رئیس و عضو شورای راهبردی اندیشکده مطالعات راهبردی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در دومین نشست اندیشکده‌های فعال کشور در حوزه قفقاز و اوراسیا از تشکیل دبیرخانه دائمی نشست‌های تخصصی اندیشکده‌های فعال کشور در حوزه قفقاز و اوراسیا در دانشگاه تبریز خبر داد.
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تبریز، دکتر احمد فرشبافیان رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز با اعلام این خبر گفت: در ادامه سلسله‌نشست‌های اندیشکده‌های فعال کشور در حوزه قفقاز و اوراسیا که اولین نشست آن به ابتکار اندیشکده مطالعات راهبردی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شده بود و بر اساس تصمیم نشست اول، نشست دوم نیز در اردیبهشت‌ماه سال جاری در محل دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حضور تعدادی از مدیران اندیشکده‌های فعال این حوزه و نیز تعدادی از کارشناسان و متخصصین امر برگزار شد.

 بر اساس این گزارش، دکتر فرشبافیان در آغاز نشست دوم با اشاره به انگیزه برگزاری این نشست‌ها، از روند اقدامات انجام‌یافته برای استقرار دبیرخانه دائمی نشست‌ها در دانشگاه تبریز توضیحاتی ارائه نمود.
رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در ادامه به مطالبی را مطرح نمود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ۱. علاوه بر نگاه‌های رسمی که به مسئله قفقاز و اوراسیا می‌شود، دیپلماسی عمومی و فرهنگی از اولویت‌های جدی است که بدون آن اقدامات رسمی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، به‌ویژه در منطقه قفقاز و اوراسیا که بیشترین نقش را به دلیل قرابت فرهنگی ملت‌های این کشورها با داشتن تمدن و فرهنگ مشترک در طول تاریخ ایفا می‌نماید.
۲. عدم بهره‌گیری نهادهای رسمی از اندیشکده‌های فعال دانشگاه‌ها و سطح جامعه در حوزه قفقاز و آناتولی آنها را در سیاست‌گذاری‌ها و حتی در اجرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.
۳. هم‌افزایی اندیشکده‌های فعال با اشراف کامل نهادهای مسئول بر روند آن در مسیر سیاست‌های کلی نظام اسلامی و منافع ملت ایران می‌تواند بر تأثیرات اقدامات سنجیده و حساب شده بیفزاید.
۴. اندیشکده‌های علمی و دانشگاهی می‌توانند با نگاه عالمانه‌تر بر مؤثرتر بودن عمل دیپلماسی در میدان کمک نمایند تا خروجی مطلوبی از کار حاصل شود.
۵. دانشگاه تبریز می‌تواند باتوجه‌به حضورش در منطقه و مواجهه با واقعیت‌ها، با بهره‌گیری از توان هم افزوده اندیشکده‌ها در هدایت فعالیت‌های علمی در این حوزه نقش بسزایی ایفا نماید.

در ادامه این نشست دکتر احمد کاظمی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل قفقاز و عضو شورای راهبردی اندیشکده مطالعات راهبردی اندیشکده دانشگاه تبریز نیز با قدردانی از دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برای ابتکار در برگزاری نشست‌های ملی اندیشکده‌ها به‌ضرورت تداوم این نشست‌ها در یک پروسه مستمر تأکید کرد.

عضو شورای راهبردی «اندیشکده راهبردی مطالعات قفقاز، آسیای میانه و آناتولی» در ادامه به دلایل و چرایی ضرورت هم‌افزایی اندیشکده‌ها در حوزه قفقاز و آسیای میانه و کارکردهای مورد انتظار در این روند پرداخت که مهم‌ترین این موارد را می‌توان بدین صورت اشاره کرد:

  •  اهمیت هارتلند قفقاز و آسیای مرکزی در گذار به نظم نوین منطقه ای و جهانی
  •  فقدان هم افزایی و انسجام میان اندیشکده های ایرانی وتبعات منفی آن در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری در اوراسیا
  •  تعداد اندک شمار اندیشکده های ایرانی در حوره اوراسیا در مقایسه با امریکا، روسیه و اروپا علیرغم همسایگی ایران با این منطقه مهم
  •  لزوم هماهنگی اندیشکده ها برای  ایجاد گفتمان ملی و هماهنگ کشورمان در خصوص این منطقه
  •  لزوم کادر سازی و آموزش علاقمندان توسط اندیشکده های در این حوزه ها با توجه به فقدان کادر لازم  در این خصوص
  •  نقش پنج گانه اندیشکده ها از نظر ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی شامل «ارایه ایده‌های نو به تصمیم گیران»، «پرورش رجال سیاسی»، «ایجاد مرکزی برای تبادل آراء میان سیاست‌گذاران و کارشناسان»، « ارایه راه حل ثالث در اختلافات احزاب و نهادهای سیاسی» و نهایتا «شکل دهی به دیدگاه شهروندان از طریق رویکرد سازی برای رسانه‌ها» و تاکید موکد دکتر کاظمی به نیاز برای تحقق هر پنج کارکرد در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی توسط اندیشکده ها .
  •  سرعت تحولات در قفقاز و امتداد آنها به ایران از جمله در حوزه قومی و لزوم نقش جهاد تبیینی اندیشکده ها
  •  پیوند تحولات قفقاز با تحولات غرب آسیای با توجه به تحرکات گسترده رژیم صهیونیستی در منطقه
  •  تاثیر جنگ اوکراین بر تحولات قفقاز و پیچیدگی تحولات با توجه به تفاوت و تضاد منافع بازیگران
  •  لزوم نقش آفرینی اندیشکده ها در مباحثی مانند واکنش به شیعه ستیزی سیستماتیک در جمهوری آذربایجان برای پاسخ به مطالبات افکار عمومی در فقدان واکنش های رسمی
  •  کارکردهای مثبت سیاسی، رسانه ای و نظامی عملیات وعده صادق بر جایگاه ایران در قفقاز و تضعیف این انگاره که دولت باکو می تواند با اتکاء به رژیم صهیونیستی فتنه های ژئوپلیتیکی ضدایرانی را جلو ببرد.
  •  تضعیف نظم روسی در منطقه و تلاش باکو ، آنکارا و لندن (ناتو) برای ایجاد نظم آنگلوساکسونی در منطقه و ضرورت کنشگری اندیشکده ها برای مقابله با این توطئه خطرناک
  •  لزوم حمایت وزارت امورخارجه کشورمان از توسعه گفتگوهای بین اندیشکده ای میان اندیشکده های ایرانی با اندیشکده های حوزه اوراسیا
  •  تاکید بر استفاده از ظرفیت اندیشکده ها برای توسعه ارتباطات مردمی

دکتر کاظمی در پایان سخنان خود بر لزوم تاسیس یک دبیرخانه مرکزی برای انجام هماهنگی در برگزاری نشست های ملی اندیشکده ها و آمادگی برای استفاده از ظرفیت های پژوهشی در این خصوص تاکید کرد.

لینک مطلب: https://tabrizu.ac.ir/fa/news/21985