برغم گذشت بیش از یک ماه از سفر رجب طیب اردوغان به امریکا و ادعای توافق میان دو کشور در مورد پ ک ک هنوز امریکا گام جدی برای مقابله با این گروه تروریستی برنداشته است . این در شرایطی است که باگذشت زمان همچنان ابعاد تازه ای از حمایتهای امریکا از پ ک ک منتشر می شود.در این راستا یک عضو نادم “پ.ک.ک.” اخیرا در دادگاه دیاربکر گفت که شاهد دیدار نظامیان آمریکایی با رهبران “پ.ک.ک.” در شمال عراق بوده است. وی گفت که پس از عضویت در “پ.ک.ک.” مدتی در پایگاه “خاکروک” در شمال عراق به سر برده، ولی در عملیات مسلحانه شرکت نکرده است. وی گفت: “در این پایگاه شاهد دیدارهای نظامیان آمریکایی با سرکردگان پ.ک.ک. بوده‌ام. ولی از این که در مورد چه مسائلی گفتگو می‌کرده‌اند، بی‌خبر هستم.”
البته مساله تسلیح نیروهای “پ.ک.ک.” به سلاح‌های آمریکایی موضوع جدیدی نیست و در ماه‌های گذشته بارها در رسانه‌های ترکیه مطرح شده است. اعترافات چهار عضو تسلیم شده “پ.ک.ک.” در ‪ جولای گذشته به این که آمریکا نیروهای “پ.ک.ک.” در شمال عراق را مسلح می‌کند و خود آنان دیده‌اند که دو تانک زرهی آمریکایی سلاح‌ها را در کوه قندیل درشمال عراق تسلیم نیروهای “پ.ک.ک.” کرده‌اند، این موضوع را در محافل سیاسی و دولتی ترکیه بطور جدی مطرح کرد ، بطوریکه “عبدالله گل” رییس جمهوری ترکیه در جولای گذشته هنگامی که مسئولیت معاونت نخست وزیری و وزارت امور خارجه ترکیه را به عهده داشت، در گفتگو با روزنامه “حریت” از دست داشتن برخی نظامیان آمریکایی در تحویل اسلحه و مهمات به نیروهای “پ.ک.ک.” خبر داده و گفته بود: “ترکیه گزارش و مدارک مرتبط با سلاح‌های آمریکایی در دست نیروهای پ.ک.ک. و همچنین اعتراف‌های اعضای پ.ک.ک. به دریافت سلاح از نیروهای آمریکایی را به دولت آمریکا تسلیم کرده است.” هر چند سخنگوی سفارت آمریکا در آنکارا، چند بار اعترافات اعضای نادم “پ.ک.ک.” را “ادعا” نامیده و تکذیب کرده، اما این اعتقاد که آمریکا در مسلح کردن “پ.ک.ک.”در شمال عراق دست دارد، به قوت در جامعه ترکیه همچنان مطرح است . بطوریکه ژنرال “یاشار بیوک آنیت” رییس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه هم در این مورد گفته بود که برخی از هم پیمانان ترکیه از “پ.ک.ک.” حمایت می‌کنند که اشاره آشکاری به آمریکا بود.
این سوال مطرح است که آیا به دنبال تجمع ارتش ترکیه در مرز با عراق و نیز گفتگوی یک و بیست وپنج دقیقه ای اردوغان با جرج بوش رئیس جمهوری امریکا تغییر در رویکرد امریکا در خصوص پ ک ک ایجاد شده است ؟ واقعیت این است که امریکا بسیاری از خواسته های مشخص ترکیه در مورد پ ک ک را برآورده نساخته است ، بطوریکه معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه اذعان کرده است که هنوز از درخواست آنکارا برای دستگیری و تحویل سران “پ.ک.ک.”از جمله مراد کارایلان” و “جمیل بائیک” نتیجه‌ای حاصل نشده است. در مورد همکاریهای اطلاعاتی ترکه و امریکا در مورد پ ک ک که به عنوان مهترین دستاورد سفر اردوغان به امریکا یاد می شد ، نیز گفته می شود از یک سو اطلاات ارایه شده صحیح نبوده و از سوی دیگر نیز با چراغ سبز امریکا پ ک ک جایجایی گسترده ای در شمال عراق آغاز کرده است که بمعنای بی اعتبار شدن بخشی دیگری از اطلاعات می باشد .در واقع هدف عمده امریکا جلوگیری از اقدام قاطع ترکیه در مقابله با پ ک ک می باشد. در چنین شرایطی نیز دنیز بایکال رهبر حزب جمهوریخواه خلق از اردوغان خواسته است :” توافق محرمانه خود با آمریکا را فاش کند، چیزی را که بوش و مقامات شمال عراق می‌دانند و مردم ترکیه هم باید.” گفته می شود بر اساس سناریویی که امریکا به ترکیه ارایه شده کرده است ، امریکا حاضر به منزوی کردن “پ.ک.ک.” شده است.این در حالی است که کارشناسان هدف امریکا را ایجاد شرایط برای تجدید قوای پ ک ک ارزیابی می کنند.
در واقع همانطوریکه امریکا دو سال پیش با طرح مذاکرات سه جانبه میان نمایندگان ویژه امریکا، ترکیه و عراق در مورد پ ک ک عملا زمان را به نفع پ ک ک تطویل داد و اکنون نیز از چنین رویکردی حمایت می کند. چرا که سیاستهای توسعه طلبانه امریکا در منطقه زمانی جلو خواهد رفت که گروههای تروریستی در منطقه فعال باشند. امریکا حتی با استفاده از مساله پ ک ک ترکیه را به شناسایی دولت محلی کردستان عراق ترغیب می کند و آنکارا نیز از این موضوع آگاه است بطوریکه وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به این سوال که “آیا ترکیه از جلال طالبانی و مسعود بارزانی برای سفر به ترکیه دعوت خواهد کرد”، گفته است : “آنکارا “جلال طالبانی” را به عنوان رییس جمهوری عراق می‌شناسد، ولی “مسعود بارزانی” اسمی است که نمی‌شناسیم.” در چنین شرایطی این انتظار در مردم ترکیه ایجاد شده است که دولت آنکارا رویکردی قاطع و روشن در برابر سیاستهای موذیانه واشنگتن در منطقه اتخاذ کند .