عباس علی کرم اوغلو حسن اف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران چهره شناخته شده ای برای رسانه هایی است که تحولات قفقاز و از جمله جمهوری آذربایجان را از نزدیک دنبال می کنند . حسن اف بتازگی در مصاحبه با یک نشریه ادعا کرده است که آندسته از تجار ایرانــــی که در ارمنستان فعالیت می کنند و به این کشور سفر می کنند ، برادران ارامنه هستند ؟! وی همچنین روزنامه نگاران قفقازی کشورمان را به نشر اکاذیب متهم کرده است ؟!
در نگاه اول اظهارات آقای حسن اف نوعی مداخله جویی آشکار در امور داخلی ایران است که بی شک مغایر با اصول دیپلماسی حسن همجواری است . در نگاه دوم برای آنهایکه که بررسی موشکافانه ای در مورد مناسبات اقتصادی ایران و ارمنستان و ادعاهای آذریها در این خصوص داشته اند ، مشخص شده است که اساساً اینگونه ادعاها از سوی محافلی در جمهوری آذربایجان مطرح می شود که تلاش دارند به هر نحو ممکن در مناسبات دوستانه ایران و جمهوری آذربایجان اخلال ایجاد کنند . از اینرو طرح چنین ادعاهایی آنهم در شرایطی که سفر رئیس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان مطرح است ، اساساً با وظایف آقای حسن اف که برای تقویت پیوند دو کشور در تهران حضور دارند ، مغایرت دارد .
واقعیت این است که درخصوص ادعای مناسبات اقتصادی ایران و ارمنستان نکات ظریفی را باید در نظر گرفت . از جمله اینکه ارمنستان یک دولت مستقل در عرصه بین الملللی است ، همانطوریکه جمهوری آذربایجان نیز اینطور می باشد . بنابراین ایران نمی تواند روابط دیپلمایک با این کشور که در عین حال یکی از همسایگانش است ، برقرار نکند . ایران آنزمان که درگیرجنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث عراق بود ، گفنگوی سیاسی با این رژیم را قطع نکرد ، اکنون آیا معقول خواهد بود که بخاطر مناقشه قره باغ با ارمنستان روابط نداشته باشد . اساساً چنانچه مقامات آذربایجان نیز بارها گفته اند ، طرف اصلی در مناقشه قره باغ جمهوری خود خوانده قره باغ برهبری آرکادی غوکاسیان است . بطوریکه هفته گذشته ولایت قلی اف وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان آمادگی باکو برای گفتگو با ارامنه قره باغ بشرط کناره گیری ارمنستان را مطرح کرد . در این خصوص بی شک کشورهایی که علاقمند به استقلال و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان باشند ، باید از هرگونه کمک مستقیم و غیر مستقیم به جمهوری خودخوانده قره باغ خودداری کنند . سیاست ایران طی یک دهه اخیر کاملاً در این مسیر بوده است . اما هستند برخی از کشورها که این سیاست را رعایت نمی کنند. بعنوان نمونه امریکا بعنوان یکی از روسای گروه مینسک هر سال کمک مالی دراختیار جمهوری خودخوانده قره باغ می گذارد و شرکت های امریکایی در زمینه های تجاری و مخابرات در قره باغ سرمایه گذاریهای قابل توجهی کرده اند . مقامات این کشور نیز بدون دریافت ویزای آذربایجان وارد این منطقه تجزیه طلب می شوند . در چنین شرایطی باید از آقای حسن اف پرسید که چرا باکو در مقابل اینگونه اقدامات امریکا سکوت می کند .؟ چرا در چنین شرایطی رئیس جمهور آذربایجان با ارسال نامه به جورج بوش از نقش آمریکا درمناقشه قره باغ قدردانی می کند ؟! اما سفارت جمهوری آذربایجان در اقدامی زیاده خواهانه از صدور ویزا برای آندسته از ایرانیانی که به ارمنستان رفته اند ، خودداری می کند .
نکته مهمتری که است مساله مبادلات اقصادی ارمنستان و جمهوری آذربایجان است . گفته می شود در سال گذشته حداقل چهل میلیون دلار مبادله تجاری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفته است . برخی از کالاهای استراتژیک و مبرم برای ارمنستان از جمله سوخت و نیز آرد از طریق گروههای مافیایی متنفذجمهوری آذربایجان در اختیار ارمنستان گذاشته می شود . بعنوان نمونه طی ماههای اخیر آرد های دولتی آذربایجان با عنوان «مهریبان اونلاری » در سطح وسیعی درارمنستان توزیع شده که موجب افزایش قیمت آرد در جمهوری آذربایجان و اعتراضات مردمی شده است . تولید آرد در جمهوری آذربایجان در انحصار دولت است . ار اینرو باید از آقای حسن اف پرسید که آیا بهتر نیست که ابتدا خود باکو در مناسبات اقتصادی اعلام نشده ولی عملی خود با ارمنستان آنچانچه شایسته یک کشور مورد تجاوز قرار گرفته است ، اقدام کند؟ واقعیت این است که ایران در این خصوص بطور شفاف عمل کرده است . اما هستند کشورهایی نظیر ترکیه که با دوگانگی خود ضربه مضاعفی به باکو وارد ساخته اند . آنکارا بارها اعلام کرده است که بخاطر مناقشه قره باغ با ارمنستان مناسبات برقرار نکرده است . اما آرمن قازاریان رئیس ارمنی شورای بازرگانان ترکیه و ارمنستان چندی پیش اعلام کرد تاکنون دویست میلیون دلار مبادله کالا میان ارمنستان و ترکیه صورت گرفته است . از لحاظ سیاسی نیز اقدام اخیر ترکیه در شرکت در مانور ناتو در ارمنستان که وجهه ضد باکویی داشت ، بمنزله تیر خلاص از سوی ترکیه برای جمهوری آذربایجان بود . اما آقای حسن اف و امثال وی که کلمه «آرکاداش» را به بخشی از قاموس سیاسی جمهوری آذربایجان تبدیل کرده اند ، در مقابل این اقدامات ترکیه سکوت می کنند و اساساً با طرح ادعا علیه ایران سعی دارند بر این روند سرپوش بگذارند . اما این موضوعی نیست که منافع مردم جمهوری آذربایجان را بدنبال داشته باشد . اما ایشان دوست دارند طرح این واقعیت ها از سوی روزنامه نگاران ایرانی را بعنوان نشر اکاذیب مطرح بکنند و در طرف مقابل در مقابل ادعاهای بی پایه واساس و گاه مضحک آور برخی از نشریات شناخته شده جمهوری آذربایجان در قبال ایران سکوت کنند .