رزمناو موشک انداز “دونالد کوک ” آمریکا در بندر “باتومی” گرجستان واقع در ساحل دریای سیاه پهلو گرفته و دررزمایش نیروی دریایی و مرزبانی گرجستان شرکت کرد . خبرگزاری رسمی نیوز گورگیا ، هدف از ورود رزمناو موشک انداز “دونالد کوک ” به آبهای ساحلی گرجستان را “دوستی” ذکر کرد . این در شرایطی است که ناظران سیاسی این اقدام امریکا را در ادامه تحرکات این کشور برای تحریک گرجستان به ادامه تنش با روسیه و تشویق تفلیس  به اتخاذ بیشتر  سیاستهای ناتوگرایانه ارزیابی می کنند . امریکا اوایل سالجاری نیز یک رزمناو به سواحل اوکراین اعزام کرد که علاوه بر مخالفت مردم اوکراین منجر به تظاهرات ضد امریکایی در اوکراین شده و رزمناو امریکایی مجبور شد سواحل اوکراین را ترک کند . حضور رزمناور امریکایی در بنادر باتومی و پوتی گرجستان در شرایطی است که آمریکا همه ساله مقادیری تجهیزات نظامی مستعمل و مبالغی را بعنوان کمک نظامی در اختیار دولت تفلیس می‌گذارد. آمریکا همچنین طی سالهای اخیر در چارچوب قرارداد تعلیم و تجهیز چند گردان از ارتش گرجستان را مطابق با استانداردهای ناتو آموزش نظامی داده و سپس این گردان ها نه به آبخازیا و اوسیتیای جنوبی بلکه برای خدمت به اهداف اشغالگران به عراق اعزام شدندو در حال حاضر گرجستان دو هزار نیرو در عراق دارد . باتوجه به موقعیت ااستراتژیک گرجستان در جنوب مرزهای روسیه و در کرانه دریای سیاه ، امریکا هدف تبدیل گرجستان به یکی از پایگاههای خود را دارد. تحقق این موضوع نیز منوط به ایجاد بحران درروابط روسیه و گرجستان و  تضعیف موقعیت مسکو در گرجستان است . از اینرو امریکا پس از سال ۱۹۹۹ و مطرح شدن تخلیه چهار پایگاه روسیه درگرجستان در این خصوص علاوه بر فشارهای سیاسی به مسکو ، کمک مالی در اختیار تفلیس قرارداد تا هر چه زودتر نیروهای نظامی روسیه گرجستان ترک کنند . در ادامه این روند امریکا سیاست تشویق گرجستان برای عضویت در ناتو را دنبال می کند. در این راستا جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا  دو ماه پیش  قانون حمایت ازعضویت پنج کشور از جمله گرجستان و اوکراین در ناتو را امضا کرد . بر اساس قانون موسوم به ” حمایت از تمایلات آزادی خواهانه ناتو ، آمریکا گذشته از کمک در جهت عضویت این کشورها درسازمان نظامی ناتو ، کمک های مالی بیشتری برای ارتش این کشورها اختصاص می دهد.
تلاش امریکا برای عضویت گرجستان در ناتو در شرایطی است که بعد از عضویت کشورهای اروپای شرقی و بالتیک در ناتو روابط این کشور با روسیه بشدت تیره شده است . چرا که یکی از اهداف امریکا از گسترش ناتو به سوی شرق تحت فشار قرار دادن روسیه است . جرج بوش در سال ۲۰۰۵ و در سفری که به گرجستان داشت مساله لزوم عضویت گرجستان در ناتو را مطرح ساخت . واقعیت این است که عضویت گرجستان در ناتو در راستای سیاست های امریکا در منطقه است ، اما این سوال مطرح است که آیا تحقق احتمالی این مساله منافعی برای گرجستان خواهد داشت یا خیر ؟ گرجستان با مشکلات متعدد اقتصادی و امنیتی بویژه مساله تجزیه طلبی مواجه است که حل آن درگرو همگرایی منطقه ای است . این در شرایطی است رویکرد ناتو گرایی باعث از بین رفتن زمینه های همگرایی منطقه ای می شود . بر اساس پیمان سال ۱۹۹۴ پاریس اعضاء ناتو موظف شدند که کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی را به عضویت در نیاوررند اما امریکا عملا این پیمان را نقض می کند. گرجستان نیز پیش از این تعهد داده است که با خروج نیروهای روسی از پایگاههای روسی در این کشور ، اعضای ناتو در این پایگاهها  مستقر نشوند حال آنکه با عضویت گرجستان در ناتو عملا نیروهای ناتو در این پایگاههای تخلیه شده مستقر خواهند شد. از اینرو نیز مسکو  تلاش خواهد کرد که اقدامات تنبیهی علیه گرجستان انجام دهد که این موضوع نیز تاثیر منفی بر روند حل مناقشات آبخازیا و اوسیتیای جنوبی خواهد گذاشت . از اینرو نیز مخالفت های جدی با رویکرد ناتو گرایی در گرجستان وجود دارد. بویژه اینکه دولت میخائیل ساکاشویلی نیز برغم گذشت چهار سال از انقلاب مخملی نتوانسته است به انتظارات افکار عمومی از جمله احیا تمامیت ارضی گرجستان پاسخ دهد.
در حال حاضر نیز تنش میان روسیه و گرجستان به دنبال ادعای تفلیس مبنی بر اصابت یک موشک روسی به خاک این کشور و دستگیری دو نفر از صلح بانان روسی ، متشنج شده است و در چنین فضای متشنجی حضور رزمناو موشک انداز امریکا تنها دامن زدن به فضای بدبینی و تنش می باشد . البته تفلیس بزعم خود با برگزاری رزمایش در دریای سیاه بدنبال قدرت نمایی در مقابل آبخازیا و هشدار به کشورهای همکار با آبخازیا است .اما نباید فراموش کرد که جولان بیگانگان درآبهای ساحلی گرجستان کمکی به حل مناقشات گرجستان نخواهد کرد و تجربه نشان داده است که امریکا در مواقعی که منافع اش اقضا کند با روسیه بر سر این کشور معامله خواهد کرد .