روسای جمهوری ترکیه و آمریکا اخیرا در کاخ سفید بایکدیگر دیدار کردند. “عبدالله گل” و “جرج بوش” که در واشنگتن بعد از دیدار و گفت وگویشان در برابر خبرنگاران قرار گرفته بودند، خاطر نشان کردند که در مورد انرژی وامنیت مسیر انرژی و مسائل صلح در خاورمیانه ، مسائل عراق و بالکان گفت وگو کرده‌اند. رییس جمهوری ترکیه در سخنانش که بطور زنده از شبکه‌های خبری تلویزیونی ترکیه پخش شد، خطاب به خبرنگاران گفت: “ترکیه و آمریکا همپیمان قدیمی هستند. ما همکاری‌های خوبی داریم و همکاری‌های دو کشور روزبه‌روز توسعه می‌یابد.” رئیس جمهوری ترکیه همچنین در اظهاراتی که موجب تعجب محافل سیاسی این کشور شد ، بخاطر آنچه که “مبارزه مشترک با پ.ک.ک.” خواند ، از رییس جمهوری آمریکا تشکر کرد، این در شرایطی است که همزمان وزیر امورخارجه ترکیه به امریکا و ایتالیا بخاطر وجود انبوه سلاحهای دو کشور در دست پ ک ک هشدار داده است . ضمن اینکه در ماههای اخیر موارد زیادی از حمایت های نظامی و سیاسی امریکا از پ ک ک فاش شده است .
جرج بوش رئیس جمهوری امریکا نیز در این کنفرانس خبری به تکرار مواضع اعلام شده امریکا بسنده کرد و مدعی شد که آمریکا در مبارزه با تروریسم “پ.ک.ک.” در کنار ترکیه قرار دارد. رییس جمهوری آمریکا گفت: “ترکیه یک کشور مهم و بزرگ اسلامی است و پلی میان اروپا و جهان اسلام به شمار می‌رود و در برقراری صلح، نقش مهمی دارد. اروپا نیز از توسعه مناسبات با ترکیه بهره‌مند خواهد شد و آمریکا از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.” در این میان جدا از این تعارفات دیپلماتیک ، سوال مهمی که برای افکار عمومی مطرح است اینکه عبدا… گل چه اهدافی از سفر به امریکا در این مقطع دنبال می کرد ؟ و تا چه میزان توانسته به این اهداف برسد ؟ آیا این سفر بمعنای تائید ادعای وجود روابط استراتژیک میان دو کشور است یا نه ؟
واقعیت این است که این سفر در شرایطی صورت گرفت که حتی اغلب محافل سیاسی ترکیه معتقدند که پس از اشغال عراق مناسبات ترکیه و امریکا رو به سردی گرائیده است و سفرهای مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به امریکا نیز نتوانسته موجب بهبودی مناسبات دو کشور شود . اگر چه عبدا… رییس جمهوری ترکیه با عنوان این که “تلاطم در مناسبات آنکارا با واشنگتن به پایان رسیده است”، آمریکا را “مهم‌ترین هم پیمان ترکیه” خوانده است ، اما نگاهی به نتایج سفر وی به ترکیه نشان می دهد آنچنانچه بسیاری از روزنامه های ترکیه نیز نوشته اند عبدا… گل دراین سفر نتوانسته به اهداف مهم خود بویژه در زمینه مجاب کردن امرکیا به مقابله جدی با پ ک ک دست پیدا کند .اظهارات عبدا.. گل در پایان سفرش در مورد اینکه پ ک ک راه حل سیاسی ندارد در واقع پاسخی به درخواست امریکا بوده که از ادامه عملیات آنکارا در قبال پ ک ک انتقاد کرده و خواهان گفتگوی ترکیه با پ ک ک شده ست . این درخواست امریکا بقدری برای مقامات آنکارا ناراحت کننده بود که رئیس جمهوری ترکیه گفتگو با پ ک ک را بمثابه گفتگو با القاعده دانسته است . در این راستا دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید از گل خواست تا هرچه سریعتر با جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق که خود یک کرد است و نوری المالکی، نخست وزیر عراق همکاری کند تا بتواند به یک راه حل سیاسی دراز مدت در مورد پ ک ک دست یابد .بدین ترتیب امریکا با این موضع گیری عملا به ترکیه پیام داده است که حتی همکاری اطلاعاتی محدود امریکا و ترکیه در مورد پ ک ک نیز ادامه پیدا نخواهد کرد .
در این میان آنچه موجب افزایش نگرانی های مردمی شده است ، انتشار اخباری مبنی بر معامله پنهانی ترکیه و امریکاست. در این راستا گفته می شود ترکیه درمقابل اخراج نیروهای “پ ک ک” از شمال عراق و چشم پوشی کردهای این کشور از کرکوک ، اداره محلی کردستان عراق را به رسمیت می شناسد.پایگاه اینترنتی جماور نیوز در این خصوص نوشت؛ ترکیه در قبال اخراج “پ ک ک” و چشم پوشی کردهای عراق ازمنطقه نفت خیز کرکوک حاضر است به اداره محلی کردستان عراق کمک کند. پیش از این نیز اخبار مشابهی منتشر شده بود ، واقعیت این است که امریکا در راستای اهداف درازمدت خود در منطقه برای تجزیه کشورهای منطقه به دنبال تشکیل باصطلاح دولت کردستان است. بطوریکه سازمان جاسوسی آمریکا سیا شانزده سال پیش گزارشی را درباره تجزیه خاک عراق،تاسیس دولت کردستان درشمال عراق وتحریک احساسات قومی را منتشر کرده است . درگزارش سازمان اطلاعاتی سیا مشروعیت بخشیدن به دولت شمال عراق ،تجزیه عملی و یا رسمی خاک عراق ،تضعیف وحدت سیاسی و ارتشی دولت ترکیه با بهره برداری ازروند تجزیه خاک عراق ، افزایش خطرتجزیه برخی از دولت ها منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.در واقع علیرغم پنهان کاری دول غربی، سازمان سیاباتهیه دوگزارش درسالهای ۱۹۹۲و۱۹۹۶ میلادی اذعان کرده که دولتهای غربی برای تاسیس یک دولت قومی جدید درمنطقه (کردستان) در صدد تجزیه و جدا کردن بخشی از خاک ترکیه و سوریه و ایران هستند.در پایان این گزارش آمده است : “اسرائیل با کردها می تواند روابط نزدیکی برقرارکند،هدف اسرائیل مقابله باملی گرائی عرب با بهره برداری از یک قدرت (کردستان) دیگراست. ” در چنین شرایطی هر گونه اقدام ترکیه برای کمک به اقلیم کردستان در واقع کمک به سیاست درازمدت امریکا برای تجزیه کشورهای منطقه است و از اینرو نیز اغلب ناظران سیاسی معتقدند سفر عبدا.. گل به امریکا نه تنها دستاوردی نداشته است ، بلکه احتمال افتادن آنکارا در دام سناریوهای خطرناک امریکا را بیشتر می کند . از اینرو نیز علیرغم اظهارات مقامات ترکیه ، نظرسنجی نشان می دهد که بیش از ۸۶ درصد مردم این کشور همچنان به امریکا به عنوان یک تهدید علیه ترکیه نگاه می کند .
واقعیت این است که امریکا برای پیشبرد اهداف توسعه طلبانه خود در بالکان ، قفقاز و خاورمیانه به موقعیت استراتژیک ترکیه نیاز دارد و از اینرو همواره تلاش دارد که از ترکیه به عنوان شریک راهبردی خود نام ببرد چرا که موقعیت آنکارا زمینه های استفاده استراتژیک برای امریکا در منطقه را فراهم می سازد . این در شرایطی است که در مقابل، چنین نفعی برای ترکیه وجود ندارد . روابط ویژه ترکیه با امریکا نه تنها به موقعیت ترکیه در جهان اسلام ضربه می زند بلکه حتی برخی از کشورهای اروپایی نیز به این خاطر از روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت نمی کنند . همکاری ترکیه با امریکا زمینه اجرای سیاست های توسعه طلبانه امریکا در منطقه را فراهم می سازد و تحقق این سیاستها ضربه ای جدی به تمامیت ارضی و امنیت ملی ترکیه است . هدف امریکا منفک کردن ترکیه از کشورهای مطنقه است و از اینرو نیز تلاش دارد که مانع همگرایی ترکیه با کشورهای همسایه نظیر ایران ، سوریه و عراق شود . چرا که در این شرایط امریکا می تواند هر چه بیشتر ترکیه را تابع سیاستهای خود کند . این در شرایطی است که تهدیدات منطقه ای تنها با مشارکت کشورهای منطقه قابل حل می باشد . در حال حاضر سیاستهای موذیانه امریکا در عراق ، فلسطین ، افغانستان ، پاکستان و نیز در قبال ایران بویژه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران درمعرض دید و قضاوت جهانیان و همچنین مردم است و در چنین شرایطی نیز هر گونه همراهی ترکیه با امریکا بشدت به وجهه ترکیه آسیب خواهد زد . بویژه اینکه اخیرا کمال اوناکیتان وزیر امور اقتصاد ترکیه هدف اصلی آمریکا از اشغال عراق را تسلط بر منابع نفتی آن کشور خواند.اوناکیتان گفت: “این که آمریکا وجود بی‌عدالتی در عراق و رفع آن را دلیل برای حمله به آن کشور عنوان می‌کند، یک ادعای واهی بود. در چنین شرایطی نیز هرگونه همکاری ترکیه با امریکا در مسایل عراق در واقع کمک به اشغالگران با علم به اهداف توسعه طلبانه آنها تلقی می شود . واقعیت این است که سیاست های خاورمیانه امریکا با شکست روبرو شده است و همراهی ترکیه با امریکا در شرایطی که واشنگتن در باتلاق خاورمیانه در حال غوطه ور شدن است ، حرکت سیاسی خام تلقی خواهد شد. گل در شرایطی پس از بازگشت به آنکارا از مفید بودن این سفر سخن گفت که نه در مورد مساله مقابله با پ ک ک ، نه در مورد مساله عدم شناسایی کشتار ۱۹۱۵ ارامنه در کنگره امریکا و نه در مورد مساله کرکوک ونه در سایر مسایل مورد اختلاف هیچ تعهد و تضمین دلخواه آنکارا از سوی مقامات امریکا ارایه نشد.