تحرکات ماههای اخیر رژیم صهیونیستی در کشورهای قففاز حاکی از تلاش گسترده این رژیم برای نفوذ در این منطقه ژئوپلیتیک است. سفرهای مکرر مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای قفقاز, تشکیل انجمن بین المللی آذربایجان و رژیم صهیونیستی, امضای موافقت نامه همکاری امنیتی میان رژیم صهیونیستی و گرجستان و ابراز تمایل مقامات رژیم صهیونیستی به شناسایی کشتار ۱۹۱۵ ارامنه بعنوان نسل کشی نشاندهنده این موضوع است . باید گفت پس از فروپاشی شوروی رژیم صهیونیستی از جمله بازیگرانی بوده که بدلایل مختلف اقتصادی ، سیاسی و امنیتی هدف حضور در قفقاز جنوبی و حوزه خزر را دنبال می کند . رژیم صهیونیستی که بر پایه های توسعه طلبی و زیاده خواهی و خصومت با مسلمانان تاسیس شده است ، در قفقاز جنوبی نیز تحرکات این رژیم عامل بسیاری مشکلات و ناامنی ها بوده است . یکی از اهداف امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز گسترش فضای امنیتی خود است. عدم مشروعیت سیاسی رژیم صهیونیستی در میان بسیاری از کشورهای خاورمیانه سبب شده است تا رژیم صهیونیستی فضای مناسبی برای تحرک لازم در منطقه را نداشته باشد. در چنین شرایطی حضور در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی با توجه به ویژگیهای ژئوپلتیکی خاصی که این منطقه دارد، انتخاب مطلوبی برای رژیم صهیونیستی بویژه پس از آغاز انتفاضه جدید مردم فلسطین و نیز افزایش محبوبیت حماس و افزایش انزجار ها از رژیم صهیونیستی محسوب می شود. در این راستا تلاش برای جلب همکاری جمهوریهای آسیای مرکزی و قفقاز در مجامع بین المللی، کاهش فشارها علیه رژیم صهیونیستی ، خارج کردن خود از بحران مشروعیت سیاسی، جلوگیری از تشکیل جبهه ضد اسرائیلی در منطقه و گسترش سطح تماس با برخی کشورهای اسلامی به منظور ایجاد تفرقه میان آنها، از جمله اهداف رژیم صهیونیستی در قفقاز محسوب می شود .این اهداف بویژه پس از حادثه یازدهم سپتامبر بشدت دنبال می شود.
یکی دیگر از اهداف رژیم صهیونستی در قفقاز و آسیای مرکزی تسهیل مهاجرت یهودیان این منطقه به رژیم صهیونیستی بطور خاص و یهودیان مقیم اتحاد جماهیر شوروی سابق به طور عام می باشد. این موضوع از ترس تل آویو از نابرابر شدن شدید جمعیت فلسطینی نسبت به یهودیان بوده است. بگفته مقامات آذربایجان از سال ۱۹۹۱ تا کنون حدود پنج هزار نفر ازیهودیان مقیم در شمال غربی این کشور به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده اند.این موضوع بویژه در شرایط کنونی که مهاجرت معکوس در سرزمینهای اشغالی شدت گرفته است ، برای رژیم تل آویو اهمیت فراوانی دارد . بویژه پس از آغاز انتفاضه دوم و نیز پس از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه مهاجرت معکوس از سرزمینهای اشغالی شدت یافته است . از مهمترین اهداف امنیتی تنش زای رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی در کنار گسترش تفکرات صهیونیستی , تلاش برای مقابله با گسترش اسلام گرایی است. منطقه قفقاز بویژه جمهوری آذربایجان به دلیل شرایط فرهنگی و تاریخی که از آن برخوردار است بستر مناسبی برای رشد گرایشهای اسلامگرایانه دارد. رژیم صهیونیستی که رشد جریانات اسلامی در هر نقطه از جهان را مخالف موجودیت و حیات خویش می داند، تلاش برای مقابله با اسلامگرایی در قفقاز را از اهداف اساسی خود برای نفوذ در این منطقه قرار داده است. برای این منظور رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی از ابزارهای مختلفی نظیر فشار بر گروههای اسلامی و تشویق دولت های منطقه به اسلام ستیزی , تخریب وجهه اسلامی , منتسب کردن گروهای تروریستی به اسلام و گسترش شدید فرهنگ بی بندی وباری در میان جوانان استفاده می کنند . بعنوان نمونه با حمایت مالی رژیم صهیونیستی درایام ماه مبارک رمضان مسابقه باصطلاح زیبایی در باکو برگزار می شود .
از دیگر اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز توسعه پیوندهای اقتصادی در این جمهوریها است. رژیم صهیونیستی می کوشد با گسترش اختاپوس مانند نفوذ اقتصادی اش در منطقه، به تدریج عمق استراتژیک نفوذ خود در این منطقه را افزایش دهد. هدف این رژیم این است که در پوشش فعالیت های اقتصادی و بدون ایجاد حساسیت برای افکار عمومی , اهداف امنیتی خود را به پیش ببرد. از اینرونیز در شرایطی که طی سالهای اخیر بویژه در جمهوری آذربایجان تبلیغات زیادی در مورد همکاریهای اقتصادی دو طرف شده است , اما آنچه اکنون در عمل مشاهده می شود اینکه نفوذ رژیم صهیونیستی در ساختارهای سیاسی, امنیتی و ارتباطی جمهوری آذربایجان افزایش یافته است , اما از لحاظ اقتصادی رژیم صهیونیستی نه در ارمنستان و نه در گرجستان و نه در جمهوری آذربایجان اقدام اقتصادی مفیدی انجام نداده است بلکه تنها در جمهوری آذربایجان یک کارخانه شراب سازی برای تباهی نسل جوان این کشور احداث کرده است. البته شرکت های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در قره باغ مشغول استخراج طلا هستند و این رژیم به موازات این موضوع به منابع انرژی جمهوری آذربایجان نیز طمع داشته و اساسا خط لوله باکو _ جیحان با طراحی لابی صهیونیستی در امریکا هدف تامین انرژی مورد نیاز رژیم صهیونیستی از کشور اسلامی جمهوری آذربایجان را دارد و از اینرو نیز مقامات رژیم صهیونیستی بتازگی مساله احداث خط لوله از بندر جیحان را به فلسطین اشغالی مطرح کرده اند . به باور کارشناسان سیاسی نیاز جمهوریهای منطقه قفقاز به سرمایه و تکنولوژی و شعارهای فریبنده رژیم صهیونیستی در این خصوص ، وجود رهبران لائیک در منطقه ، سانسور جنایات رژیم صهیونیستی در رسانه های جمعی منطقه و وجود جمعیت یهودیان در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی ، از عوامل تسهیل کننده حضور رژیم صهیونیستی در قفقاز جنوبی است. باید گفت رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا اهداف توسعه طلبانه ای در منطقه قفقاز دنبال می کند که بخشی عمده از آنها تلاش برای جلوگیری از همگرایی بین کشورهای منطقه و استفاده از اراضی کشورهای منطقه برای انجام اقدامات جاسوسی است. اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز جنوبی تنش زا بوده و ترتیبات امنیتی این منطقه را پیچیده می سازد. در واقع رژیم صهیونیستی بنا به ماهیت جنگ طلبانه خود، وضعیت نه جنگ نه صلح در منطقه را زمینه مناسبی برای حضور در این منطقه می داند و در این راستا نیز تلاش می کند. تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی در رابطه با مناقشات آبخازیا و اوسیتیای جنوبی از جمله ارتباط با دولت های خود خوانده مناطق و رای ممتنع به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در سازمان ملل نشاندهنده این موضوع است . حتی تلاشهای اقتصادی رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز نیز ماهیتی سیاسی و امنیتی دارند. در هر حال اقداماتی که رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر در منطقه انجام داده است باعث تشدید صف بندیهای امنیتی و نظامی شده است که زیان آن در وهله اول متوجه کشورهای منطقه است