اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مخالفت با سیاست های هسته ای قدرتهای بزرگ بازتاب گسترده ای در روزنامه این کشور و منطقه داشت . روزنامه ملیت روز شنبه ۱۵ نوامبر در مطلبی با عنوان “انتقاد از سلاح هسته‌ای آمریکا ” نوشت : “رجب طیب اردوغان” در سخنرانی خود در موسسه مطالعاتی مشهور بروکینگز آمریکا گفت: ترکیه مخالف استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته‌ای نیست و کسانی که به ایران می گویند نباید سلاح هسته ای داشته باشد،خود باید این سلاح ها را داشته باشند. روزنامه صباح نیز نوشت: اردوغان، از خود آمریکا نیز خواست که عاری از سلاح هسته‌ای شود. به باور کارشناسان سیاسی اظهارات اردوغان از چند بعد قابل ارزیابی است. این اظهارات نشان می دهد که برغم تبلیغات منفی گسترده غرب علیه فعالیت های هسته ای ایران ، آنکارا به صلح آمیز بودن این فعالیت ها اطمینان دارد . اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه هیچ مشکل جدی در مناسبات با همسایگانش ندارد، عملا این نظر غرب را که فعالیت هسته ای ایران را تهدیدی برای همسایگان این کشور از جمه ترکیه عنوان می کند، رد کرده است . همچنین این اظهارات نشان می دهدکه ترکیه نیز بمانند بسیاری از کشورهای جهان از جمله ۱۱۸ کشور عضو جنبش عدم تعهد سیاست های قدرتهای بزرگ در مورد فعالیت هسته ای ایران را دوگانه می داند.چرا کشورهای غربی آشکارا بدنبال تولید نسل جدید سلاحهای هسته ای هستند. جالب اینکه امریکا و فرانسه حتی با هند و رژیم صهیونیستی که به معاهده ان پی تی نیوسته ، قراردادهای همکاری هسته ای امضا ء کرده اند .اما همین کشورها با فعالیت های هسته ای ایران که به اذعان آژانش بین المللی انرژی اتمی صلح آمیز می باشد ، مخالفت می کنند .
اظهارات نخست وزیر ترکیه درشرایطی عنوان می شود که این کشور نیز بدنبال ساخت نیروگاههای هسته ای است . اما برغم همکاری های گسترده ای که ترکیه بعنوان تنها کشور اسلامی عضو ناتو با غرب داشته است، کشورهای غربی حاضر به کمک به ترکیه در این روند نیستند. بطوریکه به بهانه هایی نظیر بحران مالی جهان و مناسب نبودن زمان برگزاری مناقصه احداث اولین نیروگاه هسته ای ترکیه در منطقه آق قویو ، هیچ کدام از شرکت های غربی در این مناقصه که سپتامبر گذشته برگزار شد ، شرکت نکردند.این در شرایطی است که حتی گفته می شود ترکیه طرحهایی نظیر تبدیل شدن به مرکز منطقه ای تولید سوخت هسته ای را دنبال می کند. انتقادات اردوغان از سیاستهای هسته ای قدرتهای بزرگ در حالی است که ترکیه پیش از این نیز بر عاری شدن خاورمیانه از سلاحهای هسته ای تاکید کرده بود. اغلب کشورهای منطقه از جمله ایران نیز با اشاره به زرداخانه هسته ای رژیم صهیونیستی خواهان عاری شدن خارومیانه از سلاحهای هسته ای شده اند ، اما این انتظار در افکار عمومی ترکیه وجود دارد که آنکارا اقدامات عملی و جدی تر در رستای این روند بردارد. چه اینکه مناسبات گسترده آنکارا با رژیم صهیونیستی، در ادامه سیاست های توسعه طلبانه تل آویو تاثیر گذار بوده است .
در هر حال باید گفت اگر چه برخی از کارشناسان اظهارات اردوغان در انتقاد از سیاستهای هسته ای قدرت های بزرگ را با اعلام آمادگی این کشور برای میانجیگری در موضوع هسته ای ایران مرتبط می دانند، اما بنظر میرسد با توجه به حمایت اکثریت مردم ترکیه از فعالیت هسته ای ایران، اینگونه اظهارات در تقویت جایگاه حزب عدالت وتوسعه موثر می باشد.