اقدام روسیه در قطع انتقال گاز به اروپا با این عنوان که اوکراین گاز انتقالی را سرقت می کند، قاره سبز را با چالش گسترده ای مواجه ساخت. با توجه به شدت وابستگی که اغلب کشورهای اروپایی به گاز روسیه دارند از همان ابتدا  نخست وزیر چک به عنوان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا عازم کی یف و مسکو شد تا هر چه سریعتر به بحران قطع انتقال گاز به اروپا پایان دهد . مقامات روسیه در دیدار با نخست وزیر چک اعلام کردند که با توجه به دزدی گازی اوکراین ، باید تفاهم نامه سه جانبه برای نظارت بر انتقال گاز به اروپا امضاء شود . تفاهمنامه ایجاد مکانیسم نظارت با حضور ۲۵ ناظر گازی از اروپا ، ۲۵ ناظر از روسیه و ۲۵ ناظر از اوکراین به ابتکار نخست وزیر چک ریاست دوره ای اتحادیه اروپا روز شنبه ۲۱ دی میان رئیس گاز پروم و نماینده اتحادیه اروپا و در حضور نخست وزیران روسیه و چک امضاء شد و نخست وزیر چک برای اخذ امضاء عازم کی یف شد، اما اوکراین الحاقیه ای به این تفاهمنامه اضافه کرد ، از اینرو  مسکو نیز این تفاهمنامه را رد و مدودیف اعلام کرد : شرایط الحاقی اوکراین برای قرارداد گازی تمسخر توافقات قبلی و حس مشترک است و تا اصلاح نشود، پروتکل مربوط به ترانزیت گاز نیز اجرایی نخواهد شد . مضمون بند اضافه شده از این قرار بود که اوکراین کشوری قابل اعتماد برای تحویل گاز روسیه به اروپاست و گاز ندزدیده است و بابت گاز دریافتی از روسیه در سال دو هزار و هشت به این کشور بدهکار نیست.
با تحرکات میرک توپولانک نخست وزیر چک که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و سرانجام با حذف بندهای اضافه شده از سوی اوکراین به تفاهنامه و امضای متن مورد نظر مسکو از سوی کی یف در دوشنبه ۲۳ دی ، بحران تزانزیت  گاز به اروپا ظاهرا حل شد اماازسرگیری ترانزیت گاز روسیه به اروپا درصبح  روز سه شنبه ۲۴ دی همان بدو کار متوقف شد و گاز تلمبه شده از خاک اوکراین خارج نشد. طرف اوکراینی علت این امر را عدم امکانات فنی دانسته ولی شرکت گازپروم این توضیح را قبول ندارد. بدین ترتیب با وجود امید کشورهای اروپایی برای از سر گیری ارسال گاز روسیه، شرکت گازپروم و شرکت نفت و گاز اوکراین با متهم کردن یکدیگر به مانع تراشی، اعلام کردند که در شرایط کنونی دیگر امکان ترانزیت گاز وجود ندارد.بگفته مقامات گازپروم، ناظرین کمیسیون بین المللی کنترل بر ترانزیت گاز روسیه، در گزارش کار خویش تایید کرده‌اند که طرف اوکراینی مانع از ترانزیت گاز شده است. اما “پیا آهرنکیلد هانسن” یک سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره گفت: ما کسی را مقصر اعلام نمی کنیم اما آنچه ناظران ما در روسیه اعلام کرده اند عدم ارسال یا ارسال ضعیف گاز است.
با شدت گرفتن دامنه بحران ، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که اوکراین عامل خسارت یک میلیارد دلاری به شرکت گاز پروم در جریان بحران گازی اخیر است و باید آن را بپردازد. دیمیتری مدودف گفت: گازپروم بیش از یک میلیارد دلار ضرر کرده است.وی تاکید کرد: ما از خواسته های خود دست نکشیده ایم اما صدور گاز به اروپا با شرایط ما باید از سرگرفته شود. برخی کشورهای اروپایی به روسیه و اوکراین هشدار دادند و براون نخست وزیر انگلیس و آنجلا مرکل صدراعظم آلمان نیز خواهان تنوع منابع تامین گاز اروپا شدند .
با تعمیق بحران گاز میان روسیه و اوکراین این دیدگاه تقویت می شود که گذشته از مسایل فنی و اقتصادی مانند بحث قیمت و بدهی دلایل دیگری در بحران گازی میان روسیه و اوکراین دخالت دارد.
ادامه دارد