هفته گذشته ترکیه و رژیم صهیونیستی در آستانه سفر “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه به سرزمینهای اشغالی در مورد اجرای یک طرح صنایع دفاعی به ارزش ۱۸۳ میلیون دلار به توافق رسیدند. گفته می شود زمینه این توافق در سفر فوریه گذشته ژنرال “موشه یالون” رییس ستاد فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی با ژنرال “حلمی اوزکوک” رییس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه حاصل شده است. به گزارش رسانه‌های ترکیه دولت آنکارا که پیشتر در نظر داشت هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین از آمریکا خریداری کند، از این اقدام خود منصرف شد و با رژیم صهیونیستی در این زمینه به توافق رسید. این طرح شامل تامین ده فروند هواپیمای بدون سرنشین به همراه سه سیستم هدایت‌کننده زمینی است که قرار است حداکثر طی ۳۰ ماه به نیروهای مسلح ترکیه تحویل شود.
این توافق با رژیم صهیونیستی در شرایطی است که کمیته عالی اجرایی صنایع دفاعی ترکیه در ماه مارس سال گذشته از اجرای پروژه تامین سیستمهای دیده بانی و جاسوسی هوایی از خارج منصرف شده و یک طرح ملی در این زمینه را مناسب دیده بود. اما بنظر می رسد اعمال نفوذ برخی از نظامیان هوادار رژیم صهیونیستی باعث شده است که ترکیه در این خصوص به سوی رژیم صهیونیستی حرکت کند . این در شرایطی است که طی ماههای اخیر موارد متعددی در مورد مغایرت قراردادهای نظامی ترکیه با رژیم صهیونیستی منتشر شده است . گفته می شود بسیاری از این قراردادها بدون انجام تشریفات لازم یا با مناقصه های صوری به رژیم صهیونیستی واگذار شده اند . حتی گفته می شود که در قراردادهای مدرن سازی تانک ها ، هزینه پیش بینی شده بحدی بود که با آن می شد تانکهای جدیدی خریداری کرد . ضمن اینکه بسیاری ازجنگنده های بازسازی شده توسط رژیم صهیونیستی دچار نقص های فنی متعددی شده اند و در طی شش ماه اخیر دو فروند ازآنها از جمله در استان مالاتیا سقوط کرده اند .
در چنین شرایطی اسن سوال مطرح است که چرا ارتش ترکیه همچنان بر گسترش همکاریهای نظامی با رژیم صهیونیستی تاکید دارد. آن هم در شرایطی که جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی در حال افزایش است . برخی از کارشناسان با اشاره به سفر قریب الوقوع اردوغان به سرزمینهای اشغالی این توافق را نوعی خوشخدمتی به رژیم صهیونیستی ارزیابی می کنند و حاکی از تغییر محسوس در نگرش حزب عدالت و توسعه به رژیم صهیونیستی عنوان می کنند. اردوغان قرار است اول ماه مه عازم سرزمینهای اشغالی شود. این اولین سفر اردوغان به تل آویو بعد از روی کار آمدن دولت حزب عدالت و توسعه در ترکیه خواهد بود . در این راستا با حمایت دولت آنکارا هفته گذشته نمایندگانی از صاحبان صنایع و تجار بزرگ ترک و رژیم صهیونیستی در استانبول گرد هم آمدند و راههای توسعه همکاری اقتصادی و بازرگانی دو طرف را بررسی کردند. برخی از کارشناسان با اشاره به بروز سردی در روابط دو طرف بر سر انتقادهای تند آنکارا از رفتار وحشیانه نیروهای رژیم نژادپرست علیه فلسطینیان و ترور شیخ اتحد یاسین ، خریداری هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین از رژیم صهیونیستی و اقدام تل آویو در نزد لابی یهودی آمریکا برای مقابله با طرح ادعاهای قتل عام ارامنه در کنگره آمریکا و حمایت تل آویو از مواضع و تلاشهای ترکیه برای حل مساله قبرس را به عنوان تلاشهای متقابل آنکارا و تل آویو برای عادی‌سازی روابط ارزیابی می‌کنند.گفته می شود اردوغان در تماس تلفنی جمعه شب گذشته خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تلاشهای رژیم صهیونیستی در این زمینه تشکر کرده است . این در شرایطی است که خود رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۹۹ مساله کشتار ۱۹۱۵ ارامنه را درکتب درسی مدارس این رژیم گنجانده است .