دولت اردوغان اخیراَ تعدادی از سران و فعالان گروههای مافیایی که گفته می شود با گروههای نظامی و لائیک ذینفوذ ارتباط نزدیک دارند , دستگیر کرد . دستگیری این افراد موجب ناخرسندی محافل نظامی شده است . این اقدام بدنبال آن صورت گرفت که طی ماههای اخیر و با نزدیک شدن به موعد انتخاب رئیس جمهوری ترکیه توسط پارلمان , تحولات خشونت آمیز در ترکیه و در پوشش های مختلف افزایش یافته است که از جمله می توان به ناآرامی ها در جنوب شرق ترکیه , بمب گذاریها در استانبول و حمله به دیوان عالی اداری ترکیه اشاره کرد . هفته گذشته نیز دادگاهی در آنکارا سه سرباز و یک تاجر ترک را به اتهام توطئه برای قتل رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور و چندین شخصیت دولتی دیگر به زندان محکوم کرد . در واقع بنظر می رسد که برخی از گروهها که از انتخاب رئیس جمهوری آتی ترکیه توسط حزب عدالت و توسعه نگران هستند و در عین حال تاکنون موفق به فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام نیز نشده اند , تلاش دارند که بحرانهایی علیه دولت اردوغان ایجاد کنند . چنانچه هفته گذشته محمد ارن روزنامه نگار کرد ترکیه گفت : لائیکها و نظامیان ترکیه می خواهند دولت اردوغان را از تداوم اصلاحات اجتماعی و سیاسی برای نزدیک شدن به اتحادیه اروپا بازدارند. این روزنامه نگار کرد ترکیه گفت: از آنجائیکه ترکیه هرچه بیشتر به اتحادیه اروپا نزدیک شود نظامیان هم به همان اندازه ابتکار عمل خود را در صحنه سیاسی از دست خواهند داد در روزهای اخیر فشارها به دولت اردوغان افزایش یافته است.گفته می شود محافل ذینفوذ در ترکیه تلاش دارند برای جلوگیری از رودرویی آشکار با مردم , این فشارها و بحرانها را از طریق گروههای مافیایی علیه دولت اردوغان تشدید دهند. اقدام دولت اردوغان در دستگیری تعدادی از سران مافیا در راستای ناکام گذاشتن این توطئه محافل ذینفوذ است. گفتنی است مافیا در ترکیه فعالیت گسترده ای دارد . عبدالقادر آکسو  وزیر کشور ترکیه سال گذشته از فعالیت ۱۵۰ گروه مافیایی در این کشور خبر داد . بگفته آکسو گروههای مافیایی در ترکیه بیش از ۲۳ هزار نفر نیروی مسلح در اختیار دارند . مافیا در ترکیه از حمل مواد مخدر تا گرداندن کلوپهای ورزشی فعالیت می کند و در  ساختارهای اقتصادی و سیاسی ترکیه نفوذ کرده است. حتی برخی از محافل ترکیه افزایش اقدامات خشونت بار اخیر در مدارس متوسطه ترکیه را با فعالیت گروههای مافیایی در مدارس , مرتبط می دانند .

باید گفت برخی محافل ترکیه که عمدتا از آنها بعنوان دولت سایه نام برده می شود در صدد هستند که با عملیات مافیایی در میان قشر های مختلف جامعه اغتشاش ودرگیری ایجاد کنند .
اینگونه گروهها در صدد هستند که با انجام حوادث خشونت بار در ترکیه , ثبات وامنیت این کشور  را خدشه دار کرده و زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم سازند . در واقع برخی محافل در ترکیه در صدد هستند که در انتخاب رئیس جمهور ترکیه گزینشی برخورد شود .اما آنچه مسلم است اینکه مردم ترکیه مخالف برگزاری انتخابت زودهنگام هستند . آنها انتظار دارند که دولت اردوغان برخورد جدی با عوامل مافیایی انجام دهد . وقوع حادثه سوسورلوک در چند سال پیش و رسوایی دستگیری علاءالدین چاکیجی عضو برجسته مافیا در سال گذشته نشان داد که مافیا در ساختار سیاسی و امنیتی ترکیه نفوذ زیادی دارد . با وجود این بنظر می رسد برای مبارزه موثر با مافیا باید اصلاحات جدیدی در برخی مواد قانونی کیفری ترکیه از سوی پارلمان ترکیه انجام شود چرا که بسیاری از قوانین جاری ترکیه ضمانت اجرایی ندارد و همین امر باعث شده است که حوادث و رخداد های خشونت امیز در ترکیه شدت بگیرد و گروههای مافیایی براحتی بتواند به اهداف ومقاصد شوم خود برسند . اظهارات اخیر محافل لائیک و نزدیک به نظامی ها از جمله  سلیمان دمیرل رییس جمهوری اسبق ترکیه که گفته است شرایط جامعه ترکیه برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم آمده است, نشان می دهد که حرکتی حساب شده برای تضعیف دولت اردوغان آغاز شده است . دمیرل سیاست کهنه کار امیدوار است با گردهم آوردن احزاب دست چپی و دست راستی نزدیک به مرکز و در انتخاباتی زودهنگام , حزب عدالت و توسعه را از اکثریت بیندازد. با وجود این مردم ترکیه و بسیار از محافل ذینفوذ از جمله “عمر سابانجی” سرمایه‌دار بزرگ و رییس انجمن صاحبان صنایع و بازرگانان بزرگ ترکیه (توسیعاد) با اشاره به مسایلی نظیر نوسانات اقتصادی معتقدند : “بحث برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور، باید از دستور روز خارج شود.از اینرو آنها از سرکوب مافیا توسط دولت حمایت می کنند.در هر حال باید گفت مجموع تحولات نشان می دهد که احتمال وقوع تحولات سیاسی غیرمنتظره و هدایت شده از سوی محافل نظامی و لائیک علیه دولت اردوغان در هفته های آتی وجود دارد .