مراسم افتتاح بخش گرجی خط لوله‌ انتقال نفت باکو – تفلیس – جیهان در گرجستان برگزار شد. درمراسم بهره‌برداری از این خط لوله، رییسان جمهوری گرجستان،جمهوری آذربایجان و ترکیه حضور داشتند. با بهره برداری از بخش گرجی خط لوله باکو ـ تفلیس ـ جیحان ، بنظر می رسد پس از شش سال ، زمان بهره برداری از خط لوله ۱۷۶۰ کیلومتری باکو ـ تفلیس ـ جیحان فرا رسیده است . ج. آذربایجان تحت فشارهای آمریکا در ۱۸ نوامبر ۱۹۹۹ تن به امضاء باکو ـ تفلیس ـ جیحان داد. سران ج. آذربایجان، گرجستان، ترکیه، ‌ترکمنستان و قزاقستان با حضور رئیس جمهور وقت آمریکا بیل کلینتون در ۱۸ نوامبر ۱۹۹۹ در حاشیه اجلاس استانبول سازمان امنیت و همکاری اروپا قرارداد احداث خط لوله باکو ـ جیحان را امضاء کردند که دارای مشکلات متعدد مالی ، زیست محیطی و امنیتی است . الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان ، طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه بخش گرجی باکو ـ تفلیس ـ جیحان ، اجرای این طرح را گام مهمی برای انتقال انرژی منطقه خزر به بازارهای جهانی عنوان کرد. وی تاکید کرد برخی ها نمی خواستند این خط لوله تحقق پیدا کند ، اما اکنون موقع بهره برداری از این خط لوله فرا رسیده است.این در شرایطی است که عمده ترین مخالفان طرح باکو ـ جیحان برخی محافل سیاسی در داخل جمهوری آذربایجان هستند که با اشاره به به سیاسی بودن این طرح امریکایی ، آن را طرحی پرهزینه برای باکو و مغایر منافع کشورشان عنوان می کنند. در مراسم بهره برداری از بخش گرجی خط لوله باکو ـ تفلیس ـ جیحان رییس جمهوری ترکیه نیز بر اهمیت سیاسی و اقتصادی این طرح برای کشورش تاکید کرد . سزر در عین حال تاکید کرد ترکیه تلاش دارد ، در انتقال انرژی منطقه نقش موثری ایفاء کند .
ترکیه از جمله کشورهای منطقه است که از لحاظ داشتن انرژی فسیلی کشوری فقیر محسوب می شود. آنکارا پس از فروپاشی شوروی تلاش می کند با حمایت امریکا ، خود را به چهار راه ذخیره و سپس انتقال انرژی به بازارهای اروپای غربی تبدیل کند و از همین روست که ترکیه با ایران و با روسیه خط لوله انتقال گاز دارد . ترکیه با جمهوری آذربایجان نیز می خواهد از طریق خط لوله باکو – ارضروم ، گاز حوزه شاهدنیز را دریافت کند . در خصوص نفت نیز، ترکیه نه تنها از نفت روسیه از طریق بلغارستان بهره مند است . بلکه از دو خط موازی کرکوک عراق به یومورتالیک نیز استفاده می کند. این رویکرد مزایای فراوانی برای ترکیه دارد و باعث می شود که ترکیه نه تنها کسری انرژی اش را جبران کند و درآمد ترانزیتی بالایی بدست آورد، بلکه با ذخیره سازیهای دراز مدت ، خود ترکیه در آینده بعنوان انتقال دهنده انرژی شناخته می شود . بهره برداری از خط لوله باکو ـ تفلیس ـ جیحان باعث می شود که ترکیه به تحقق این رویکرد خود هر چه بیشتر نزدیک شود .
با وجود این برخی از محافل سیاسی ترکیه نیز بر این موضوع اذعان دارند که بهره برداری از خط لوله باکو ـ تفلیس ـ جیحان بمعنای پایان مشکلات نیست . هنوز بسیاری از مشکلات خط لوله باکو ـ تفلیس جیحان حل نشده است. دو هفته پیش بروز ترک خوردگی لوله در بخش گرجی این خط لوله نشان داد که برغم هزینه ۴ میلیارد دلاری ، این طرح فاقد استانداردهای بین المللی است و ممکن است برآوردها در خصوص عمر این خط لوله بسیار خوشبیانه بوده باشد .