رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اخیراً برای مشورت در مورد حل مسائل و مشکلات مناطق کردنشین با گروهی از روشنفکران و نویسندگان این کشور دیدار کرد. این دیدار در شرایطی انجام شد که روشنفکران ترکیه پیشتر با صدور اطلاعیه‌ای خواهان پایان یافتن درگیریهای خونین در مناطق کردنشین ترکیه و پایان دادن پ.ک.ک به فعالیت مسلحانه و زمینه‌سازی دولت برای حل مشکلات مناطق کردنشین شده بودند. نخست وزیر ترکیه در این دیدار با تاکید بر این که دولت وی برای ایجاد آرامش و تامین صلح و ثبات در کشور با همه اقشار جامعه از در گفتگو در آمده است، گفت: “جامعه ترکیه با تجربیات تاریخی خود می‌تواند بر هر مشکلی فایق آید.” اردوغان در دیدار با روشنفکران ترکیه تاکید کرد ، مبارزه با تروریسم تنها با توسل به نیروی مسلح عملی نیست و باید در کنار مبارزه نظامی، زمینه‌های پیشرفت مهیا شده و برای تامین رفاه و آزادیهای فردی و اجتماعی تلاش شود.در این دیدار “علی بایرام اوغلو” یکی از این روشنفکران گفت که بر اساس آرمانهای انسانی در این دیدار شرکت کرده و با اعلام مخالفت خود با فعالیتهای تروریستی “پ.ک.ک.”، قصد دارد این مطلب را به اطلاع اردوغان برساند که با تامین زمینه‌های دمکراسی و آزادی و پرهیز از اقدامهای خشونت بار می‌توان زمینه‌های دوستی و برادری در بین اقشار مردم را افزایش داد و مانع گرایش اقلیتهای قومی به عملیات خشونت بار شد. واقعیت این است که مساله کردها در ترکیه که تعداد آن بالغ بر ۱۲ میلیون نفر است ، ریشه در سیاست های جمهوری ترکیه از یک سو و مداخلات بیگانگان و قدرتهای خارجی از سوی دیگر دارد . بر اساس قرارداد لوزان در سال ۱۹۲۳ ترکیه تنها وجود اقلیت های مذهبی را برسمیت شناخته و در نتیجه تاکنون اقلیت کرد را برسمیت نشناخته و حتی از کردها بعنوان ترک های کوهستانی نام برده شده است . این موضوع باعث شده است که طی دهه های اخیر اساساً بخواسته های مناطق کردنشین توجه نشود . ضمن اینکه توجه اقتصادی و اجتماعی دولت های ترکیه به مناطق کردنشین بسیار کم بوده و کمتر کارخانه و مراکز صنعتی در این مناطق پیدا می شود . این موضوع زمینه مناسبی برای سوء استفاده های بیگانگان و تقویت گروههای تروریستی نظیر پ ک ک فراهم کرده است . با وجود این برای اولین بار اردوغان از بحرانی بنام مساله کردها نام برده است و این موضوع نشان می دهد که دولت اردوغان با پذیرش مشکلات کردها سعی در حل آنها دارد .
واقعیت این است که چنانچه دیدار اردوغان با روشنفکران کرد مطرح شد ، آبادانی مناطق کردنشین و خشکاندن ریشه فقر در این مناطق می تواند در حل مساله کردها موثر باشد . در این راستا نیز از سالها قبل پروژه های بزرگی نظیر گاپ مطرح شده که البته در حال حاضر بخاطر مسایل مالی پیشرفت چندانی ندارد . بنظر می رسد دولت اردوغان که عضویت در اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار داده است ، تلاش دارد زمینه حل پایدار مساله کردها را فراهم کند . شاید آنهمه هزینه های نظامی که در دو سه دهه اخیر در مناطق کردنشین ترکیه شده در چهت آبادانی این مناطق به کار برده می شد ، اکنون گروههای تروریستی در این مناطق چندان جایگاهی نداشتند . البته اکنون نیز ناظران آگاه عقیده دارند اصلاحات دولت ترکیه در راستای همگرایی با اتحادیه اروپا و پیشرفتهای محسوسی که در تامین آزادیهای فرهنگی بیشتر در مناطق کردنشین ترکیه حاصل شده است، موجب کاهش طرفداران “پ.ک.ک.” در این مناطق شده و دولت آنکارا تلاش دارد که که از این فرصت برای ریشه کن کردن حرکت مخالفین خود بهره برداری کند.
در این راستا سفر اخیر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به دیاربکر بزرگترین شهر کردنشین ترکیه نشان می دهد که دولت آنکارا در صدد تعامل بیشتر با مردم کرد و نیز رسیدگی بیشتر به وضعیت آنهاست . هزاران کردها طی دو سه دهه اخیر بر اثر وضعیت فوق العاده نظامی در این مناطق و درگیریها از خانه و کاشانه خود آواره شده اند و در عین حال معتقدند طرح بازگشت به خانه توسط دولت خوب اجراء نمی شود . دیدار اردوغان از دیاربکر در شرایطی صورت می گیرد که طی هفته های اخیر برخی از برخی از محافل سیاسی ترکیه با انتقاد از سفرهای فراوان خارجی اردوغان و عبدا… گل از آنها خواسته بودند که بجای این سفرهای گاه غیر ضروری سری به استانهای کردنشین زده و از مشکلات آنها از نزدیک آشنا شوند . درهرحال باید گقت برای حل مساله کرد از یک سو می بایست با کردها بعنوان شهروند درجه اول برخورد نکرد و از سوی دیگر نیز مانع سوء استفاده قدرتهایی نظیر امریکا و رژیم صهیونیستی از مساله کردها شد .در واقع اسرائیل و امریکا عامل اصلی احیاء توان پ ک ک در حملات تروریستی است . در این راستا نیز پرفسور “ماهر کایناک” کارشناس برجسته بازنشسته سازمان اطلاعات ترکیه (میت) اخیراً افزایش فعالیتهای حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک.) در منطقه را “یک حرکت آگاهانه قدرتهای اشغالگر برای تبدیل این سازمان به القاعده منطقه” ارزیابی کرد. بعنوان یک نمونه دیگر “پ.ک.ک.”اخیراً در کرکوک دفتر نمایندگی ایجاد کرده است و امریکا نیز مخالفتی با این موضوع نکرده است . اگر چه حملات تروریستی پ ک ک در هفته های اخیر در اقصی نقاط ترکیه افزایش یافته است ، اما واقعیت این است کردهای ترکیه هیچ گاه با این حملات تروریستی موافق نبوده و ایده آن را از خارج از مرزهای ترکیه می دانند .