احمد نجدت سزر رئیس جمهوری ترکیه با اعزام نظامیان ترکیه به عراق مخالفت کرد. سزر تاکید کرده است اعزاام نیروهای ترکیه به عراق ، حتی درچارچوب نیروهای ناتو نیزنادرست است اظهارات سزر پس از دیدار غیرمنتظره حملی اوزکوک رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه با رجب طیب اردوغان نخسن وزیر این کشور عنوان شد . .مساله اعزام نظامیان ترکیه به عراق پس از سفراخیر وزیر خارجه ترکیه به امریکابه موضوع جنجال برانگیزی تبدیل شده است .آمریکابرای مشروعیت بخشیدن به اشغال عراق و کاهش حساسیت مردم عراق ، خواهان حضور نیروهای کشورهای اسلامی در عراق است .افزایش حملات به نیروهای امریکایی درعراق نیز مقامات کاخ سفید را در این خصوص مصمم تر ساخته است .حال آنکه مقامات امریکایی پیش از این ترکیه را در فشارگذاشته بودند که نیروهایش را از
شمال عراق خارج سازد.دراین میان دولت آنکارا نیز شرایط ویژه ای دارد . مقامات آنکارا بیشتر تمایل دارند تا نیروهای ترکیه در شمال عراق مستقر شوند.این درشرایطی است که امریکا خواهان استقرار نیروهای ترکیه درمناطق خارج از شمال عراق است .بنظر می رسد دولت اردوغان نخست وزیرترکیه برای رسیدن به اهدافی نظیر مشارکت در بازسازی عراق ، جذب کمک های مالی ازآمریکاو سرکوب کادک ، تصمیم به اعزام نیرو به عراق دارد.امامقامات آنکارابه وعده – های امریکاچندان اعتمادی ندارند. دستگیری ۱۱ نظامی ترکیه درشمال عراق ،طرح اخباری مبنی برتماس آمریکابا کادک و حضورنیافتن نماینده موردنظر ترکیه از ترکمن های عراقی در شورای حکومت موقت عراق بحران بی اعتمادی را درمناسبات دو کشور ایجاد کرده است . ضمن اینکه دولت اردوغان ازگسترش اعتراضات مردمی و نیز واکنش منفی کشورهای اسلامی وعربی بشدت نگران است . برغم تمامی این مسایل بنظر می رسد مقامات آنکارا به دلیل نگرانی از کاهش اهمیت استراتژیک ترکیه ، بنوعی درصدد پذیرش خواست های آمریکا هستند.هدف از مخالفت های برخی ازدولتمردان ترکیه نظیر سزر نیز تلاشی برای گرفتن امتیازات بیشتراز امریکاست .
برخی از کارشناسان معتقدند دولتمردان ترکیه با طرح بررسی کارشناسی درخواست امریکاسعی دارند با استفاده از عامل زمان بستر لازم را درافکارعمومی فراهم سازند و از طریق چانه زنی ، تضمین وامتیازات بیشتری ازامریکا بگیرند. به به دلیل مخالفت پارلمان ترکیه با پذیرش لایحه استقرار نظامیان امریکایی ، بنظر می رسد مقامات ترکیه تمایلی به ارایه لایحه ای به پارلمان دراین خصوص ندارند.
مقامات ترکیه بیشتر می کوشند اعزام نیرو به عراق حداقل بادرخواست حکومت موقت عراق و یا درچارچوب ناتو و ازطریق تصویب یک لایحه درشورای آتلانتیک شمالی نظیر موردلهستان انجام شود.اما ادامه تظاهرات درترکیه نشان می دهد که این موضوع مورد تائید افکار عمومی نیست .