دولت باکو از تصمیم اخیر روسیه برای ایجاد تسهیلات در زمینه تحویل سلاح و تجهیزات نظامی به ارمنستان ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان طی کنفرانس مطبوعاتی در باکو با تشریح تصمیم اخیر روسیه مبنی بر تحویل تسلیحات نظامی به کشورهای عضو سازمان “قرارداد امنیت دست جمعی” از جمله به ارمنستان به قیمت بازار داخلی گفت: کشورش عمیقا نگران این اقدام روسیه است. “خزر ابراهیم” افزود: امیدوارم که روسیه به‌نگرانی‌های جمهوری آذربایجان درباره تحویل تسلیحات نظامی به ارمنستان پی‌ببرد. وی بااشاره به‌این که تصمیم مذکور در چارچوب سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی اتخاذ شده گفت: با توجه به این که روسیه به‌عنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک در مذاکرات حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ می‌باشد، امید می‌رود که مسکو در انجام این قبیل اقدامات به حساسیت مساله واقف باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اضافه کرد: کشور متبوعش ، نگرانی خود در این زمینه را به طور رسمی به دولت روسیه ابلاغ خواهد کرد.
مساله فروش سلاح به قیمت تمام شده از سوی روسیه به کشورهای عضو پیمان امنیت دسته جمعی موضوع جدیدی نیست و روسیه این مساله را در یکی و دوسال اخیر بارها مطرح کرده است . هدف اساسی روسیه از طرح این موضوع در واقع از یک سو تقویت سطح همگرایی در پیمان امنیت دسته جمعی است . قرارداد امنیت دسته جمعی در ماه می‌سال ‪ ۱۹۹۲‬میلادی توسط برخی کشورهای عضو جامعه مشترک‌المنافع از جمله روسیه، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و بلاروس امضا و بر مبنای آن سازمانی متشکل از این کشورها تشکیل شد. قرارداد مذکور شامل همکاری کشورهای عضو در عرصه‌های مختلف نظامی از جمله ایجاد سیستم مشترک ضد هوایی این کشورها می‌باشد. از سوی دیگر روسیه تلاش دارد با چنین سیاستی مانع از تغییر ماهیت روسی ارتش های کشورهای عضو پیمان امنیت دسته جمعی شود . بویژه اینکه ناتو از سال ۱۹۹۴ و با امضای قرارداد مشارکت برای صلح با کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز تلاش دارد ماهیت روسی ارتش این کشورهار ا غربی کند .
در چنین شرایطی نیز روسیه در اخیرا در نشست سران کشورهای عضو سازمان امنیت دسته‌جمعی که در کاخ “سامان” شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان با حضور روسای جمهوری ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برگزار شد ، اعلام کرد که از این به بعد تسلیحات به این کشورها را به قیمت بازار داخلی خود تحویل خواهد داد. البته مسکو تلاش می کند که در قبال ایفای نقشی بارزتر در برقراری صلح منطقه بویژه افزایش صلح بانان روسی به کشورهای این حوزه سلاح ارزان‌قیمت بفروشد. در واقع روسیه اهداف دراز مدتی در خصوص افزایش حضور نظامی در منطقه دارد و در این میان با ابتکار روسیه سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان شانگهای پروتکل مشارکت امنیتی را امضاء کردند که می تواند اساس ایجاد یک بلوک نظامی- سیاسی اورآسیایی مشابه ناتو، در قلمروی به گستردگی از بلاروس تا چین باشد که روسیه مدتهاست به دنبال ایجاد آن است.
در میان شش عضو پیمان امنیت دسته جمعی ارمنستان از جمله کشورهایی است که خریدهای عمده تسلیحاتی از روسیه دارد. رابرت کوچاریان رئیس جمهوری ارمنستان نیز در نشست دوشنبه سران سازمان پیمان امنیت دسته جمعی از تصمیمات این نشست بویژه در زمینه فروش سلاح ارزان قیمت و سروسامان دادن به مساله مهاجرت در منطقه حمایت کرد . در چنین شرایطی نیز جمهوری آذربایجان از فروش سلاح های ارزان قیمت روسی به ارمنستان ابراز نگرانی کرده است . البته جمهوری آذربایجان تا سال ۱۹۹۹ عضو پیمان امنیت دسته جمعی بود اما در این سال باناکارآمدن خواندن این پیمان از آن خارج شد.