تصمیم ناتو به برگزاری رزمایش از روز ششم ماه مه تا اول ژوئن (۱۶ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد ماه) و در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شهر تفلیس پایتخت گرجستان موجب واکنش تند روسیه شده است .ازنظر روسیه این اقدام نشان می دهد که ناتو پیام جنگ اوسیتیای جنوبی مبنی بر اینکه مسکو تحرکات غرب درگرجستان را تهدیدی بزرگ شمرده و در پاسخ به آن درنگ نخواهد کرد، جدی نگرفته است . چنانچه “سرگئی کیسلیاک” در گفتگویی با خبرنگاران روس در نیویورک اظهار داشت که روسیه از بابت تصمیم ناتو برای انجام مانور در گرجستان متاسف است و چنین تصمیمی را مصداق این می داند که ناتو از رویدادهای قفقاز در ماه آگوست ۲۰۰۸ نتیجه گیری درستی نداشته است.
در این میان برگزاری این رزمایش در مقطعی که میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری گرجستان با گسترده ترین اعتراضات ضددولتی در آستانه سقوط قرار گرفته، هر چه بیشتر موجب ناخرسندی مقامات کرملین شده است .ساکاشویلی در حال حاضر در بدترین شرایط از زمان زمانداری خود به سر می برد و احتمال دارد با ادامه تظاهرات وی مجبور به استعفاء شود . در چنین شرایطی برگزاری رزمایش ناتو نوعی حمایت از وی به شمار می رود . بهمین جهت روسیه از ناتو خواسته است که حداقل برگزاری این رزمایش را بتاخیر بیندازد . از نظر روسها تحولات یک ماه آینده درگرجستان بسیار مهم است و برکناری ساکاشویلی می تواند زمینه کاهش و یا لغو برنامه های ناتو در گرجستان را فراهم سازد . اما واقعیت این است که حتی برگزاری چنین رزمایشی نمیتواند تاثیری چشمگیر در موقعیت ساکاشویلی داشته باشد.
آنچه بیش از همه موجب عصبانیت روسها شده است اینکه این رزمایش دقیقا با نشست سران اتحادیه اروپا در پراگ همزمان خواهد بود . در این نشست قرار است برنامه ضد روسی مشارکت با شرق به تصویب برسد .ابتکار برنامه “مشارکت با شرق” در تاریخ چهارم دسامبر۲۰۰۸ از سوی کمیسیون اروپا مورد تصویب قرار گرفت این ابتکار توسط لهستان و سوئد اعلام و هدف تقویت روابط شش جمهوری شوروی سابق- اوکراین، مولداوی، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و بلاروس با اتحادیه اروپا را مد نظر دارد. اجرای این برنامه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در پراگ در تاریخ هفتم ماه می امسال آغاز خواهد شد.لغو روادید، ایجاد مناطق آزاد تجاری ،امضای قراردادهای استراتژیکی، تبادل دانشجو، حفظ محیط زیست و طرحهای تأمین انرژی از جمله محورهای این برنامه هستند بنیتا فررو والدنر مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفته است “پس از جنگ گرجستان و تنش گازی بین اوکراین و روسیه ما شاهد ضرورتی روشن برای گسترش “بازی” در همجواری شرق هستیم”.روسیه پیش از این این برنامه را “سیاستی با نتیجه صفر و گزینه بیجا” عنوان کرده است. وزیرخارجه این روسیه بشدت به این برنامه حمله کرده است و آن را ضد روسی خوانده است. در واقع همزمانی نهایی شدن این برنامه در پراگ و برگزاری رزمایش در گرجستان پیام سیاسی و ونظامی همزمان ناتو ، حادیه اروپا و امریکابه کاخ کرملین محسوب می شود و همین موضوع موجب اعترضات گسترده مسکو شده است. موضوعی که نشان می دهد که بر خلاف تصورات اولیه در مورد سیاست تغییر اوباما و و ادعای تعدیل مواضع امریکا در طرح سپر موشکی چنین روندی ایجاد نشده و رویارویی امریکا و روسیه در حال افزایش است .
با وجود این برخی از محافل غربی نیز معتقدند جنجال آفرینی روسیه در این خصوص بیشتر با هدف انحراف اذهان عمومی ازتحرکات جاری روسیه در گرجستان وتوجیه حضور نظامی بیشتر این کشور در آبخازیا و اوستیای جنوبی صورت می گیرد.
پایان