ستاد فرماندهی ارتش ترکیه اخیرا ورود نیروهای زمینی این کشور به شمال عراق را تائید کرد. پایگاه اینترنتی ستاد ارتش ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تصاویری از تلاش گروهی از اعضای “پ.ک.ک.” که در صدد ورود به خاک ترکیه از شمال عراق بودند، به دست آمد. این اطلاعیه افزود: “نیروهای ترکیه با تعقیب گرم در چند کیلومتری خاک عراق در یک عملیات محدود ضربات سنگینی به پ.ک.ک. وارد آوردند.” در عین حال بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ترکیه “حدود ‪ ۵۰‬فروند جنگنده ارتش ترکیه که قابلیت عملیات رزم شبانه را دارند، پایگاه‌ها و استحکامات پ.ک.ک. در منطقه وسیعی از شمال عراق را مورد حمله قرار داده و توپخانه ارتش ترکیه نیز مناطق تیررس را زیر آتش توپخانه گرفته بود.” عبدا… گل رئیس جمهوری ترکیه نیز با تائید این حملات تاکید کرد که عراق را نیز از چنگال تروریسم پ ک ک نجات خواهیم داد . حملات ارتش ترکیه باعث اعتراض دولت عراق شده است و وزارت امورخارجه عراق با احضار سفیر ترکیه فهرستی از خسارات حملات به مناطق غیر نظامی در شمال عراق را به ترکیه ارایه کرده است . دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از حملات ترکیه علیه شورشیان کرد که به مناطق شمالی عراق پناه برده‌اند و می‌تواند غیرنظامیان را قربانی خود کند، ابراز نگرانی کرد. اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به حملات هوایی ترکیه به مواضع نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه در شمال عراق، از آنکارا خواست تا خویشتنداری پیشه کند.
در این میان ارتش ترکیه اعلام کرده است که با موافقت و هماهنگی نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق، به مواضع نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه در شمال عراق حمله کرده است. روزنامه حریت نیز اعلام کرد ۳۵‬ افسر اطلاعاتی آمریکا برای همکاری در امر مبادله اطلاعات در ترکیه به فعالیت مشغول هستند. با وجود این روزنامه “جمهوریت” در خبری متناقض با خبر روزنامه حریت و موضع گیری ستاد مشترک ارتش ترکیه اعلام کرد که فرماندهان نظامی آمریکا در عراق، بعد از آغاز این عملیات از آن مطلع شدند و این، موجب خشم آنان شده است. حال آنکه گوف مورل سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که عملیات هوایی ترکیه علیه مواضع سازمان تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق با اطلاع قبلی دولت آمریکا آغاز شده است و این کشور اطلاعات لازم را در اختیار آنکارا قرار داده بود. کارشناسان سیاسی نیز با اشاره به حضور افسران اطلاعاتی امریکا در ترکیه معتقدند امریکا قبل از این، از حمله ارتش ترکیه آگاهی داشته است و به آن چراغ سبز نشان داده است . در این میان این سوال مهم مطرح است که چه عواملی باعث شده است که امریکا در شرایطی که روابط بسیار مطلوبی با کردهای عراق دارد و کردهای عراق نیز مخالف حمله ترکیه به پ ک ک هستند ، با این موضوع موافقت کند؟
درپاسخ به این سوال کارشناسان سیاسی به احتمال معامله و زد و بند سیاسی میان ترکیه وامریکا اشاره می کنند . مقامهای آمریکا پیش از این به طور مستمر به ترکیه درباره عملیات نظامی در شمال هشدار می دادند اما موضع گیری اخیر کاندولیزا رایس علیه پ ک ک و اذعان پنتاگون مبنی بر اطلاع آمریکا ازعملیات ترکیه علیه پ ک ک با این هدف بوده است که آمریکا وانمود کند با سیاست ترکیه درباره پ ک ک همسو است. امریکا از این طریق تلاش دارد که انتقادات افکار عمومی ترکیه از حمایت امریکا از پ ک ک را کاهش دهد . دولت آنکارا نیز که در چهار ماه اخیر با فشار و انتقاد افکار عمومی مواجه است تلاش دارد اینگونه وانمود کند که اقدام جدی برای مقابله با پ ک ک انجام شده است. این در شرایطی است که باور کردن به اینکه امریکا دست از حمایت از تروریسم در عراق برداشته است دیدگاهی بسیار خوشبیانه است چرا که ادامه اشغالگری امریکا در عراق منوط به ادامه تروریسم است .
در این میان برخی از کارشناسان از زد وبند امریکا و ترکیه در مورد حمله به پ ک ک سخن می گویند با توجه به سفر غیر منتظره خانم “کاندولیزا رایس” وزیر خارجه آمریکا به کرکوک این نظر تقویت می شود که امریکا و گروههای کرد عراقی در قبال موافقت ترکیه با برگزاری همه پرسی در کرکوک و الحاق این شهر نفت خیز به اقلیم کردستان عراق با حملات ترکیه به شمال عراق موافقت کرده اند . گفته می شود رایس در بازگشت از سفر غیرمترقبه خود به کرکوک، شب را در پایگاه “اینجرلیک” در شهر “آدانا” واقع در جنوب ترکیه سپری کرده و دیدار محرمانه ای با مقامات سیاسی و نظامی ترکیه نیز داشته است . البته برای فریب افکار عمومی گفته شده است که رایس برای گفت وگو با مقامات شمال عراق در مورد لزوم تعویق همه پرسی در مورد آینده کرکوک ، بطور سرزده از کرکوک دیدار کرده بود و حتی با مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق دیدار نکرده است، این در شرایطی است که گفته می وشد کردهای عراقی پذیرفته اند که حاضرند همه پرسی کرکوک را به سال آینده موکول بکنند و با حملات ترکیه به پ ک ک مخالفت عملی نکنند و در مقابل ، ترکیه در الحاق کرکوک به اقیلم کردستان عراق مخالفت نکند . در عین حال حملات ترکیه به پ ک ک در شرایطی صورت گرفته است که طی هفته های اخیر با اطلاعات امریکا گروههای پ ک ک به تغییر محل اقدام کرده و حتی گفته می شود عازم کشورهایی نظیر ارمنستان نیزشده اند . در چنین شریطی اطلاعات امریکا برای حملات ارتش ترکیه علیه پ ک ک کلیدی نبوده و از اینرو نیز این حملات جنبه غافلگیرانه نداشته و نمی تواند موجب از بین رفتن کامل این گروه بشود.بنظر می رسد ترکیه بار دیگر فریب سناریوهای توطئه آمیز امریکا را خورده است . کارشناسان با توجه به مناسبات خوب امریکا و کردهای عراقی بعید میدانند که دولت واشنگتن صادقانه با ترکیه در مساله مقابله با پ ک ک همکاری کند.