توطئه و عنادورزی امریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی که به نفوذ امریکا و رژیم صهیونیستی در ایران پایان داد، تبدیل به موضوعی رایج شده است . صهیونیستها به همراه امریکا کوشیدند با کودتای نافرجام ، جنگ تحمیلی هشت ساله ، حمایت از گروه تروریستی منافقین و تحریم به زعم خود موجب براندازی انقلاب اسلامی شوند . اما با گذشت ۳۰ بهار از انقلاب اسلامی نه تنها به هیچ کدام از اهداف خود نرسیده اند ، بلکه ایران اسلامی در همه عرصه های از جمله انرژی صلح آمیز هسته ای به پیشرفت های باور نکردنی برای غرب دست یافته است . دستاوردهای علمی ایران در عرصه سلول های بنیادی ، ناتو تکنولوژی ، صنایع فضایی و موشکی و دهها زمینه زیربنایی دیگر باعث شده است که ایران به یک قدرت منطقه ای تو حتی فرامنطقه ای تبدیل شود و این موضوعی است که مقامات امریکا و رژیم صهیونیستی نیز عملاً به آن اذعان می کنند. تبدیل شدن ایران به الگوی ملت های مستقل و آزادیخواه در جهان و مقاوم در برابر نظام سلطه باعث نگرانی امریکا و رژیم صهیونیستی شده است . از اینرو آنها تلاش دارند با اجرای تمامی حیل وترفندهای خود به زعم خود ایران اسلامی را به زانو دربیاورند . در این میان بنظر می رسد که یکی از ترفندهای که استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل روی آن حساب ویژه ای باز کرده است ، دامن زدن به بحرانهای قومی در ایران است . بطوریکه این موضوع صراحتا از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و امریکا مطرح می شود . چنانچه چندی پیش مایکل لدین رئیس موسسه صهیونیستی اینترپرایز امریکا که به پنتاگون وابسته است، تنها راه تضعیف ایران در شرایط کنونی که تهران دیپلماسی فعال و مقتدرانه ای بویژه در زمینه هسته ای در پیش گرفته , ایجاد بحرانهای قومی عنوان کرد . حتی نوام چامسکی محقق مشهور امریکایی نیز از اختصاص بودجه برای ناامن کردن مناطق آذری نشین ایران توسط امریکا خبر داده است .آویگدور لیبرمن وزیر تهدیدات راهبردی رژیم صهیوینستی نیز اخیرا تاکید کرد این رژیم بدنیال تاسیس رادیو آذری برای تحریک آذریهای ایران است . وی افزود ناتو نیز در این روند به
اسرائیل کمک خواهد کرد .
باید گفت سیاست امریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد ناآرامی های قومی در مناطق آذری نشین ایران استفاده آنها از امکانات جمهوری آذربایجان وترکیه است که با مناطق آذری نشین ایران هم مرز هستند . نگاهی به تحرکات امریکا و رژیم صهیونیستی در ماههای اخیر نشان می دهد که آنها سازماندهی و هدایت گروههای پان ترکیستی وقوم گرا در جمهوری آذربایجان و ترکیه به منظور استفاده از آنها برای اهداف خود در ایران در دستور کار جدی قرار داده اند .بطوریکه رژیم صهیونیستی آشکار از سمبل های قوم گرای افراطی در جمهوری آذربایجان و ترکیه حمایت می کند .
با حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی نشست های سران باصطلاح کشورهای ترک زبان که از سال ۲۰۰۰ برگزاری آن متوقف شده بود از سال ۲۰۰۶ از سرگرفته شده است و نشست سران آنها بزودی در باکو برگزار خواهد شد .نشست نمایندگان کشورهای ترک زبان آبان سال گذشته در باکو با حضور رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برگزارشد. از سرگیری این نشست ها که بمنزله زمینه سازی برای بازگشت فضای سیاسی باکو به سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ که یک دولت شوونیستی در قدرت بود موجب انتقاد محافل سیاسی جمهوری آذربایجان شده است . چنانچه حاج واقف عبدالله اف معاون حزب اسلام جمهوری آذربایجان گفت : نمایندگان جمعیت های شرکت کننده در این گردهمایی ها نیز به اشکال مختلف به آمریکا وابسته اند . به همین علت ، تعجب آور نیست که در گردهمایی باکو نیز هیچ سندی مبنی بر شناسایی ارمنستان به عنوان یک دولت متجاوز به تصویب نرسید . معاون حزب اسلام جمهوری آذربایجان همچنین اظهار تاسف کرد : کسانی که در گردهمایی باکو جمع شده بودند ، پرچم مزین به کله گرگ را بر روی سر خود آویخته بودند و این حیوان درنده را نماد خود می دانند . اما مردم جمهوری آذربایجان مثلی از پدران خود به یادگار دارند که با ” گرگ دوستی کن و چماق را زمین مگذار ” .
در واقع این دیدگاه در اغلب روشنفکران جمهوری آذربایجان وجود دارد که امریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحرانهای قومی در منطقه به جمهوری آذربایجان و ترکیه به عنوان یک پایگاه نگاه می کنند و از گروهک های قوم گرا در این کشورها آشکارا حمایت مالی و سیاسی می کنند . جالب اینکه هم امریکا و هم رژیم صهیونیستی تاکنون حاضر نشدند که در رای گیری های مجمع عمومی سازمان ملل به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و تعلق قره باغ به این کشور رای مثبت بدهند اما آنها تلاش دارند که سیاست خارجی جمهوری آذربایجان و ترکیه بجای سیاست همگرایی با جهان اسلام و کمک به انسجام اسلامی به یک سیاست بی ریشه قومگرایانه تبدیل شود . در این راستا ۳۱ دسامبر گذشته بمناسبت روز ۳۱ دسامبر روز همبستگی آذریهای جهان مراسمی در کنست ( پارلمان ) رژیم صهیونیستی برگزار شد . برگزاری این مراسم که با حضور غلامرضا صبری رییس گروهک موسوم به ” داک ” _ که توسط سیا تاسیس شده است – به همراه ناظم ابراهیم اف رییس کمیته دولتی به اصطلاح امور آذری زبان های جهان و شماری از عناصر قومگرای افراطی و ضدایرانی انجام شد بخوبی نشان داد که رژیم صهیونیستی تلاش دارد از جمهوری آذربایجان برای ایجاد ناآرامی های قومی در منطقه استفاده کند . نکته قال توجه در این روند تحریف حادثه ۳۱ دسامبر بود. در روز ۳۱ ماه دسامبر ۱۹۸۹ میلادی ، در پی فروپاشی دیوار برلین ، ده ها هزار نفر از مردم مومن و خداجوی جمهوری آذربایجان در سرمای زمستان تن خود را به رود ارس سپردند و خواستار پیوستن مجدد ۱۷ شهر قفقاز به مام میهن یعنی ایران زمین شدند . شمار زیادی از کسانی خود قصد عبور از رود مرزی ارس را داشتند ، غرق شدند . اما کسانی که خود را به اراضی ایران رساندند ، تصاویری از امام خمینی ره و مقام معظم رهبری با خود همرا داشتند و به این ترتیب ارادت خود را به رهبران دینی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران ابراز داشتند . علیرغم این حقیقت ، حیدر علی اف رئیس جمهوری سابق آذربایجان ضمن جعل این روز بزرگ و فراموش نشدنی ، با زیرکی روز ۳۱ دسامبر را روز همبستگی آذری های جهان خواند . در حالی که این روز ، می توانست روز پیوستن بخش های تجزیه شده از اراضی ایران زمین نامگذاری شود . کاملا آشکار است که این حرکتهای تحریک آمیز توطئه ای تبلیغاتی و سیاسی از طرف رژیم صهیونیستی نه تنها علیه جمهوری آذربایجان بلکه علیه ایران اسلامی و بخصوص آذری زبانان ایران محسوب می شود زیرا برگزاری چنین برنامه ای نزد رژیم منفور اشغالگر قدس آنهم تحت عنوان به اصطلاح « روز همبستگی آذربایجانی های دنیا » معنایی جز تکمیل سیاست فتنه و فساد صهیونیستها در جمهوری آذربایجان برای ایجاد بدبینی مسلمانان علیه آذری زبانان ندارد و در واقع سواستفاده صهیونیستها از نام آذربایجان محسوب می شود. کسانیکه از تاریخچه و ماهیت واقعی تجمع عاشقان ایران در مرزهای جمهوری آذربایجان شوروی با ایران در ماه های پایانی سال ۱۳۶۸ اطلاع دارند بخوبی می دانند که اعلام ۱۰ دی به عنوان روز همبستگی آذربایجان های دنیا توسط دولت جمهوری آذربایجان حرکتی جز برای تخریب این حرکت تاریخی نبوده است . کارشناسان سیاسی برگزاری این نوع مراسم را با همکاری قومگرایان آذری و ترک گرایان افراطی و رژیم صهیونیستی را ، نشانه آشکار وابستگی قومگرایی افراطی به صهیونیسم بین الملل قلمداد می کنند و از حرکت احتمالی دولت باکو در این مسیرابراز نگرانی می کنند.
نگاهی به تاریخ نشان می دهد که صهیونیستها همواره از مسایل قومی برای شکستن وحدت و انسجام در کشورهای اسلامی استفاده کرده اند . بطوریکه تئورسین های یهودی از جمله ارمینوس وامبرى که فرزند یکى از روحانیون یهودى مجارستانى بود، در ایجاد اندیشه پان ترکیسم نقش اساسی داشتند . یکی از اهداف عمده یهودیان از برانگیختن احساسات ملى‏گرایى، زمینه‏سازى براى اشغال فلسطین بوده است. بویژه در پى تماس نافرجام یهودیان با سلطان عبدالحمید براى واگذارى اراضى فلسطین به یهودیان مهاجر که با مخالفت شدید سلطان مواجه شد، یهود به این نتیجه رسیدند که تنها راه تحقق رؤیاى خود، برانداختن عبدالحمید و مثله کردن جهان اسلام و شکستن وحدت عرب و ترک است.در نتیجه توطئه‏هاى استعمار و صهیونیسم، نهضت ناسیونالیستى «ترکان جوان» ایجاد گردید که منجر به انقلاب ۱۹۰۸ میلادى و عزل سلطان عبدالحمید گردید. ترکان جوان با سیاست تورانى‏گرى و اعتقاد به برترى نژاد ترک موجب پراکندگى مردم مسلمان غیرترک و هموار شدن زمینه تسلط استعمار و صهیونیسم شدند.
اکنون نیز رژیم صهیونیستی تلاش دارد با ایجاد بحران قومی از یک سو افکار عمومی جمهوری آذربایجان را از ماهیت ددمنشانه این رژیم منحرف سازد و از سوی دیگر زمینه تجزیه جمهوری آذربایجان در راستای طرح خاورمیانه جدید و بزعم خود تسری ناآرامی های قومی به داخل ایران را فراهم سازد . جمهوری آذربایجان کشوری کثیرالمله است و اتخاذ سیاستهای پان آذریسم می تواند به حرکت های گریز از مرکز اقلیت های قومی بینجامد و این همان هدفی است که رژیم صهیونیستی دنبال می کندو نهادهایی نظیر کمیته دولتی امور آذریهای خارج از ج آذربایجان که رهبر آن به کرات از فلسطین اشغالی دیدار کرده است ، در این مسیر قدم بر می دارند . آنچه مسلم است اینکه هیچ ارتباطی میان آذریهای جمهوری آذربایجان با صهیونیستهای تجاوز گر وجود ندارد و برگزاری چنین مراسم هایی در فلسطین اشغالی بخوبی نشان میدهد که اربابان گروهک های قوم گرا در ج آذربایجان دقیقا دشمنان مردم جمهوری آذربایجان هستند .
گذشته از این موضوع شبکه جدید تلویزیونی جدیدی موسوم به ” جنوب تی وی ” در نواحی مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران ، از ۱۰ دی ۱۳۸۶ روز باصطلاح همبستگی آذریهای جهان آغاز به کار کرده است که بودجه آن توسط رژیم صهیونیستی تامین می شود و هدف آن چنانچه از نام جعلی آن نیز مشخص است ایجاد تحریکات قومی در مناطق آذری نشین ایران است. صهیونیستها همچنین برای هدایت گروهک های قوم گرا درجمهوری آذربایجان تز ایجاد دیاسپورا یا لابی آذری در کشورهای جهان را دنبال میکنند. هدف آنها در واقع تشکیل گروهک های آذری درکشورهای مورد نظر برای پیشبرد اهداف صهیونیسم بین الملل است. در این راستا نیز با حمایت مالی رژیم صهیونیستی برخی از احزاب جمهوری آذربایجان نظیر استقلال ملی و همبستگی شهروندی آشکارا سیاست تحریک آذریهای ایران در پیش گرفته اند. بسیاری از محققان معتقدند اندیشه های قوم گرایانه افراطی نظیر پان ترکیسم و پان آذریسم در جمهوری آذربایجان و ترکیه قبل از اینکه ایده ای درون زا باشد ، ایده ای برون زا می باشد . در واقع تزهای پان ترکیستی و پان آذریستی عملاً در امریکا ساخته و پرداخته شده و در جمهوری آذربایجان و ترکیه اجرا می شوند.
آنچه مسلم است اینکه هدف امریکا و رژیم صهیونیستی از اینگونه تحریکات قومی مشخص است و آن اینکه رژیم صهیونیستی تلاش دارد با تشکیل شبکه های قوم گرا در داخل ایران از طریق عناصر سرسپرده و اتصال آنها به شبکه های قوم گرای رسمی نظیر کمیته امور آذریهای خارج از جمهوری آذربایجان و یا غیررسمی نظیر گروهک داک و همچنین شبکه های قومگرای ترکیه نظیر بنیاد ترکیش بتواند در مقطع مورد نظر خود ناآرامی قومی در میان آذریهای غیور ایران بکند . باوجود این در این خصوص دو نکته بسیار مهم وجود دارد:
اول اینکه امریکا و رژیم صهیونیستی و سرسپردگان قومی آنها در جمهوری آذربایجان و ترکیه از آنجا که شناختی از اقوام ایرانی از جمله آذریهای غیرتمند نداشتند, دچار اشتباه محاسباتی شدند. کمتر کس منصفی است که به تاریخ نگاهی گذرا داشته باشد و از نقش افتخار آفرین آذریها در طول تاریخ ایران به افتخار و نیکی یاد نکند . آذریها در طول تاریخ از عوامل مهم وحدت و یکپارچگی ایران و نیز گسترش تشیع بوده اند . نبرد حماسی آذریهای ایران در جنگ چالدران و مقاومت در برابر متجاوزان ترک عثمانی تا آخرین قطره خون , نقش آفرینی آذربایجان در حماسه مشروطیت و حرکت به سوی تهران جهت آزادی تهران از استبداد طایفه قجر, نقش آذریها در انقلاب اسلامی از طریق ایجاد واقعه چهلم ها (۲۹ بهمن ) و حضور چشم گیر فرزندان آذربایجان در عرصه های جنگ تحمیلی , همگی بخش بسیار ناچیزی از مجموعه مواردی است که حاکی از عشق آذریها به اسلام و ایران اسلامی است. دشمنان انقلاب اسلامی همواره از نقش آذریها در وحدت ملی در ایران و حفظ کیان اسلامی ناخرسندند و از سالها پیش کوشیده اند که با حیل مختلف آذریها را تحریک بکنند، اما تحرکات آنها باعث نمایش میثاق مجدد آذریهای ایران با آرمانهای انقلاب اسلامی شده است.
دوم اینکه ایجاد بحرانهای قومی در منطقه اگر چه سیاست رسمی امریکا و رژیم صهیونیستی است بر این اساس نیز در سالهای اخیر دهها شبکه نظیر گون آذ تی وی ، رادیو ونشریه قومگرا با حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و ترکیه و یا خارج از آنها ( در امریکا ) تاسیس شده است ، اما مطمئنا چنانچه تجربیات گذشته نیز نشان داده است ، این سیاست به نفع ترکیه و جمهوری آذربایجان نبوده و نخواهد بود. چه اینکه بی ثباتی جمهوری آذربایجان در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ و در نتیجه اشغال حدود بیست درصد از خاک جمهوری آذربایجان عملا نتیجه سیاستهای قوم گرایانه دولت ابوالفضل ایلچی بیگ بود. صهیونیستها آن زمان با تشویق سیاستهای قوم گرایانه دولت ایلچی بیگ از یک سو جمهوری آذربایجان را درگیر مناقشات قومی کرده و به دوستان ارمنی خود جهت اشغال اراضی جمهوری آذربایجان کمک کرده و از سوی دیگر مانع تحیکم مناسبات باکو با ایران شدند. درترکیه نیز بخش عمده ای از دلایل لاینحل ماندن مشکل کردها سیاستهای پان ترکیستی است و امریکا و رژیم صهیونیستی با استفاده از مساله پ ک ک و حمایت مالی و تسلیحاتی از آن هدف تجزیه ترکیه را دنبال می کنند.و این نشان می دهد که باکو و آنکارا گهگاه با پیروی از سیاستهای قوم گرایانه ناگزیر هزینه های فراوانی متحمل شدند . ازاینرو این انتظار درمردم جمهوری آذربایجان و ترکیه وجود دارد که کشورهایشان ملعبه سیاست های تنش زایانه امریکا و رژیم صهیونیستی و توطئه های قومی سیا و موساد نشوند و ضمن مخالفت با این موضوع ، مانع فعالیت گروههای دولتی و غیردولتی قوم گرا شوند . چه اینکه از اولین نتایج تشدید سیاستهای قوم گرایانه در ترکیه و جمهوری آذربایجان تجزیه خود این کشورها کثیر المله خواهد بود .