رسانه های ترکیه اعلام کردند پلیس پنج مظنون را که در تدارک حمله به نخست وزیر این کشور بودند بازداشت کرده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی الهام اتیس استاندار شهر ادنا ترکیه اعلام کرد درچارچوب اقدامات امنیتی که در آستانه سفر رجب طیب اردوغان به شهر ادنا واقع در جنوب این کشور اجرا شده بود پنج مظنون که قصد ترور  وی را داشتند بازداشت شدند.  سایت اینترنتی روزنامه //خبرترک// نیز نوشت پلیس مظنونان را پس از شنود مکالمات تلفنی انها که در جریان ان یکی از مظنونان برای  ترور اردوغان کسب تکلیف کرده بود /بازداشت کرده است . واقعیت این سات که مساله ترور اردوغان طی چهار و پنج سال اخیر بارها از سوی محافل سیاسی ترکیه مطرح شده است . پلیس ترکیه چندین بار افردادی را به اتهالم تلشا بریا ترور اردوغان در آنکارا و استانبول بازداشت کرده است . حتی دو سال پیش کورکوت اوزال” سیاستمدار کهنه کار و برادر “تورگوت اوزال” رییس جمهوری فقید ترکیه نسبت به احتمال ترور “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه هشدار داد. با وجود این مطذرح شدن تلشا ترور اردوعان در این مقطع و دستگیری عده ای در آدانا از چند بعد قابل ارزابی سات . طی ماههای اخیر و بدنبال موضع گیری هیا تند اردوغان در محکومیت جنایات رژیم صهیونیسیت در غزه و حتی تاکید وی بر اخراج رژیم صهیوسنیت از سازمان ملل ، مطالبی مبنی بر تلشا رژیم صهیونیسیت برای ترور اردوغان مطرح شد . چنانچه  ابراهیم اقباب، کارشناس سیاسی ترکیه، سام ژانویه گذشته با بعید ندانستن ترور اردوغان به دست جوخه های مرگ رژیم صهیونیستی افزود: رژیم اسرائیل در سه سال گذشته، شش بار قصد ترور اردوغان را داشته اند که موفق نشده و بارها از رسانه ها، سعی در ترور شخصیتی و سیاسی وی در نزد افکار عمومی داشته‌اند.

در عین حال دستگیری پنج نفر در آدانا بریا ترور اردوغان رد شریاطی صورت می گرد که نخست‌وزیر ترکیه برای اولین بار هفته گذشته فاش کرد که از سوی برخی محافل داخلی و خارجی در خصوص پرونده ارگنه‌کن تهدیداتی دریافت می‌کند اردوغان  ششم مارس در یک برنامه تلویزیونی در کانال “۲۴ ” این کشور دلیل این تهدیدات را حمایت دولت وی از دادستان این پرونده برای روشن شدن حقایق عنوان کرد. اعضای پرونده ارگنه کن که در بین آنها تعدادی از چهره های سرشناس لائیک و نیز تعدادی ژنرالهای بازنشسته ارتش حضور دارند، به تلشا برای کودتا ، آشوب و برنامه ریزی ترور تعدادی از شخصیت های مهم از جمله اردوغان متهم هستند . برغم مخالفت شدید برخی از محافل لائیک از جمله حزب جمهوریخواه خلق ، دادگاه بررسی اتهامات اعضای ارگنه کن ادامه دارد .در این راستا روزنامه زمان ادعا کرد بازداشت شدگان به گروه “ارگن کن” وابسته هستند. در عین حال مباحث مربوط به ترور اردوغان در شریاطی مطرح می شود که ۲۹ مارس در ترکیه انتخابات شهرداریها برگزار می شود . از اینرو بنظر می رسد برنامه ریزی برای ترور اردوغان از سوی محافل مطرح است که بیشترین نفع را زا بی ثباتی در ترکیه می بییند. اگرچه طرح این مباحث چنانچه تجربیات گذشته نیز نشان داده است، باعث افزایش اقبال مردم به حزب عدالت وتوسعه در انتخابات می شود، اما واقعیت این است که عملکرد حزب عدالت وتوسعه بویژه در جریان جنگ غزه اگر چه از حد موضع گیریهیا تندس یاسی فراتر نرفت اما باعث وحشت و نگراین صهوینیستها از یان روند شده سات . برخی زا محافل سیاسی ترکیه معتقدند رهبران حزب عدالت وتسوعه تبدیل به دشمن مشترک بریا گروه تروریستی ارگنکن و رژیم صهیونیستی شده ان . از اینرو بعید نیست که طرح ریزی از سوی باقیماندگان گروه ارگگنه کن و سرویس های امنیتی رژیم صهیوینستی که پیش از این در ترور تعداید از روشنفکران ترکیه از جمله اوغومومجو دشاته اند برای ترور اردوغان شده باشد چنانچه پایگاه اطلاع رسانی المحیط دو ماه پیش  فاش ساخت سلاحهایی که در عملیات بازرسی در ناحیه گل بهشت در آنکارا بو د رچارچوب پروند ارگنکن بدست آمده نشان می‌دهد این سلاحها مربوط به اسرائیل بوده است . چنانچه روزنامه وقت ترکیه  اول مارس نوشت  رژیم صهیونیستی از نیروهای معارض حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه که سعی در کودتای علیه دولت را دارند، حمایت می‌کند.
این روزنامه به گزارش محرمانه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که در سال ۲۰۰۷ در رسانه‌ها منتشر شد اشاره کرد و نوشت: در این گزارش بر ضرورت سرنگونی دولت اردوغان با استفاده از طرح مشابه در سرنگونی دولت نجم‌الدین اربکان تاکید شده است. به نوشته این روزنامه، دولت ائتلافی به ریاست “نجم‌الدین اربکان ” نیز در سال ۱۹۹۷ با توطئه رژیم صهیونیستی و نومحافظه‌کاران و همکاری ژنرالهای ارتش ترکیه ساقط شد.
مجموع این موضوعات نشان می دهد که برغم آرامش نسبی حاکم بر فضای سیسا ترکیه در بعدا از مخالفت دادگاه قانون اسیا ترکیه رد سال گذشته با درخواست انحلال حزب عدالت و توسعه ، احتمال ناآرامی ها بویژه با توجه به انتخابات آتی شهرداریها وجود دارد .