رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اخیراً دیدار رسمی دو روزه از جمهوری آذربایجان انجام داد . در این سفر نخست وزیر ترکیه علاوه بر دیدار با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان ، با نخست وزیر رییس و نمایندگان مجلس این کشور دیدار و در همایش کارفرمایان اقتصادی ترکیه مشارکت خواهد کرد . نخست وزیر ترکیه همچنین در مراسم پایه‌گذاری ساختمان جدید سفارت این کشور در باکو شرکت خواهد کرد. در این سفر همچنین چند سند همکاری بین دو کشور در زمینه های فنی ، دامپزشکی ، حفاظت و تامین حقوق مبتکران امضاء شد. سال گذشته نیز عبدا… گل وزیر امورخارجه ترکیه از جمهوری آذربایجان دیدار کرده بود .
باید گفت ترکیه و جمهوری آذربایجان همواره مناسبات خود را در سطح راهبردی ارزیابی می کنند . بطوریکه اردوغان در سخنرانی ژخود در پارلمان جمهوری آذربایجان تاکید کرد که جمهوری آذربایجان یک کشور استثنایی برای ترکیه محسوب می شود .و یهمچنی گفت همسویی دو کشور در مجامع بین المللی همچنان ادامه خواهد داشت . طی یک دهه اخیر نیز مناسبات دو کشور همواره در سطح بسیار بالایی قرار داشته است . دیدگاههای امنیتی مشابه دو کشور در بسیاری از مسایل منطقه ای و بین المللی ، عضویت دو کشور در اکو ، سازمان کنفرانس اسلامی ،پیمان ترابوزان ، طرحهای دالان شمال ـ جنوب ، تراسیکا و نیز طرحهای انتقال انرژی باکو ـ تفلیس ـ جیحان و باکو ـ تفلیس ـ ارزروم زمینه گسترش مناسبات دو کشور را فراهم ساخته است . در این میان بسته بودن مرز ترکیه و ارمنستان بخاطر اختلافات تاریخی دو کشور بر سر مساله کشتار ۱۹۱۵ ارامنه هر چه بیشتر باعث احساس نزدیکی جمهوری آذربایجان به ترکیه شده است .
چنانچه از نتایج سفر رئیس جمهوری ترکیه به جمهوری آذربایجان مشخص است ، یکی از محورهای عمده این سفر تحرک بخشیدن به همکاریهای اقتصادی دو طرف بوده است . حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در سال ۲۰۰۴ میلادی به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۵ میلادی تاکنون یعنی به حدود ۵۵۰ میلیون دلار رسید. بر اساس برآورد دو کشور در یک دوره سه ساله می‌توان حجم مبادلات تجاری را تا سقف سه میلیارد دلار افزایش داد. حجم سرمایه‌گذاری شرکتهای ترکیه‌ای در جمهوری آذربایجان به دو میلیارد دلار و حجم پیمانهای شرکتهای ساختمانی ترکیه نیز در این کشور حدود ۶/۱ میلیارد دلار گزارش شده است. با توجه به بهر ه برداری قریب الوقوع از خط لوله باکو ـ تفلیس ـ جیحان و تلاش دو کشور برای به بهره برداری رساندن خط لوله باکو ـ ارزروم در سال ۲۰۰۶ ، آنکارا و باکو امیدوار هستند که حجم مبادلات تجاری دو کشور جهش تصاعدی پیدا کند . در این راستا اردوغان در دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان بر لزوم آغاز صدور نفت باکو ـ جیحان از بندر جیحان در ۲۷ اکتبر آتی تاکید کرد . باید گفت اگر چه جمهوری آذربایجان از افزایش سرمایه گذاری ترکیه در این کشور حمایت می کند ، اما باید گفت برخی از رفتارهای اقتصادی ترکیه باعث ناخرسندی مردم جمهوری آذربایجان شده است . در این میان می توان به اقدام دولت ترکیه در سه چهار ماه پیش در توقیف چند کشتی و هواپیمای مسافری جمهوری آذربایجان به بهانه یک بدهی حدوداً پنج میلیون دلاری به شرکت ساکاگورخماز اشاره کرد . از نظر مردم جمهوری آذربایجان در شرایطی که این کشور تسهیلات زیادی برای تجار و شرکت های ترک در نظر گرفته آیا ترکیه نمی توانست یک بدهی ناچیز را مورد بخشودگی قرار دهد ؟