سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به مالزی و پاکستان را باید بمنزله آغاز رویکرد جدیدی در سیاسیت خارجی ترکیه تلقی کرد . در واقع روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه بریاست اردوغان شخصی که در سال ۱۹۹۷ از مبتکران گروه دی –۸ ( هشت کشور در حال توسعه اسلامی ) بود ، بهمراه تحولات عراق و زیاده خواهی امریکا از ترکیه و کاهش اهمیت استراتژیک ترکیه بهمراه ایجاد چالش های جدید در مناسابات ترکیه با اتحادیه اروپا بویژه در بعد قبرسی آن همگی دست بدست هم دادند تا سالها پس از ارایه شدن تز نگاه به شرق در ترکیه ، در عمل دولت پنجاه و نهم ترکیه گام های عملی در این خصوص بردارد .
در واقع بنظر می رسد گسترش مناسبات با غیرمتعدها ، اعضاء سازمان کنفرانس اسلامی ، اکو و دی – ۸ در اولویت های سیاسی ترکیه قرار گرفته است و سفر نخست وزیر ترکیه به مالزی و پاکستان در این راستا صورت می گیرد .
در این دو سفر هیاتی متشکل از ۲۰۰ نفر از جمله پنج وزیر نظیر وزرای مشاور در امور اقتصادی و بازرگانی و ارتباطات و حمل و نقل اردوغان را همراهی می کردند . ترکیب هیات نیز حاکی از آن بود که این سفر بیشتر اهداف پایه ای اقتصادی را دنبال می کرد. سطح مبادلات تجاری ترکیه با مالزی برغم وجود قابلیت های فراوان حدود ۲۸۰ میلیون دلار می باشد . از اینرو سرعت دادن به همکاریهای اقتصادی یکی از محور های گفتگوی اردوغان با ماهاتیر محمد همتای مالزیایی خود در کوالالامپور بود . در عین حال ترکیه به مالزی بعنوان یک بازار فروش سلاح نیز نگاه می کند . در سال ۷۸ یک قرارداد همکاری در صنایع دفاعی میان دو کشور امضاء شد و یک سال بعد ترکیه در یک قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری حدود ۲۰۰ خودروری زرهی نظامی به مالزی فروخت . در عین حال مالزی نیز بدنبال جذب تعداد بیشتری از جهانگردان ترک و صادرات روغن نخل به بازار پرجمعیت ترکیه است که حتی مورد تاکید وزیر امورخارجه مالزی قرار گرفته است . امضاء دو دو یادداشت همکاری در زمینه مدیریت آب و انرژی حاکی از عزم دو کشور برای تعمیق همکاریها است
در خصوص پاکستان نیز دو کشور همکاری نزدیکی در بحران افغانستان و عراق دارند . ترکیه حضور نیروهای پاکستانی در شمال عراق بعنوان نیروهای باصطلاح حافظ صلح را همسو با منافع خود می داند . اردوغان پیش از در مقام رهبری حزب آک از ترکیه دیدار کرده است . پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان که نیز بخشی از تحصیلات خود را در ترکیه انجام داده است ، توجه ویژه ای به این کشور دارد و چندی پیش از ترکیه دیدار کرد . دو طرف تلاش دارند سطح کنونی مبادلات تجاری خود را از میزان ۹۰ میلیون دلار کنونی افزایش دهند . در اهمیت این مناسبات همین بس که شرکت های ساختمانی ترکیه اکنون به ارزش ۴/۱ میلیارد دلار پروژه ساختمانی در پاکستان دارند .
در هرحال اکنون این سوال بطور جدی در محافل سیاسی وجود دارد که آیا تشدید سیاست نگاه به شرق ترکیه اقدامی مقطعی و تاکتیکی در مقابل امریکا است یا خیر ؟ تحولات آینده بی شک پاسخ مناسبی به این سوال خواهد داد .