دیدار اخیر رئیس جمهوری ترکیه از فلسطین اشغالی انتقادات زیادی در ترکیه بدنبال داشته است . در شرایطی که مردم ترکیه انتظار داشتند, سزر در دیدار از فلسطین اشغالی مساله خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای را مطرح کند, سزر چنین موضوعی را مورد تاکید کشورهای منطقه و حتی برخی از مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه است, مطرح نکرد. اردوغان هفته گذشته در دیدار با فواد سنیوره نخست وزیر لبنان در آنکارا به عاری‌سازی منطقه خاورمیانه از سلاحهای کشتار جمعی بار دیگر تاکید کرد . نتایج گفتگوهای سزر با مقامات رژیم صهیونیستی نشان داد که این رژیم که دارای بیش از دویست کلاهک هسته ای بوده و عضو ان پی تی نیست و تروریسم دولتی را رسما در دستور کار خود قرارداده است , بدنبال تهدید آمیز نشان دادن فعالیت های مطلقاً صلح آمیز ایران برای همسایگان ایران از جمله ترکیه است. دو هفته پیش اعضای جنبش غیر متعهد ها در بیانیه ای که به امضای دولت اردوغان نیز رسید , ضمن حمایت قاطع از فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران , مساله پیوستن رژیم صهیونیستی به ان پی تی را مطرح کرده اند . از اینرو این انتظار در مردم ترکیه بود که سزر نیز همسو با دولت اردوغان , خواست جامعه جهانی و ۱۱۶ کشور عضو جنبش عدم تعهد , مساله لزوم از بین رفتن سلاحهای هسته ای رژیم صهیونیستی را در دیدار خود از تل آویو مطرح می کرد . اما بنظر می رسد رئیس جمهوری ترکیه در این خصوص با دیدگاه مردم ترکیه و جامعه جهانی همسو نیست . در سفر دو هفته گذشته وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی به ترکیه, وی از پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد کلاهک های هسته ای این رژیم , بطور متکبرانه ای خودداری کرد . چرا که طرح فی النفسه این موضوع بخوبی ماهیت موذیانه , دوگانه و زیاد خواهانه امریکا و رژیم صهیونیستی در برابر فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را نشان می دهد .
ازجمله مسایل دیگری که در سفر رئیس جمهوری ترکیه به فلسطین اشغالی مطرح شد مساله تحولات عراق از جمله تشکیل دولت جدید عراق بود. رژیم صهیونیستی و امریکا برای تداوم حضور خود در عراق بدنبال ادامه ناامنی ها در عراق و نیز رهبری گروههای تروریستی در این کشور هستند. چنانچه بدنبال پایان تاریخ مصرف ابومصعب زرقاوی رهبر القاعده در عراق برای توجیه حضور امریکایی های در عراق , وی کشته شد تا امریکایی ها بطور مستقیم و غیر مستقیم گروههای ناشناس و تروریست دیگری را برای ایجاد ناامنی در عراق تقویت کنند . از اینرو نیز مقامات امریکایی و رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر همواره به این موضوع تاکید دارند که تروریسم در عراق ادامه خواهد داشت . در چنین شرایطی تل آویو تلاش دارد که موضع ترکیه در خصوص عراق همسو با دیدگاههای امریکا و رژیم صهیونیستی باشد . از اینرو نیز گفته می شود در سفر سزر به فلسطین اشغالی از همکاری ترکیه با ایران و سوریه در مساله عراق ابراز ناخرسندی شده است . این درشرایطی است که مردم ترکیه بخوبی می دانند که همانطوریکه رژیم صهیونیستی در حمایت از گروههای تروریستی در عراق دست دارد , در حمایت و تجهیز پ ک ک علیه مردم ترکیه نیز نقش دارد. بر همین اساس نیز رژیم صهیونیستی تاکنون گامی برای مقابله با پ ک ک بویژه در شمال عراق بر نداشته است . رژیم صهیونیستی تلاش دارد با دادن وعده های سیاسی و نیز در شرایطی که اختلافات دولت اردوغان با محافل لائیک بر سر انتخاب رئیس جمهوری آتی ترکیه افزایش یافته است , از فضای موجود برای گرفتن امتیازاتی از جمله تاسیس پایگاه در ترکیه و در نزدیکی مرزهای ایران و وسوریه استفاده کند. حضور رژیم صهیونیستی در رزمایش اخیر در ترکیه نشان داد که برغم مخالفت هایی که در ترکیه است , ارتش این کشور همسو با قرارداد ۱۹۹۶ , آشکارا و پنهان مناسبات نظامی خود را با رژیم صهیونیستی افزایش می دهد. توجیه محافل لائیک ترکیه این است که ترکیه به فن آوری نظامی رژیم صهیونیستی احتیاج دارد. این در شرایطی است که بررسی قراردادهای نظامی ترکیه و رژیم صهیونیستی بویژه در بخش نوسازی نشان می دهد که تل آویو حتی به تعهدات خود در این زمینه بدرستی عمل نکرده است و تعدادی از جنگنده هایی که رژیم صهیونیستی آنها را نوسازی کرده بود , سقوط کرده اند. در واقع رژیم صهیونیستی نه تنها از نظر نظامی و سیاسی شریک قابل اعتمادی برای ترکیه نیست, بلکه لغو قرارداد انتقال آب ماناوگات که بیش از ۱۲۰ میلیون دلار برای ترکیه هزینه داشته است , نشان داد که رژیم صهیونیستی از لحاظ اقتصادی نیز برای ترکیه شریک قابل اعتمادی نیست . هدف عمده رژیم صهیونیستی استفاده از موقعیت ترکیه برای پیشبرد اهداف تنش زایانه خود در منطقه و نیز تضعیف کشورهای اسلامی است .
از جمله موضوعات دیگری که در سفر سزر به فلسطین اشغالی مطرح شد , مساله بهره برداری از خط لوله باکو _ تفلیس _ جیحان بود . رژیم صهیونیستی برای تامین انرژی مورد نیاز خود خواهان ادامه خط لوله باکو _ تفلیس _ جیحان به بندر حیفا است و در این راستا بدنبال جلب نظر ترکیه است. در واقع خط لوله باکو _ تفلیبس _ جیحان از ایتدا با اغراض سیاسی طراحی و تعیین مسیر شده است و تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی نیز این موضوع را بخوبی نشان می دهد . نکته قابل تامل اینکه تشدید موضع گیری های تند محافل لائیک و نظامی علیه دولت اردوغان بعد از سفر سزر به فلسطین اشغالی نشان می دهد که احتمالا رژیم صهیونیستی که نگران توسعه اسلامگرایی در ترکیه است , از اقدامات احتمالی و آتی محافل نظامی و لائیک علیه دولت اردوغان حمایت کرده است. اردوغان متهم است که که بعد از روی کار آمدن, موجب تقویت اسلامگرایی در ترکیه شده است, ولی اردوغان هفته گذشته با رد این اتهامات تاکید کرد که وی دموکرات محافظه کار است . در هر حال باید گفت سفر سزر به فلسطین اشغالی و نتایج مذاکرات وی با مقامات این رژیم نه خوشخالی مردم ترکیه را به دنبال داشت و نه خوشحالی فلسطینی ها . انجام این سفر در شرایطی که شرارت های رژیم صهیونیستی رور به روز در حال افزایش است حاکی از آن است که بخش از حاکمیت ترکیه در راستای اهداف خاص و صنفی خود بدنبال جلب حمایت کسانی هستند که کوچکترین جایگاهی در میان مردم ترکیه ندارند .