گرهارد شرودر” صدر اعظم آلمان در راس هیات عالیرتبه ای از ترکیه دیدار و دردیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر و احمد نجدت سزر رئیس جمهوری این کشور در مورد مناسبات دو جانبه ، تحولات منطقه ای ، مساله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ،مساله قبرس و کشتار ۱۹۱۵ ارامنه و مسایل عراق گفتگو کرد . شرودر در دیدار با اردوغان گفت : “روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا با پایبندی متقابل به تعهدات طرفین، تحقق خواهد یافت.” به اعتقاد صدراعظم آلمان “ترکیه در روند عضویت در اتحادیه اروپا گامهای مهمی برداشته، ولی هنوز به پایان راه اصلاحات نرسیده است.” اظهارات شرودر در شرایطی عنوان می شود که طی سالهای اخیر در میان کشورهای اروپایی ، آلمان از جمله حامیان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بوده است .
سفر شرورد به ترکیه در شرایطی صورت گرفت که مذاکرات رسمی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا قرار است در سوم ماه اکتبر آینده آغاز شود. با وجود این برخی از کشورهای اروپایی همچنان بهانه های مختلفی مطرح کرده و بنوعی تلاش دارند روند عضویت ترکیه را به عقب بیندازند . این در شرایطی است که اتحادیه اروپا سال گذشته تاکید کرده است که شروط جدید برای عضویت ترکیه در این اتحادیه مطرح نخواهد کرد . اما تحولات حاکی از آن است که برخی از کشورهای اروپایی تلاش دارند مسایلی نظیر اذعان ترکیه به کشتار ۱۹۱۵ ارامنه را بعنوان یک پیش شرط برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مطرح کنند .در این راستا نیز آقای اردوغان به صدراعظم آلمان گفت مطرح شدن شناسایی ادعای قتل عام ارامنه در سال ۱۹۱۵ در دوران عثمانی می‌تواند به مناسبات خوب دو کشور ضربه بزند. آنکار ا انتظار دارد که آلمان حمایت بیشتر از روند عضویت ترکیه با اتحادیه اروپا بکند . این در شرایطی است که آلمان نیز همچنان خواهان ادامه اصلاحات در ترکیه است. بطوریکه نشریه تاگش اشپیگل مهمترین محور سفر شرودر به ترکیه را مساله حقوق بشر اعلام کرد. آلمان از سالها پیش با متهم کردن ترکیه به نقض حقوق آلمانی ها ، از جمله تانکهای لئوپارد ـ ۲ به ترکیه خودداری کرده است . اما در دو سه سال اخیر مناسبات دو طرف بهبود یافته است . باید گفت ترکیه در شرایطی کنونی با لحاظ تحولات داخلی در آلمان که بنا به آخرین نظر سنجیها از افکار عمومی آن کشور، موقعیت ائتلاف سوسیال دمکراتها و سبزها رو به ضعف و ائتلاف محافظه کارها در آن کشور رو به تقویت است، سعی دارد در دوران اقتدار شرودر بیشترین بهره برداری را در روند همگرایی با اتحادیه اروپا داشته باشد.
مساله قبرس نیز از جمله محورهای گفتگوی شرودر با مقامات ترکیه بود شرودر در پایان دیدار از ترکیه گفت “در مورد مسائل قبرس و تحولات منطقه با آقای اردوغان گفتگوهای سازنده‌ای کرده‌ام.” گفته می شود شرودر از ترکیه خواسته است تا قبل از سوم اکتبر ، جمهوری قبرس را برسمیت بشناسد تا این موضوع روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تحرک بخشد . چنانچه از نتایج سفر شرودر به ترکیه نیز مشخص شده است ، تحرک بخشیدن به مناسبات اقتصادی از جمله مهمترین محورهای این سفر بود . گفتنی است حجم مبادلات بازرگانی ترکیه و آلمان در سال ۲۰۰۴ میلادی به بیش از ۱۹/۷ میلیارد یورو رسید که ۱۱/۸میلیارد یورو آن را صادرات آلمان به ترکیه و ۷/۹میلیارد یورو آن را صادرات ترکیه به آلمان تشکیل می‌داد. آلمان سالهاست عنوان بزرگترین شریک تجاری ترکیه را حفظ کرده است. آلمان همچنین با اعزام سالانه بیش از سه میلیون گردشگر به ترکیه که امسال انتظار می‌رود این رقم به بیش از چهار میلیون گردشگر برسد و همچنین آلمان با سرمایه گذاریهای چند میلیارد یورویی در ترکیه، جایگاه بسیار ویژه‌ای در سیاست خارجی ترکیه یافته است. در این راستا اولین کنگره اقتصادی آلمان – ترکیه هفته گذشته به مدت سه روز در شهر استانبول برگزار ‌شد.
یکی از محورهای گفتگوهای شرودر با مقامات ترکیه ، مربوط به وضعیت ترکهای مقیم آلمان بود . بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای ترکیه که ترکهای مقیم در آلمان تاسیس کرده‌اند، بیش از سه میلیون تن از اتباع ترکیه در آلمان زندگی می‌کنند. این افراد عمدتاً از فرزندان و نوادگان ترکهایی هستند که بعد از جنگ جهانی دوم برای مشارکت در بازسازی آلمان به آن کشور مهاجرت کرده‌اند.
دولت آنکارا، سیاست تشویق ترک‌ها به جذب در جامعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آلمان با حفظ هویت فرهنگی را دنبال کرده و سعی دارد از وجود این جامعه بزرگ در آلمان به عنوان یک پل ارتباطی بین دو کشور استفاده کند. آنکارا در این راه سعی داشته است از گرایشهای مذهبی و سیاسی آنان نیز در جهت مخالفت با سیاست‌های کلان خود جلوگیری کند. هر از چند گاهی فعالیت‌های سیاسی گروههای مختلف ترک و کرد در آلمان موجب بروز چالش‌ها و تنشهایی بین دو کشور شده است. در این راستا آنکارا انتظار دارد ترکیه با گروههای مخالف آنکارا در این کشور مقابله کند . ضمن اینکه ترکیه خواهان حل تابعیت ترکهای مقیم آلمان است .
آنچه مسلم است اینکه سفر شرودر به ترکیه در شرایطی که برخی از کشورهای اروپایی با شناسایی مساله کشتار ۱۹۱۵ ارامنه ، فشارهای خود را علیه ترکیه افزایش دادند ، اهمیت فراوانی برای ترکیه داشت . برخی از کشورهای غربی و همچنین رسویه با طرح مساله کشتار ۱۹۱۵ ارامنه بدنبال منزوی کردن ترکیه از غرب هستند . دیدار شرودر دومین سفر وی به ترکیه بعداز روی کارآمدن دولت حزب “عدالت و توسعه” به رهبری اردوغان است. شرودر سال گذشته نیز به ترکیه سفر کرده بود. ترکیه تلاش دارد با استفاده از کشورهیا نظیر آلمان از مخالفت برخی از کشورهای نظیر فرانسه و یا سخت گیری آنها در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا جلوگیری کند . آلمان نیز متقابلاً خواهان امتیازات بیشتری از ترکیه است .