خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا در اقدامی تعمدانه با انتشار خبر کذب مدعی تهاجم هزاران نیروی نظامی ترکیه به شمال عراق شد. به دنبال انتشار این خبر که همزمان با تمرینات نظامی ارتش ترکیه در مرز با عراق بود , عبدالله گل” وزیر امور خارجه ترکیه، ورود نیروهای نظامی این کشور به شمال عراق را تکذیب کرد. عبدالله گل با تکذیب این خبر، در عین حال گفت: “ترکیه، برای هر گونه اقدامی علیه پ.ک.ک. آمادگی دارد و در صورت اقدام نیز، موضوع را به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند.” وزارت امور خارجه ترکیه هم اخیرا و پیش از انتشار خبر تکذیب شده آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که “ترکیه تدارکی برای عملیات نظامی در شمال عراق ندیده است.” “لوند بیلمان” سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ادعاهای مربوط به احتمال عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق، گفته بود: “دولت ترکیه هنوز لایحه‌ای را برای عملیات نظامی در شمال عراق به مجلس تقدیم نکرده است.” بر اساس قوانین ترکیه، اعزام نیرو به خارج از این کشور یا پذیرش نیروی خارجی در خاک ترکیه به مصوبه مجلس نیاز دارد.
انتشار خبر ورود نظامیان ترکیه به شمال عراق در شرایطی صورت گرفت که اخیرا درگیریها بین نیروهای نظامی و اعضای “پ.ک.ک.” که مورد حمایت پنهانی امریکا هستند در جنوب شرق ترکیه افزایش یافته و ده‌ها تن از طرفین در این درگیریها کشته و زخمی شده و ضربه بزرگی بر حیثیت ترکیه وارد شده است. ارتش ترکیه، ده‌ها هزار نیرو برای مقابله با فعالیتهای “پ.ک.ک.” در مناطق مرزی ترکیه با عراق مستقر کرده است. در حال حاضر این سوال مطرح است که چرا خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر تحریف شده ای در خصوص ورود نظامیان ترکیه به شمال عراق منتشر ساخته است ؟ چنانچه یاشار بیوک آنیت رییس ستاد ارتش ترکیه نیز گفته است خبر کذب آسوشیتدپرس در مورد ورود ترکیه به خاک عراق مغرضانه بود. انتشار این خبر توسط آسوشیتدپرس پس از آن صورت گرفت که وزیر دفاع امریکا آشکارا به ترکیه هشدار داد که نباید وارد شمال عراق شود . از اینرو باید گفت امریکا با انتشار این خبر عملا کوشید ترکیه را به انفعال بکشاند و موضع گیری مقامات ترکیه نیز نشان داد که همانطوریکه برخی از کارشناسان نیز پیش بینی می کردند تجمع ارتش ترکیه در مرز با عراق علاوه بر اهداف تبلیغاتی مرتبط با انتخابات پارلمانی زودهنگام ترکیه , بیشتر اقدامی در جهت کاهش انتقادات افکار عمومی از افزایش عملیات تروریستی پ ک ک و نیز کنترل بیشتر مرز ترکیه با عراق می باشد . درهمین راستا گفته می شود ستاد ارتش ترکیه دربیانیه ای هرگونه تردد زمینی و هوایی استانهای مرزی این کشور باشمال عراق را به مدت یکماه ممنوع اعلام کرده است . البته ارتش ترکیه پیش از این بویژ در دوره صدام به بهانه تعقیب نظامیان پ ک ک وارد شمال عراق شده است, اما اوضاع آن زمان با شرایط فعلی تفاوت زیادی داشت. در آن زمان کردهای عراق دولت مرکزی را به رسمیت نمی شناختند و حتی برخی از کردهای عراق از جمله اتحادیه میهنی و دموکرات از مقابله ترکیه با پ ک ک کم و بیش حمایت می کردند و امریکا نیز مخالفت علنی با ورود ترکیه به شمال عراق نداشت . این در شرایطی است که در حال حاضر امریکا بشدت بدنبال تقویت پ ک ک برای فشار به ترکیه و حتی تجزیه این کشور است و در چنین شرایطی نیز مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق هفته گذشته تاکید کرد با مداخله ترکیه در شمال عراق مخالف است . وی همچنین گفت : نمی‌توانیم با “پ.ک.ک.” وارد درگیری شویم. البته باید گفت نگرانی ترکیه از اوضاع شمال عراق تنها محدود به حضور پ ک ک دراین منطقه نمی شود ، بلکه تحرکات سیاسی کردهای عراق و همین طور مساله کرکوک به عنوان دغدغه امنیتی و سیاسی آنکارا محسوب می شود . در چنین شرایطی نیز رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی تحقیر آمیز در پاسخ بارزانی تاکید کرد مخاطب ما در عراق دولت بغداد است، نه روسای قبیله ها. اما باید گفت دولت بغداد نیز پیش از این به احتمال ورود ارتش ترکیه به شمال عراق هشدار داده است .
اگرچه در بخشی از افکار عمومی ترکیه درخواست برای مقابله با پ ک ک در شمال عراق وجود دارد . اما شرایط منطقه ای و جهانی این اجازه را به ترکیه نمی دهد . ناظران سیاسی معتقدند در خوشبینانه ترین حالت احتمال انجام عملیات محدود برای ایجاد خط حایل در مرز عراق و ترکیه توسط ارتش ترکیه به بهانه جلوگیری از ورود پ ک ک به شمال عراق وبمباران محدود پایگاههای پ ک ک وجود دارد وگرنه تهاجم همه جانبه به شمال عراق حتی در ارتش ترکیه نیز طرفداران چندانی ندارد . در واقع حتی برخی از کارشناسان معقدند که ارتش ترکیه با هدف امنیتی کردن فضای موجود ترکیه بمنظور تاثیر گذاری بیشتر بر اوضاع سیاسی در آستانه انتخابات زودهنگام به آرایش نیرو در شمال عراق پرداخته است . اظهارات متعدد رییس ستاد ارتش ترکیه مبنی بر اینکه برای عملیات برون مرزی، دولت باید دستور دهد , نشاندهنده این موضوع است . چه اینکه ارتش ترکیه بارها برای بستن قراردادهای مغایر با منافع ملی ترکیه با امریکا و رژیم صهیونیستی حتی پارلمان را نیز در جریان قرار نداده است , اما اکنون بر این موضوع تاکید می کند و همین مساله حزب عدالت و توسعه در دو راهی دشواری قرار داده است . چه اینکه اگر حزب عدالت وتوسعه به چنین اقدامی دست بزند , آرای خود را در میان کردهای ترکیه به میزان زیادی از دست خواهد داد و اگر دست نزند نیز در میان سایر اقشار مردم ترکیه به بی کفایتی در تامین امنیت ترکیه متهم خواهد شد. در شرایطی که نظامیان ترکیه تلاش دارند حزب عدالت وتوسعه را سرگرم این موضوع سازند, احزاب لائیک برای فعالیت هماهنگ در انتخابات آتی به چانه زنی های خود ادامه می دهند.البته جنگ احزاب لائیک برای تفسیم قدرت از هم اکنون آنها را در ایجاد اتحاد ناکام ساخته است. چنانچه اخیرا “محمد کشچیلر” معاون رییس حزب مام میهن ترکیه گفت: شکست طرح ادغام دو حزب”مام میهن” و”دموکراتیک” ترکیه، طرح ورود قدرتمند به پارلمان این کشور را نقش بر آب کرد .