ترکیه اخیرا میزبان جرج میشل نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و “کیت الکساندر ” مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا بود. میشل که بخاطر درگیری لفظی اردوغان و پرز در داووس سفرش آن مقطع به آنکارا به تعویق افتاد، در دیدار با عبدالله گل رییس جمهور ترکیه گفت :‌ کشورش در خاورمیانه به دیدگاهها و حمایت ترکیه نیاز دارد. “کیت الکساندر ” مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا نیز در سفری از قبل اعلام نشده به ترکیه با رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور دیدار و گفتگو کرد. اگرچه طیف گسترده ای از مسایل امنیتی و نظامی میان ترکیه و امریکا به عنوان دو عضو مطرح ناتو وجود دارد، اما سفر غیر منتظره مدیر آژانس امنیت ملی امریکا به ترکیه در این مقطع گمانه زنی های مختلفی را بدنبال داشته است. این سفرها به فاصله چند روز بعد از تماس تلفنی بارک اوباما با عبدا… گل رئیس جمهوری و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه صورت گرفت. از اینرو این سوال در افکار عمومی مطرح است که نماینده اوباما در خاورمیانه و مدیر آژانس امنیت ملی امریکا از سفر به ترکیه به دنبال چه اهدافی است ؟ برخی از کارشناسان این سفر را با وضعیت بغرنج امریکا در افغانستان مرتبط می دانند. ناامن شدن مسیر پاکستان برای انتقال محموله های ناتو به افغانستان و تاکید دولت و پارلمان قرقیزستان به تعطیلی پایگاه گانسی در ماناس که تنها پایگاه امریکا در آسیای مرکزی است، شرایط حضور امریکا و نیروهای خارجی در افغانستان را دشوار کرده است. بویژه اینکه امریکا تلاش دارد در سالجاری تا سقف سی هزار نیرو از عراق به ترکیه اعزام کند و فرمان اعزام ۱۷ هزار نیرو توسط اوباما امضاء شده است. برخی مقامات پنتاگون اعلام کردند: ترکیه نیز برای خروج صدها کامیون نظامی به همراه ۱۲۰ هزار کانتینر و سایر تجهیزات جنگی از عراق گزینه مناسبی می باشد. ضمن اینکه آمریکا در چارچوب سیاست خود برای نفوذ نظامی در دریای سیاه و به بهانه ایجاد کریدور اروپا – قفقاز – آسیای مرکزی – افغانستان بدنبال احداث یک پایگاه در بندر ترابوزان ترکیه در ساحل دریای سیاه است. ترکیه در سال ۲۰۰۳ به ارتش آمریکا اجازه استفاده از خاک این کشور علیه عراق را نداد. این تصمیم ترکیه در آن دوران باعث تیرگی روابط دو کشور شد و اکنون امریکایی ها تلاش دارند از خاک ترکیه و از مسیر قفقاز و آسیای مرکزی برای انتقال نیرو و تجهیزات به افغانستان استفاده کنند. احتمالا این موضوع محور اصلی گفتگوهای نماینده ویژه امریکا در خاورمیانه و رئیس آژانس امنیت ملی امریکا با مقامات ترکیه بوده است.
چنانچه نتایج مذاکرات تلفنی اوباما با مقامات ترکیه نیزنشان داد امریکا بدنبال جلب رضایت آنکارا برای افزایش نیرو درافغانستان است. این در شرایطی است که ترکیه به دلایل مختلف نظیر عدم حمایت متحدان امریکا از رویکرد نظامی محور واشنگتن در افغانستان و نیز مخالفت مردم افغانستان تمایلی به شرکت در عملیات های جنگی در این کشور ندارد.
گذشته از این موضوع سفر اخیر عبدا… گل رئیس جمهوری ترکیه به روسیه و تاکید طرفین برراهبردی کردن مناسبات از یک سو و ادامه اختلافات میان ترکیه با امریکا و رژیم صهیونیستی بر سر مساله پ ک ک و ارامنه و موضوع غزه ، نگرانی های در واشنگتن مبنی بر احتمال دوری آنکارا از محور امریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. بطوریکه میشل صراحتا در آنکارا بر از سرگیری میانجیگری ترکیه برای مذاکرات غیر مستقیم باصطلاح صلح میان سوریه و رژیم صهیونیستی تاکید کرد .در چنین شرایطی با توجه به موقعیت استراتژیک ترکیه سفر الکساندر و میشل را می توان در راستای تلاش امریکا برای تقویت مناسبات با ترکیه بویژه در حوزه های امنیتی و نظامی در دوره اوباما ارزیابی کرد . این در شرایطی است که مردم ترکیه مخالف هرگونه همراهی کشورشان با سیاستهای توسعه طلبانه امریکا هستند .