رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اخیرا دیدار رسمی از امریکا انجام داد . در دیدار یک ساعت و بیست و پنج دقیقه ای اردوغان با بوش در مورد مهمترین مسایل مورد توجه دو کشور از جمله عراق ، افغانستان ، ایران ، فلسطین ، لبنان و قبرس صبحت شد . اما مهمترین موضوع در این سفر مساله مقابله با پ ک ک بود . ترکیه خواهان اقدام عملی امریکا برای تعطیلی پایگاههای پ ک ک ، دستگیری رهبران پ ک ک در شمال عراق و تحویل آنها به آنکارا می باشد . اما بوش تنها وعده همکاری اطلاعاتی به ترکیه را داد. بوش همچنین خواهان تشکیل مکانیسمی میان معاونین روسای ستاد مشترک ارتش دوکشور با حضور فرمانده نیروهای امریکایی در عراق برای مقابله با پ ک ک شد. حال آنکه این موضوعات از نظر ترکیه همگی سیاستی برای اتلاف زمان می باشد. در واقع برغم آرایش ۱۵۰ هزاری نفری ارتش ترکیه در مرز با عراق و مصوبه پارلمان ترکیه برای ورود ارتش این کشور به شمال عراق و برغم رایزنی های گسترده ترکیه در قبل از اجلاس استانبول و هشدارهایی که مقامات ترکیه به امریکایی ها دادند ، اما امریکا همچنان حاضر نشد ، حتی بخش اندکی از انتظارات آنکارا را در مورد پ ک ک برآورده سازد . بوش در اظهاراتی که نوعی تحقیر از سوی ترکها محسوب می شود اردوغان را به گفتگو با رهبران اقلیم کردستان فراخوند . این در شرایطی است که آنکارا مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان عراق را به حمایت از پ ک ک متهم کرده است . باید گفت جدا از مخالفت های امریکا با تهاجم ترکیه به شمال عراق، کشورهای منطقه نیز البته با انگیزه هایی متفاوت از امریکا معتقدند که عملیات نظامی راهکار حل مساله پ ک ک نیست و اگر این روش موثر بود، مطمئنا حملات قبلی ترکیه به شمال عراق بویژه در سال ۱۹۹۵ ، مساله پ ک ک را حل کرده بود . در واقع چنانچه جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق نیز گفته است، این انتظار می رود که ترکیه بجای استفاده از ارتش برای حمله به شمال عراق با تشدید کنترل مرز مشترک با عراق با استفاده از نیروهای ارتش ، ابتدا مساله تروریسم را در داخل خاک خود حل کند.واقعیت این است که پ ک ک به عنوان یک گروه تروریستی و شورشی باید قلع و قمع شود و در این موضوع اغلب کشورهای منطقه از جمله ایران از آنکارا حمایت می کنند. اما آنچه در این میان هر چه بیشتر موجب نگرانی محافل سیاسی شده سات ، احتمال زد و بندهای پنهانی ترکیه و امریکا در این خصوص است . مردم ترکیه نگران احتمال افتادن ترکیه در دام نقشه های توسعه طلبانه و پیچیده امریکا در منطقه هستند. اظهارات اردوغان مبنی بر همکاری راهبردی ترکیه و امریکا به رغم شکست سفر وی به واشنگتن، این نگرانی ها را بیشتر کرده است. واقعیت این است که عامل تقویت تحرکات پ ک ک حمایت های امریکا و رژیم صهیونیستی است و این موضوعی است که تقریبا همه مقامات ترکیه به آن اذعان کردند. از اینرو راهکار واقعی مقابله با پ ک ک در واقع مقابله با سیاستهای امریکا در منطقه از طریق اقداماتی نظیر اخراج امریکائیها از پایگاه اینجرلیک ، عدم همراهی با طرحهای امریکا در منطقه و همکاری جمعی با کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم است.
سفر اردوغان به امریکا نشان داد که امریکا تغییری در سیاستهای خود در مورد پ ک ک نداده است و همچنان سیاست فریب ترکیه را دنبال می کند . سفر اردوغان به امریکا هر چه بیشتر ترکیه را در شرایط دشواری قرار داد . چرا که بوش با ارایه پیشنهادات جدید در مورد پ ک ک عملا در قبال تهاجم گسترده ترکیه به شمال عراق عراق مانع آفرینی کرده است و ترکیه در صورت تهاجم به شمال عراق با واکنش تند امریکا مبنی بر رعایت نکردن توافقات مواجه خواهد شد و در صورت عدم اقدام نیز عملا نخواهد توانست به اهداف خود در شمال عراق از جمله در مساله کرکوک برسد . وعده همکاری اطلاعاتی امریکا با ترکیه نیز برآورنده انتظارات آنکارا نیست. بطوریکه عبدا.. گل رئیس جمهوری ترکیه یک روز بعد از دیدار اردوغان وبوش تاکید کرد که امریکا ملزم به همکاری با ترکیه برای سرکوب پ ک ک است . واقعیت این است که امریکا به عنوان دولت اشغالگر بر اساس قوانین بین المللی ملزم به مقابله با گروههای تروریستی است. اما امریکا استراتژی خود را بر حمایت از گروههای تروریستی در عراق بمنظور تغییر جغرافیای منطقه قرار داده است. بنظر می رسد تنها نتیجه سفر اردوغان به بوش در واقع این بود که اردوغان با همراه بردن جانشین رییس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه و پذیرفته شدن همکاری‌های ستادهای ارتش ترکیه و آمریکا، در واقع توانست به این موقعیت دست یابد که محافل سیاسی ترکیه از این پس دولت را در ارتباط با پ.ک.ک. بطور مستقیم مورد بازخواست قرار ندهند. چرا که نظامیان از نظر فنی در موضوع مبارزه با پ.ک.ک وارد عمل خواهند شد.”
سفر اردوغان به امریکا نه تنها در خصوص پ ک ک نتیجه ای نداشت ، بلکه در خصوص مساله کشتار ۱۹۱۵ ارامنه نیز بوش حتی وعده ای نیز به ترکیه نداد. بدین ترتیب بنظر میرسد دولت امریکا قصد ندارد اقدام جدی در برابر تلاش کنگره برای تصویب قطعنامه ۱۰۶ یعنی شناسایی کشتار ۱۹۱۵ ارامنه به عنوان نسل کشی انجام دهد . در واقع همانطوریکه سفر چهار سال پیش اردوغان به امریکا و گفتگو با مقامات امریکا درآن زمان در خصوص مساله پ ک ک و مساله ارامنه نتیجه ای نداشت ، سفر اخیر نیز نتیجه ای نداشت و نشان داد که امریکا تنهاتلاش دارد ضمن استفاده ازموقعیت ترکیه برای اهداف توسعه طلبانه خود مانع همکاریهای منطقه ای ترکیه شود .