در پی گسترش ناآرامی ها در ترابوزان بدنبال اقدام برخی از ملی‌گرایان تندرو به ضرب و شتم گروههای چپ و مخالف عبدالقادر آکسو وزیر کشور ترکیه ، مردم را به مسامحه دعوت کرد.عبدالقادر آکسو در مورد تحولات خشونت بار اخیر در شهرهای مرسین ، ترابوزان و آداپازاری گفت : نیروهای امنیتی ترکیه در همه نقاط کشور با دقت وظایف خود را ایفاء می‌کنند و اقدامات قانونی لازم برای دستگیری و مجازات متخلفین شروع شده است.
گفتنی است سیر حوادث خشونت بار در چند شهر ترکیه و تحریک ملی گرایان با سخنان “اورهان پاموک” نویسنده مشهور ترک در پاریس مبنی بر وقوع قتل عام ارامنه در سال ۱۹۱۵ در دوران دولت عثمانی به دست ترکها و همچنین کشته شدن بیش از سی هزار کرد در سالهای ۱۹۸۰ به بعد در درگیریهای داخلی و اقدام “تحریک آمیز” چند نوجوان کرد به سوزاندن پرچم ملی در جشنهای نوروزی در بندر مرسین شروع شد . واکنش تند ستاد فرماندهی ارتش ترکیه به بی‌احترامی به پرچم ملی و پیامهای شدیداللحن رهبران احزاب سیاسی و شخصیتهای ترکیه به این اقدام و انعکاس وسیع در رسانه‌های ترکیه، جامعه این کشور را که از ضریب حساسیت بسیار بالایی در مورد ارزشهای ملی برخوردار است، به جوشش درآورد و دستاویزی موثر به دست ملی گرایان تندرو داد تا احساسات خود را که تحت تاثیر روند اصلاحات و همگرایی با اتحادیه اروپا تا حدود زیادی مهار شده بود، بیرون بریزند.
ششم آوریل در ترابوزان خبری پخش شد که گویا عده‌ای در صدد به آتش کشیدن پرچم ترکیه هستند.در نتیجه چند جوان وابسته به انجمن حمایت از خانواده زندانیان که در صدد پخش اعلامیه‌ای در این شهر در مجکوم کردن فعالیت زندانهای انفرادی و نوع اف بودند ، یک‌باره با خشم هزاران ملی‌گرای جوان روبه‌رو شدند . یکشنبه گذشته نیز صدها جوان خشمگین ترابوزان بدون این که با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شوند، یک گروه ۳۰ نفری را که قصد قرائت یک بیانیه مطبوعاتی در انتقاد از حوادث ششم آوریل ترابوزان را داشتند، مورد ضرب و شتم قرار دادند. بروز این حوادث نگرانیهای زیادی از احتمال تکرار درگیریهای خونین قبل از ۱۹۸۰ ایجاد کرده است .برخی از محافل سیاسی از این تحولات بعنوان تشدید تلاش برخی از محافل جهت تجزیه ترکیه نام بردند . برخی از محافل سیاسی معتقدند عواملی تلاش دارند با تجریک ملی گرایان ترکیه در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا خلل ایجاد کرده و جامعه ترکیه را از توجه به مسایل اساسی نظیر افزایش تحرکات پ ک ک و اقدامات توسعه طلبانه امریکا منحرف سازند .بویژه اینکه نتایج نظر سنجی دانشگاه خاورمیانه آنکارا نشان می دهد که نسبت حامیان همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا از حدود ۷۰ در صد در اواخر سال ۲۰۰۳ به ۶۳ در صد در سال جاری میلادی کاهش یافته است. در چنین شرایطی است که “دولت باغچه‌لی” رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که ملی گرایان تند به نوعی این حزب را پایگاه خواسته‌های قانونی خود می‌دانند، بعد از سکوت طولانی در مورد حوادث اخیرضمن محکوم کردن اقدامات توهین آمیز نسبت به پرچم و مقدسات ترکیه، جوانان را به خویشتن داری دعوت کرد. در واقع رهبران این حزب اکنون دریافته‌اند که این حزب می‌تواند به عنوان قطب دعوت‌کننده به اعتدال ضمن تقویت پایگاه خود در یک نظام دمکراتیک، نقش مهمی در جامعه ایفا کند.