چندی پیش بدنبال درخواست ستاد کل نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران و دستور آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران قراردادهای مربوط به بخش خدمات فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره ) با شرکتهای خارجی برای بررسی بیشتر لغو شد . در این میان لغو قرارداد با شرکت «ای تاو» ترکیه در رسانه های ترکیه بازتاب زیادی داشته است . با وجود این همزمان با تعطیلی دوهفته ای مجلس ، وزارت راه بدنیال احیاء این قرارداد است . بسیاری از محافل بر این نکته تاکید دارند که حضور شرکت ای تاو در فرودگاه امام (ره) از ابتدا امری غیر ضروری بوده است . این موضوع را می توان از ایعاد مختلف مورد ارزیابی قرار داد . از جمله اینکه در جذب سرمایه گذاریهای خارجی اصل بر این است که سرمایه گذاری در بخشی صورت بگیرد که در داخل برای آن توانمندی وجود نباشد . از مهمترین وظایف پیش بینی شده برای شرکت «ای تاو» این بوده است که بلیط را از مسافر بگیرد و کارت پرواز صادر کرده و وی را به هواپیما راهنمایی کند . این کاری است سنتی و قدبمی که از پنجاه سال پیش در ایران رایج است . جالب اینکه شرکت ای تاو برای انجام خدمات ۷/۱۵ درصد بلیط را طلب می کند ، حال آنکه شرکتها ایرانی نظیر هما با ۷/۲ درصد بلیط این اقدام را انجام می دهند .
از سوی دیگر باید گفت واگذاری خدمات فرودگاهی مانند فرودگاه حضرت امام (ره ) که قرار است بعنوان « مرکز جابحایی بار و مسافر در منطقه » ایفای نقش کند . همواره با حساسیت هایی همراه است . برخی از رسانه ای خبری از صهیونیستی بودن شرکت ای تاو خبر داده اند . البته قضاوت در این خصوص بدون ارایه مستنداتی نادرست خواهد بود . اما سوالات پاسخ داده نشده ای وجود دارد . از جمله اینکه تلاش اولیه شرکت «ای تاو» برای استفاده گسترده از اتباع ترکیه برای انجام کارها و کندی شدید روند آمورش نیروهای ایرانی سوال برانگیز است .

از سوی دیگر با توجه به پروسه پیش بینی شده در فرودگاه امام (ره ) و طولانی بودن روند کار گفته می شود شرکت ترکیه ای نیز سود قابل انتظار نخواهد داشت و ازاینرو این سوال مطرح می شود که آیا انگیزه های خاصی در خصوص اصرار شرکت ای تاو بر حضور در فرودگاه امام خمینی (ره ) وجود دارد ؟ آقای سرکان کاپتان مجری فاز دو فرودگاه حضرت امام (ره ) در اظهاراتی که داشتند کوشیدند ضمن جلوه دادن اقدامات این شرکت بعنوان یک شرکت مسلط بر فتاوری پیشرفته ، صهیونیستی بودن این شرکت را رد کنند . شرکت ای تاو از سه شرکت «ت پ » ، « اکفن » و شرکت اتریشی «وی یلا» تشکیل شده است . احتمال نفوذ برخی از سرمایه داران صهیوینستی در این شرکت و با استفاده از پوشش های موجود وجود دارد . حتی خود رسانه های ترکیه بارها اذعان کرده اند که صهیوینستها در این کشور نیز در پوشش شرکتهای ترکیه فعالیت می کنند ، رسوایی جاسوسی برخی از این شرکتها در ترکیه طی یک دهه اخیر مطرح شده است . از اینرو نمی توان حساسیت محافل ایرانی به این موضوع را تقبیح کرد . خود ترکیه در مسایلی که اهمیتی بمراتب کمتر از فرودگاه امام (ره ) داشته ، حساس بوده است . بعنوان نمونه نه سال پیش فردی ایرانی بنام «مختار آذری » کارخانه ساخت پلاستیک هواپیماهای نظامی «پت لاس » را ازترکیه خرید ، اما بعد از مدت کوتاهی به بهانه ناتوانی امتیاز به شرکت « کوم باسان » واگذار شد . از اینرو این انتظار می رود که برخورد با لغو قرار داد شرکت ای تاو ، برخورد تکنیکی و فنی باشد نه برخورد سیاسی . موضوعی که آقای خرازی اخیرا در دیدار با اوعوز زیال مقام عالیرتیه وزارت امورخارجه ترکیه مطرح ساخت . آنچه مسلم است اینکه مجموع تحولات مربوط به افتتاح و بهره برداری از فرودگاه امام خمینی (ره ) نشان می دهد که حضور شرکت ترکیه ای «ای تاو» عامل اصلی مشکلات موجود بوده و حضور این شرکت از ابتدا موضوعی غیر ضروری بوده است .