رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه اخیراً دیدار رسمی دو روزه از قزاقستان انجام داد . اردوغان در دیدار با “دانیال احمداف” همتای قزاقی خود و همچنین نور سلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان در مورد گسترس همکاری دو جانبه ، تحولات منطقه ای ، مشارک قزاقستان در طرح باکو ـ جیحان گفتگو کرد . همچنین در این سفر چند سند همکاری بین دولتهای قزاقستان و ترکیه امضا کردند . قراقستان از جمله کشورهایی است که طی سالهای اخیر ترکیه کمک های مالی بلاعوض در اختیار این کشور قرار داده است و رابطه دو کشور همواره سیر صعودی داشته است .
در واقع پس از فروپاشی شوروی ترکیه کوشید نفوذ خود را در کشورهای آسیای مرکزی افزایش دهد و بنوعی با درخواست غربی مدل حکومتی لائیک خود را برای این کشورها مطرح کند . ترکیه همچنین در این روند کوشید از اشتراکات قومی و زیانی نیز استفاده کند و نقش برادر بزرگ تر را برای کشورهای آسیای مرکزی ایفاء کند . دراین راستا تا چند سال پیش همواره نشست سران کشورهای ترک زبان بویژه در یکی از شهرهای ترکیه برگزار می شد ، اما تحولات سالها اخیر و بروز برخی اختلافات در مناسبات ترکیه با ازبکستان و و برخی از کشورهای منطقه نشان داد که پیوندهای زبانی نمی تواند مبنای همکاریهای منطقه ای باشد . در این راستا نیز ترکیه بیشتر بسوی گسترش همکاریهای اقتصادی با این مناطق توجه پیدا کرده است . اردوغان در سفر خود به قزاقستان در اجلاس مشترک تجار و کارفرمایان دو کشور شرکت و از نمایشگاه کالاهای صنعتی ترکیه نیز دیدن کرد . این موضوع نشان می دهد که یکی از محورهای سفر اردوغان به آستانه سرعت بخشیدن به همکاریهای اقتصادی بوده است . در این راستا نیز عبدالله گل” معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه گفته است : “همکاریهای اقتصادی و تجاری ترکیه با جمهوریهای آسیای مرکزی رو به افزایش است و در سال گذشته حجم تجارت ترکیه با این جمهوریها به ۷/۱ میلیارد دلار رسید.” بگفته عبدالله گل “هدف سیاست خارجی ترکیه تعمیق و گسترش روابط اقتصادی و تجاری ترکیه با جمهوری آسیای مرکزی است و در این راستا آنکارا ضمن تخصیص وامها و اعتباراتی برای این جمهوریها، به کمکهای فنی و آموزشی نیز در این زمینه مبادرت کرده است.” بگفته گرشاد توزمن وزیر تجارت خارجی ترکیه حجم سرمایه گذاریهای شرکتهای ترکیه‌ای در جمهوریهای مستقل مشترک المنافع منتهی به آخر سال ۲۰۰۴ میلادی بالغ بر هشت میلیارد دلار بود ه است .
سفر اردوغان به قزاقستان نیز در راستای نقویت این روند صورت گرفته است و ترکیه امیدواراست ضریب های سرمایه گذاری در این کشور ها افزایش یابد . در این میان قزاقستان نیز همواره به همکاری با ترکیه تمایل نشان داده است . اما در مقطع کنونی قزاقستان انتظار دارد که ترکیه از یک سو کمک های مالی خود را به آسٍتانه افزایش دهد و از سوی دیگر نیز از دولت آستانه در قبال تحرکات مخالفان برای انجام انقلاب مخملی حمایت کند . در هر حال حضور دو کشور در سازمان کنفرانس اسلامی ، اکو ، کنمفرانس سیکا ، طرح تراسیکا و باکو ـ جیحان هر چه بیشتر زمینه های همکاری دو کشور را افزایش داده است .