بتازگی با تلاش انجمن دوستی جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی ، اتحادیه تجاری باکو – تل آویو تاسیس شده است و ادوارد چرنین رئیس این انجمن به ریاست اتحادیه انتخاب شده است که خد حاکی از سیاسی بودن این اتحادیه است . واقعیت ان است که اسرائیل طی یک دهه گذشته کوشیده است پیوندهای اقتصادی خود را با منطقه قفقاز گسترش دهد . گسترش روابط اقتصادی با کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی بویژه در بخش کشاورزی،آبیاری، مدیریت آب و کشت پنبه در سرلوحه اقدامات اقتصادی اسرائیل در این منطقه قرار دارد. اسرائیل می کوشد با گسترش اختاپوس مانند نفوذ اقتصادی اش در منطقه، به تدریج عمق استراتژیک نفوذ خود در این منطقه را افزایش دهد. در این راستا اسرائیل علاقمند به پیشرفت مسائل انرژی منطقه در چارچوب منافع آمریکا است. چنانچه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل در دیدار ۲۹ اوت ۱۹۹۷ با حیدر علی اف رئیس جمهور آذربایجان در باکو، جمهوری آذربایجان را به عنوان یک تدارک دهنده نفت اسرائیل توصیف کرد و بر پیش بینی یک پروژه، با اضافه کردن خط لوله ای به خط لوله باکو ـ جیحان از زیر دریا به اسرائیل تاکید کرد.به باور کارشناسان سیاسی تحرکات اسرائیل در قفقاز ماهیتی کاملا سیاسی و امنیتی دارد . در حال حاضر یکی دیگر از اهداف اسرائیل در قفقاز و آسیای مرکزی تسهیل مهاجرت یهودیان این منطقه به اسرائیل بطور خاص و یهودیان مقیم اتحاد جماهیر شوروی سابق به طور عام می باشد۰این موضوع از ترس تل آویو از نابرابر شدن شدید جمعیت فلسطینی نسبت به یهودیان می باشد . این نگرانی بویژه از سال ۲۰۰۱ با آغاز انتفاضه مقدس مردم فلسطین و افزایش میزان مهاجرت یهودیان از سرزمینهای اشغالی بیشتر شده است ۰ در این میان منطقه قفقاز که همچون منطقه بکری برای جهانیان پس از فروپاشی شوروی مطرح می باشد ، مورد توجه تل آویو قرار دارد ۰ بگفته ایتان نایه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو حدود ۸۰ هزار یهودی در جمهوری آذربایجان زندگی می کنند .
در عین حال هدف اساسی اسرائیل در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی، جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه قفقاز است۰ ج.ا.ایران به دلیل پیوندها و امتیازهای تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی که با منطقه آسیای مرکزی و قفقاز دارد، برای حضور در منطقه از موقعیت مناسبی برخوردار است. طبیعی است حضور همه جانبه ایران در منطقه به عنوان اصلی ترین کشور مخالف رژیم صهیونیستی وزنه را به سود جبهه ضد اسرائیلی در جهان تغییر خواهد داد. در نتیجه مقابله با حضور ایران در منطقه یکی از اهداف امنیتی تنش زای اسرائیل در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی می باشد.
از دیگر اهداف امنیتی تنش زای اسرائیل در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی ترویج تفکرات صهیونیستی است۰ اسرائیل با بهره گیری از اقلیت یهودی ساکن و بیشتر در چارچوب فعالیت های باصطلاح اقتصادی در جمهوریهای قفقاز از آنان به عنوان اهرم نفوذ برای ترویج اندیشه های صهیونیستی استفاده می کند. برقراری ارتباط یهودیان این مناطق با یهودیان مهاجر ازجمله اقدامات اسرائیل در این زمینه می باشد. در هرحال پس از حادثه یازدهم سپتامبر تل آویو تلاش خود را برای نفوذ در قفقاز افزایش داده است . به طوری که در دو ماه اول سال ۲۰۰۱، « ماسالخ» معاون وزیر امور خارجه اسرائیل دو بار از ج. آذربایجان دیدار کرد تاسیس اتحادیه تجاری باکو – تل آویو نیز در راستای این روند صورت گرفت . این در شرایطی است که اساسا“ رژیم غاصب قدس ماهیتی توسعه طلب و تنش زایانه دارد . این موضوع بویژه در موضع گیریهای غیر مسوولانه تل آویو در خصوص تعلق قره باغ به جمهوری آذربایجان برای مردم جمهوری آذربایجان به اثبات رسیده است . از اینرو بی توجهی به تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز به نفع منطقه نیست .