تصویب قانون جدید باصطلاح آزادیهای دینی که درآن محدودیت های فراوانی علیه مسلمانان پیش بینی شده است ، ممنوعیت فعالیت طلاب دینی تحصیل کرده در خارج، دستگیری تعدادی از فعالان اسلامی، تلاش برای تصویب قانون ممنوعیت حجاب در مدارس، جلوگیری از ورود دختران محجبه به برخی از مدارس، جمع آوری کتب دینی ودهها مورد مشابه از جمله اخباری اقدامات ضد اسلامی در جمهوری آذربایجان است که درماههای اخیر منتشر شده است. اما در صدر اقدامات اسلام ستیزانه ، سیاست تعطیلی و تخریب مساجد قراردارد . در عرض یکسال اخیر در باکو مساجد نفت داشلاری و حضرت محمد(ص) تخریب شده اند. برای تخریب مسجد حضرت زهراء (س) نیز حکم صادر شده است .از مساجد اهل تسنن دو مسجد الهیات و شهدا( متعلق به ترکیه) و نیز مسجد ابوبکر (وابسته به وهابی ها) تعطیل شده است. در دیگر شهرها از جمله گنجه و شکی نیز اقداماتی علیه مساجد آغاز شده است
پیش از این برخی از منابع محلی جمهوری آذربایجان از جمله روزنامه های آزادلیق و ینی مساوات بنقل از منبعی که خواست نامش فاش نشود ، اعلام کردند قرار است شش مسجد ساخته شده در پایتخت در بعد از فروپاشی شوروی تخریب شوند. مسجد حضرت زهرا (س)، مسجد صاحب زمان (عج) در متروی نفت چیلار ، مسجد الهیات در یاسامال باکو و مسجد امام رضا(ع) در قصبه باکیخانف در حومه باکو از جمله مساجدی هستند که قرار است به بهانه نداشتن مجوز تخریب شوند . اگرچه کمیته دولتی امور دینی خبر برنامه ریزی برای تعطیلی شش مسجد در باکو را تکذیب کرده است، با وجود این بموازات افزایش ساخت کلیسا و کنیسه ها در جمهوری آذربایجان از چند ماه گذشته بویژه پس از تصویب قانون جدید اعتقادات دینی در پارلمان موج گسترده ای از تخریب و تعطیلی مساجد در جمهوری آذربایجان آغاز شده است. موذیانه ترین اقدام در این روند آن بود که چندی قبل از سفر اواخر ژوئن گذشته شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی به باکو ، بدستور شهرداری باکو مسجد حضرت محمد(ص) و مسجد نفت داشلاری تخریب شد .
کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان که بیشترین سهم را در اسلام ستیزی دارد در اغلب موارد تخریب یا تعطیلی مساجد را نداشتن مجوز اعلام کرده است اما هیات امنای این مساجد با ارایه اسناد زمین و احداث این مساجد قانونی بودن فعالیت این مساجد را ثابت کرده اند . ادعای کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان مبنی بر نداشتن مجوز فعالیت برخی از مساجد در شرایطی است که دهها فرقه ضاله مذهبی و گروه مسیونری بدون مجوز در جمهوری آذربایجان فعالیت می کنند واین کمیته حتی در برخی مواقع تسهیل کننده فعالیت این گروهها بوده است .
تخریب و تعطیلی مساجد در جمهوری آذربایجان در شرایطی است که بیش از ۹۸ درصد مردم جمهوری آذربایجان مسلمان هستند و حتی در برخی از کشورهای اروپایی مساجد جدید در حال احداث است. این اقدامات همچنین در شرایطی است که باکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۰۹ انتخاب شده است و الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در پیام خود به مناسبت عید فطر تاکید کرده است جمهوری آذربایجان جزء لاینفکی از جهان اسلام است. محافل مردمی و سیاسی جمهوری آذربایجان با تشبیه اقدامات اخیر در تخریب و تعطیلی مساجد با اقدامات دین ستیزانه دوران استالین، این روند را لکه ننگی برای کشورشان به عنوان یک عضو سازمان کنفرانس اسلامی می دانند. جالب اینکه پیش از این دولت باکو بارها با اشاره به تخریب مساجد در شوشا، خواهان موضع گیری سازمان کنفرانس اسلامی دربرابر جدایی طلبان ارمنی شده است و این سازمان نیز تاکنون چندین بار در این خصوص قطعنامه هایی در محکومیت اقدامات جدایی طلبان ارمنی منتشر کرده است، اما اکنون کشورهای اسلامی شاهدند که نه در سرزمینهای اشغالی جمهوری آذربایجان بلکه در داخل پایتخت این کشور و نه توسط اشغالگران بلکه توسط ارگانهای دولتی خانه های خدا تعطیل یا ویران می شوند .
واقعیت این است که تخریب و تعطیلی مساجد در جمهوری آذربایجان به هر بهانه ای که صورت می گیرد نشاندهنده آشکار شدن هر چه بیشتر گامهای دولتی باکو برای اسلام ستیزی است. سوال اساسی که مطرح است اینکه چه دست هایی در موضوع تخریب و تعطیلی مساجد در جمهوری آذربایجان مشارکت دارند ؟ و اینکه فرجام این روند چه خواهد بود ؟ واقعیت این است که در روند اسلام ستیزی در جمهوری آذربایجان از یک سو صهیونیسم بین الملل و کشورهای غربی قراردارند که طی سالهای گذشته علاوه بر تشویق دولت باکو به مقابله با اسلامخواهی ، سناریوهای کثیف گسترده ای نظیر ترویج ابتذال غرب، کمک های مالی به شبکه های تلویزیونی ج. آذربایجان برای ترویج فسق و فجور و حمایت از گسترش فعالیت های فرقه های ضاله مذهبی اجرا می کنند. از طرف دیگر نیز محافل حاکم لائیک در جمهوری آذربایجان نیز گسترش اسلام در این کشور را تهدید علیه تداوم حکومت خود می دانند. البته دولت جمهوری آذربایجان برای کاهش انتقادات اینگونه تلاش می کند که نشان دهد هدف مقابله با وهابیت را دارد. عملکرد دولت باکو نشان می دهد که در کنار تخریب یا تعطیلی مساجد شیعیان یک مسجد وهابی نیز تعطیل می شود تا اینگونه القاء شود که دولت با وهابی ها مقابله می کند، اما آنچه مشخص است اینکه در این کشور اسلام ستیزی به معنای اعم و شیعه ستیزی بمعنای اخص کلمه پیگیری می شود. نوع قوانین و سبکی که برای اسلام ستیزی در جمهوری آذربایجان استفاده می شود شباهت های قابل توجهی با اسلام ستیزی در ترکیه در دهه های چهل و پنجاه دارد و بر همین اساس نیز همانطوریکه در ترکیه اسلام ستیزی نتیجه نداده و با گذشت ۸۶ سال از جمهوری ترکیه دولتی در این کشور سرکار آمده است که بردفاع از ارزشهای اسلامی تاکید دارد، در جمهوری آذربایجان نیز اقدامات اسلام ستیزانه نتیجه عکس خواهد داد. چه اینکه مردم جمهوری آذربایجان نیز ثابت کردند که هفتاد سال اسلام ستیزی کمونیستها با آنهمه امکانات نتوانست اسلام عزیز را از آنها بگیرد .