اخیرا نخست وزیران ترکیه و کویت در دیداری در آنکارا، تحولات منطقه و مناسبات دو جانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. همچنین دو طرف سه قرارداد همکاری در زمینه‌های تجاری، کنسولی و فرهنگی امضا کردند. “ناصر المحمد الصباح الاحمد” نخست وزیر کویت و “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه در پایان این دیدار در یک کنفرانس خبری مشترک از وجود تفاهم نظر بین دو کشور در مورد تحولات منطقه خبر دادند. اردوغان با اشاره به این که گفتگوهای سازنده‌ای با همتای کویتی خود داشته، گفت: “مسائل عراق، ایران، فلسطین، رژیم صهیونیستی و لبنان مورد بررسی قرار گرفت و دو کشور در مورد تحولات منطقه از اتفاق نظر برخوردارند.” نخست وزیر ترکیه از همکاری‌های کویت با بخش ترک‌نشین قبرس قدردانی کرد و گفت: “نخست وزیر کویت این مژده را داده است که کشورش در آینده نزدیک دفتر نمایندگی تجاری در بخش ترک‌نشین قبرس دایر خواهد کرد.” نخست وزیر کویت نیز با تائید سخنان رجب طیب اردوغان، گفت: “دو کشور در تحولات منطقه از نقطه نظرات همسو برخوردارند.”
طی دو سال اخیر ترکیه کوشیده است به مناسبات عربی خود تحرک تازه ای بدهد و سفرهای متعدد مقامات ترکیه بویژه شخص اردوغان در دو سال اخیر نشاندهنده این موضوع است . گذشته از اهداف تجاری و نیزتاثیر رویکرد حزب عدالت و توسعه , دامنه دار شدن تحولات در منطقه خاورمیانه بویژه در لبنان و عراق و افغانستان از جمله دلایلی است که ترکیه را به گسترش مناسبات با کشورهای عربی سوق می دهد . ترکیه تلاش مضاعفی را برای افزایش حجم تجارت خود با کشورهای اسلامی آغاز کرده است . چنانکه حجم تجارت ترکیه با کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۶ میلادی حتی از مرز پنجاه میلیارد دلار گذشت ودولت آنکاراقصد دارد به جلب سرمایه سرمایه گذاران عرب از جمله سرمایه گذاران کویتی بپردازد. ترکیه همچنین امیدوار است با جلب حمایت کشورهای عربی بویژه همسایگان عراق بتواند اهداف خود در عراق را محقق سازد و بتواند نقش پررنگ تری در تحولات عراق بویژه مساله کردها, مساله کرکوک , مساله ترکیب حکومتی عراق ایفاء کند. در این راستا نیز برغم برخی از مخالفت ها ترکیه تلاش دارد میزبانی نشست آتی وزرای امور خارجه همسایگان عراق در استانبول را بعهده گیرد . اردوغان در پایان گفتگوهای خود در آنکارا با “ناصر المحمد الصباح الاحمد” نخست وزیر گفت: “بر خلاف نشست‌های سابق قرار است در این نشست وزرای امور خارجه اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل و وزرای خارجه کشورهای گروه ۸ نیز شرکت داشته باشند که این ترکیب از نظر نتایج آن، بسیار مهم خواهد بود.” این در شرایطی است که همکاریهای ترکیه با امریکا در برخی از مسایل منطقه ای , موجب کاهش اعتمادو تمایلات کشورهای منطقه به همکاری با ترکیه شده است . در هر حال باید نزدیکی جغرافیایی ترکیه و کویت به عراق موجب شده است که آنهادارای دغدغه های امنیتی در عراق باشند . کویت در دوران زمامداری صدام حسین رییس جمهوری معدوم عراق متحمل صدمات جدی شد و حتی در مقطعی به اشغال آن رژیم در آمد. در حال حاضر نیز ادامه بحران کنونی در عراق ، تداوم اشغال آن از سوی نیروهای آمریکایی و همچنین تحرکات برخی گروههای مسلح در عراق بر نگرانی های ترکیه و کویت افزوده است .
در عین حال در دیدار اردوغان از سوریه نیز مسایل منطقه بویژه دورنمای تحولات عراق و اوضاع لبنان و فلسطین مورد مذاکره اردوغان و بشار اسد نخست وزیر سوریه قرار گرفت. روابط ترکیه و سوریه بعد از بحران سال ۱۹۹۸ روبه بهبود بوده و در دوسه سال اخیر نیز با دیدارهای تاریخی که مقامات دو کشور انجام دادند , روابط دو کشور گسترش یافته است. در دیدار اخیر نیز دو طرف ضمن تاکید بر گسترش مناسبات تجاری, برهمسویی در تحولات منطقه ای تاکید کردند. ناظران سیاسی معتقدند همگرایی کشورهای منطقه از جمله ایران ,سوریه و ترکیه در تحولات منطقه ای می تواند, مانع اجرای توطئه های بیگانگان بویژه در خصوص تجزیه عراق شود . با وجود این نوع روابط ترکیه با امریکا و رژیم صهیونیستی همواره عامل بی اعتمادی کشورهای منطقه و جهان اسلام به آنکارا بوده است و شکی نیست هر گونه گام ترکیه در مقطع حساس فعلی در جهت خواسته های امریکا و رژیم صهیونیستی می تواند دستاوردهای موجود در مناسبات ترکیه با کشورهای منطقه را از بین ببرد .