آرکادی غوکاسیان رئیس جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی اخیرا در واکنش به تلاش های اخیر روسای گروه مینسک ، نارضایتی خود را از دولت ایروان اعلام کرد .به گزارش خبر گزاری آ. ان . اس ج آذربایجان آرکادی غوکاسیان در جریان کنفرانس خبری در ایروان در اظهارات شدید اللحن و کم سابقه ، گفت : آقایان روی صندلی های گرم و نرم درایروان نشسته و به ما امر و نهی می کنند ( دستور می دهند ) که چه کنیم ؟ و چه کسانی را انتخاب نمایم ؟ سرزمین هایی را که به زحمت به دست آورده ایم ، بازپس دهیم یا ندهیم . وی افزود : کسانی که به ما دستور می دهند ، در مقاطع سرنوشت ساز برای قره باغ کوهستانی در فاصله بسیار دوری از قره باغ به سر می بردند. بنابر این گزارش، غوکاسیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه، چرا به عنوان اقدامی (باصطلاح) پیشگیرانه ارامنه را در سرزمین های اشغالی اسکان نداده اید؟ گفت : زیرا از این مساله نمی توان شانه خالی کرد و تمام مسوولیت امور را به گردن ارامنه قره باغ گذاشت . این مشکلی است که باید از سوی تمامی ارامنه جهان حل و فصل شود. دولت ( خودخوانده ) قره باغ هر چند که مایل است ارامنه را در این سرزمین ها سکونت دهد ، اما بودجه مالی قره باغ به قدری اندک است که ، حتی اگر کل بودجه ارمنستان را هم بر آن اضافه کنیم ، کفاف تامین هزینه های سکونت دادن ارامنه دراین نواحی را نخواهد کرد . غوکاسیان خاطر نشان کرد : روستا های قره باغ در حالت اسفناک و آشفته ای قرار دارند ، زیرا که بودجه مورد نظر کفاف تامین هزینه های مورد نیاز ارامنه قره باغ را نمی کند . این گزارش خبرگزاری آ. ان . اس جمهوری آذربایجان در شرایطی است که برخی از منابع ارمنی اعلام کردند که غوکاسیان اعلام کرده است اختلافات ریشه ای میان ارمنستان و جمهوری خودخوانده قره باغ نیست .
با وجود این به باور کارشناسان سیاسی قراین مختلفی حاکی از وجود اختلافات میان جمهوری خودخوانده قره باغ و ارمنستان است . در خصوص اظهارات اخیر غوکاسیان نیز ارزیابی های متعددی وجود دارد. برخی از کارشناسان این اظهارات را نشاندهنده تشدید اختلافات ارمنستان و جمهوری خود خوانده قره باغ در خصوص مذاکرات صلح قره باغ می دانند . دو سال پیش با تهدید ارمنستان مبنی بر خروج از مذاکرات صلح قره باغ و مطرح شدن مذاکرات مستقیم باکو و جمهوری خودخوانده قره باغ, مساله اختلافات ایروان و قره باغ در خصوص مذاکرات صلح در کانون توجه محافل سیاسی قرار گرفت . اگر چه برخی از رسانه های جمهوری آذربایجان با اشاره به اتحاد ارتش ارمنستان و قره باغ در تجاوز با جمهوری آذربایجان, این اختلاف نظر را بازی سیاسی و رسانه ای عنوان کردند ، اما برخی از کارشناسان با اشاره به تحولاتی که راجع به قره باغ در ارمنستان و جمهوری خود خوانده قره باغ در سالهای اخیر از جمله زندانی شدن و سپس آزادی ساموئل بابائیان وزیر دفاع سابق قره باغ رخ داده است , معتقدند که دیدگاه کاملا واحدی میان ارمنستان و جمهوری خود خوانده قره باغ در خصوص مذاکرات وجود ندارد . در واقع از نظر جمهوری خودخوانده قره باغ اگر مقامات ارمنستان بتوانند افکار عمومی ارمنستان را درخصوص مذاکرات صلح و پذیرش احتمالی طرح اخیر گروه مینسک توجیه کند این موضوع در خصوص ارامنه قره باغ در حال حاضر تحقق نخواهد یافت .
نکته مهم اینکه اظهارات رئیس جمهوری خودخوانده قره باغ قبل از مذاکرات روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سنت پترزبورگ روسیه صورت گرفت . اگر چه از نتایج مذاکرات سنت پترزبورگ معلومات دقیق منتشر نشده است اما بسیاری از مقامات گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از این مذاکرات به عنوان نقطه عطف نام می بردند . در این راستا دو هفته قبل از دیدار سنت پترزبورگ «میگل آنخل موراتینوس»Migel Anhel Moratinos رئیس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: جمهوری آذربایجان و ارمنستان هیچ گاه تا این حد بر راهکار صلح آمیز برای حل مشکل قره باغ نزدیک نشده بودند. ماتیو برایزه رئیس امریکایی گروه مینسک نیز اعلام کرده بود که در سنت پترزبورگ در مورد روش و مبانی حل مناقشه قره باغ گفتگو خواهدشد و اگر توافق شود به زودی توافق نامه صلح امضا خواهد شد . در چنین شرایطی بود که برخی از محافل ارمنی هفته گذشته اعلام کردند که مدت طولانی است که محافل سیاسی و دیپلماتیک فشارهای جدی به ارمنستان جهت حل مناقشه قره باغ وارد می سازند. این بدان معناست که مذاکرات به نقطه ای رسیده است که ارمنستان باید جواب نهایی را به روسای گروه مینسک بدهد. اما هنوز مقامات ایروان در این خصوص به جمع بندی نرسیده اند. در چنین شرایطی اظهارات تند غوکاسیان این بهانه را به دولت ارمنستان داد که در اجلاس سنت پترزبورگ با اشاره به مخالفت های قره باغ , خواهان ارایه زمان بیشتری برای بررسی طرح گروه مینسک بشود . برخی از کارشناسان نیز اظهارات اخیر غوکاسیان را بیشتر مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آتی قره باغ و دارای بعد تبلیغاتی می دانند . طی حکم ۲ ژوئن آرکادی غوکاسیان رئیس جمهور خود خوانده قره باغ کوهستانی ترکیب جدید کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری قره باغ کوهستانی تعیین شده است. بدین ترتیب روند انتخابات ریاست جمهوری خودخوانده قره باغ وارد مرحله جدید شده است. غوکاسیان تلاش دارد مهره مورد نظر خود را به ریاست جمهوری برساند و در چنین مقطعی موضع گیری تند در خصوص مذاکرات قره باغ می تواند در رسیدن به این هدف به وی کمک کند. با وجود این آنچه مسلم است اینکه همانطوریکه در جمهوری آذربایجان دیدگاه کاملا واحدی در خصوص حل مناقشه قره باغ وجود ندارد در ارمنستان و جمهوری خودخوانده قره باغ نیز این موضوع دیده می شود .