درگیری لفظی شدید رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی که به وان مینوت (یک دقیقه ) مشهور شده ، در نوع خود اقدامی بی سابقه بود ، در کانون توجه رسانه های جهان قرار گرفت . در طی جنگ ۲۲ روز غزه اردوغان بارها با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی ، تاکید بر اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل و اظهاراتی نظیر اینکه تحولات غزه تداعی کننده فاجعه کربلاست ، از خود تصویر یک سیاستمدار مقبول برای مردم ترکیه ساخته و در عین حال تحسین میلیونها مسلمان و انسان آزاده را در اقصی نقاط جهان برانگیخت . با توجه به روابط راهبردی ترکیه با رژیم صهیونیستی اردوغان در اوایل جنگ غزه با سفر به مصر کوشید گذرگاه رفح را بازگشایی کند اما مصر به این خواسته ترکیه بی توجهی کرد و برخلاف انتظارش رژیم صهیونیستی حتی به وی اجازه ورود به غزه را نیز نداد و درخواست اردوغان مبنی بر بازگشایی گذرگاهها را نیز رد کرد و این امر موجب ناراحتی نخست وزیر ترکیه از رژیم صهیونیستی شد. بهمین جهت دولت ترکیه به وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز اجازه سفر به این کشور را نداد. تظاهرات گسترده مردم ترکیه در حمایت از مردم غزه و نیز اظهارات اردوغان در افشای نسل کشی مردم فلسطین توسط صهیونیستها ، موجب اقدام هماهنگ رسانه های صهیونیستی برای تخریب وجهه اردوغان و ناسزاگویی به وی شدند . بطوریکه به دنبال ارسال نامه تهدیدآمیز مشترک لابی های صهیونیستی به نخست وزیر ترکیه، نهادهای غیر دولتی ترکیه در واکنش به این نامه، نامه ای به نخست وزیر خود ارسال و خواهان تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در ترکیه کردند. چنین فضایی در درگیری لفظی نخست وزیر ترکیه و رئیس رژیم صهیونیستی موثر بوده است. ضمن اینکه حزب عدالت وتوسعه حزبی برآمده از آرای مردم ترکیه است و بستر اجتماعی و سیاسی آن را اسلامگرایی تشکیل می دهد و طبیعتا اردوغان نمی توانست در مقابل اظهارات سراسر دروغ و پرخاشگرانه پرز سکوت کند. البته با توجه به آتش بس در غزه و نیز تهدیدات آشکار و پنهان محافل صهیونیستی علیه ترکیه در مساله پ ک ک و ارامنه ، آنها انتظار ادامه موضع گیری آتشین از سوی اردوغان در مقابل این رژیم آنهم همه در قلب اروپا و جلوی رسانه های غربی را نداشتند و پرز با چنین ذهنیتی یکه تازانه به یاوه گویی در مورد ماهیت فاجعه غزه پرداخت که با عکس العمل اردوغان مواجه شد .
با وجود این نباید فراموش کرد که عوامل دیگری نیز بر این روند موثر بود . از جمله اینکه انتخابات شهرداریها در ترکیه ۲۹ مارس برگزار خواهد شد و این انتخابات آزمونی سرنوشت ساز برای حزب عدالت وتوسعه محسوب می شود . در این میان بحران اقتصادی جهانی تبعات منفی بر اقتصاد ترکیه نیز گذاشته است و مخالفان تلاش دارند از همین موضوع برای تضعیف دولت اردوغان استفاده کنند، در چنین شرایطی موضع گیریهای قاطع در برابر جنایات جنایات رژیم صهیونیستی ابزار مهمی است که توجه افکار عمومی مردم مسلمان ترکیه را مجددا به حزب عدالت وتوسعه معطوف می کند. در همین راستا اردوغان در فردای بازگشت از داووس در جمع هزاران نفر از مردم استانبول ضمن تشریح علل ترک جلسه غزه در داووس ، تاکید کرد مردم ترکیه حمایت خود را از این اقدام حزب عدالت وتوسعه در انتخابات ۲۹ مارس خواهند داد . همچنین بنظر می رسد پرونده ارگنکن که در آن تعدادی از چهره های نظامی و محافل تندور لائیک از رهبران احزاب تا اساتید دانشگاهها نیز در آن متهم به اقدامات براندازانه هستند، بر نوع موضع گیری ترکیه در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاثیر گذار بوده است . بدین معنا که این گروه بدنبال براندازی دولت اردوغان است و ارتباط این گروه با موساد مشخص شده است و همین مساله موجب ناخرسندی سران حزب عدالت وتوسعه شده است . در هرحال این حادثه بشدت موجب رسوایی رژیم صهیونیستی شد و در عین حال اوج بی غیرتی سران برخی از کشورهای سازکار عربی را به نمایش همگانی گذاشت . بطوریکه حتی محمودعباس که از ۹ ژانویه ریاست اش بر تشکیلات خودگردان فلسطین پایان یافته است ، در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که جهان اسلام به “رویکرد جوانمردانه” اردوغان در نشست داووس واکنش مثبتی نشان داد. عباس در حالی دم از جوانمردی اردوغان می زند که خود وی در کنار سران رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن در اجلاس قاهره ، بخوبی تا آخر اجلاس نشست و خائنانه با یاوه گویی های آنها در مورد حماس و فاجعه غزه همراه شد .
در هرحال باید گفت ترکیه در جهان به دنبال یک جایگاه مناسب است و اقدام اردوغان در اجلاس داووس اعتبار ترکیه را در مجامع بین المللی بالا برد.