با پایان مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان ، فضای انتخاباتی در این کشور تشدید شد .
به گزارش خبرگزاری فارس از بیشکک، دفتر مطبوعاتی کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان اعلام کرد که در پایان مهلت تعیین شده ۱۸ نامزد ثبت نام کرده‌اند که بر اساس قانون قرقیزستان باید تا دوم ژوئن تعداد لازم امضای طرفداران خود را جمع آوری و به این کمیسیون ارائه کنند.
انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان در ۲۳ جولای برگزار می‌شود .قربان بیک باقی اف رئیس جمهوری فعلی ،الماس بیک آتمبای اف نامزد حرکت اتحاد مردمی،اسماعیل اسحاق اف وزیر سابق دفاع و تیمور سری اف رئیس حزب اقشومقار از نامزد های مطرح این دوره انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان هستند که به نظر می رسد رقابت اصلی در این دوره بین باقی اف و آتمبایف خواهد بود.
یکی از وجوه تفاوت انتخابات آتی ریاست جمهوری قرقیزستان با انتخابات گذشته در این است که برای اولین بار تائید صلاحیت نامزدها به قبول شدن در آزمون زبان قرقیزی مشروط شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، “تاشباآ جمعه گل اف ” رئیس کمیسیون زبان دولتی قرقیزستان گفت: همه نامزدها باید در حجم سه صفحه، مطلبی را به زبان قرقیزی بنویسند و این متن نباید بیشتر از ۱۴ غلط داشته باشد و همچنین لحن یا نحوه خواندن آنها با زبان دولتی باید از سوی کمیسیون زبان تائید گردد.
برخی از سیاستمداران قرقیزستان در مجامع مختلف به زبان روسی صحبت می‌کنند که این موضع موجب نارضایتی شده است.
پایان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان در شرایطی است که برخی از محافل خبری با اشاره به تحولاتی نظیر تصمیم دولت قرقیزستان به تعطیلی پایگاه آمریکایی مناس و همزمان ارائه مشوقهای مالی از سوی روسیه پیش بینی می‌ کنند که انتخابات آتی بیش از هر زمان دیگر به عرصه رقابت‌های بزرگ تبدیل گردد.
در این راستا اخیرا تعدادی از افراد با تجمع در میدان گرکی بیشکک خواستار واگذاری فرکانس های سازمان ملی تلویزیون و رادیوی قرقیزستان به رادیو قرقیزی آزادی که از سوی آمریکا پخش می‌شود، شدند.
اکتبر سال ۲۰۰۸ سازمان تلویزیون و رادیوی قرقیزستان پخش برنامه های رادیو آزادی را از طریق فرکانس های خود قطع کرد. علاوه بر دلایل مالی، این اقدام پس از آن صورت گرفت که دبیر شورای امنیت قرقیزستان از پیامدهای امنیتی واگذاری فرکانس به خارجی ابراز نگرانی کرد .
برخی از محافل قرقیزی معتقدند واشنگتن با استفاده از ابزارهای مختلف و در آستانه انتخابات در تلاش است دولت بیشکک را به تجدید نظر در تصمیم تعطیلی پایگاه مناس مجاب سازد.
در این راستا بر اساس اخبار رسانه‌های غربی مجلس سنای آمریکا اخیرا مبلغ ۳۰ میلیون دلار جهت بهبود کنترل بر سیستم ارتباطات هوایی قرقیزستان تصویب کرده اما تاکید کرده که این مبلغ تنها در صورت موافقت بیشکک با تداوم حضور نظامی آمریکا اعطاء می شود .
در این میان انتشار خبر کمک ده میلیون دلاری ترکیه به الماس بیک آتمبای اف مطرح ترین نامزد مخالفان نشان داد که دخالت در انتخابات آتی ریاست جمهوری قرقیزستان تنها به روسیه و امریکامحدود نمی شود.
اگر چه ممکن است ترکیه این خبر را تکذیب کند اما کارشناسان معتقدند که آنکارا طی ماههای گذشته تحرکات خود را برای نفوذ در کشورهای آسیای مرکزی به نحو محسوسی افزایش داده است.