آمریکا اخیرا از طرح‌های ارمنستان برای ساخت نیروگاه اتمی جدید که قرار است تا سال ۲۰۱۶ جایگزین نیروگاه‌ دوران شوروی سابق شود، حمایت ‌کرد.ژوزف پنینگتون، کاردار آمریکا در ارمنستان گفت: «دولت ما از ساخت نیروگاه جدید به منظور بهبود امنیت انرژی ارمنستان حمایت می‌کند اما این کمک همچنین به علت نگرانی از امنیت نیروگاه فعلی انجام می‌شود.» در دیدار پنینگتون با آرمن موسیسیان وزیر انرژی ارمنستان یک توافقنامه بمنظور مطالعات مشترک برای امکان‌سنجی و تأثیرات محیطی ساخت یک نیروگاه اتمی جدید امضاء شد . بگفته پنینگتون این مطالعات می‌تواند سرانجام سرمایه‌گذاران خارجی را به کمک مالی در این نیروگاه جدید ترغیب کند. گفتنی است ارمنستان برای تأمین ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود به نیروگاه اتمی ساخت شوروی سابق بنام متسامور که در ۳۰ کیلومتری غرب ایروان قرار دارد، وابسته است.
اتحادیه اروپا از ارمنستان درخواست کرده است که این نیروگاه قدیمی را که در منطقه مستعد زلزله قرار دارد، تعطیل کند و در سال ۲۰۰۴ نیز کمک ۱۰۰ میلیون یورویی را برای جبران خسارت به این کشور پیشنهاد کرد. اما ارمنستان با این پیشنهاد مخالفت و تعطیلی متسامور را به تامین جایگزین مشروط کرد. در پی بالا گرفتن اختلافات و همچنین شکایت ترکیه از ارمنستان به خاطر “مخاطرات زیست محیطی متسامور برای ترکیه”، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دو سال پیش از ارمنستان دیدار و اعلام کرده اند که نیروگاه متسامور می تواند تا سال ۲۰۱۶ فعالیت کند ، ازآن زمان در دولت ارمنستان ساخت نیروگاه جدید اتمی در دستور کار قرار گرفته است .
در این میان اعلام تمایل امریکا برای کمک به ارمنستان جهت ساخت نیروگاه اتمی قابل تامل است . این سوال مهم مطرح است که اهداف امریکا از این پیشنهاد چیست؟ بویژه اینکه امریکا حتی به وعده خود نظیر کمک های اقتصادی به ارمنستان در چارچوب طرح ” فراخوان هزاره ” عمل نکرده است . قرار بود در چارچوب این کمک ها سیستم آبیاری در روستاهای ارمنستان بهبود پیدا کند ، اما امریکا از طرح این کمک ها اهداف سیاسی دنبال می کند واز اینرو نیز به تعهدات خود عمل نکند.امریکا همین رویکرد را در مقیاسی وسیع تر علیه جمهوری آذربایجان نیز دارد. در خصوص پیشنهاد امریکا به کمک به ساخت نیروگاه اتمی نیز باید گفت هدف امریکا علاوه بر تلاش برای ایجاد ذهنیت مثبت از کاخ سفید برای مردم ارمنستان ، اخلال در همکاریهای ارمنستان و روسیه در زمینه هسته ای است. در حال حاضر نیروگاه متسامور ارمنستان توسط سوخت روسها فعالیت می کند و حتی مدیریت مالی این نیروگاه نیز در دست روسیه می باشد . از اینرو امریکا امیدوار است با ارایه پیشنهادی که البته تحقق آن قابل تضمین نیست ، مانع همکارهای روسیه و ارمنستان در ساخت نیروگاه جدید شود. امریکا در شرایطی این پیشنهاد را به ارمنستان داده است که همین کشور حتی به درخواست برخی از متحدان خود برای کمک به ساخت نیروگاه اتمی پاسخ مثبت نداده است، از اینرو باید گفت پینشهاد امریکا به ارمنستان در مورد ساخت نیروگاه هسته ای با اهداف سیاسی صورت گرفته است و در آن مسایل اقتصادی و انگیزه همکاری دخیل نیست و از اینرو نیز این پیشنهاد امتیازی برای ارمنستان محسوب نمی شود .