همزمان با عملیات محدود ارتش ترکیه علیه اعضای گروه تروریستی پ ک ک ، رسانه های وابسته به محافل دولتی این کشور اتهاماتی علیه ارمنستان وارد ساخته اند . در این راستا روزنامه پرتیراژ حریت، مدعی شد که عناصر “پ.ک.ک.”، شمال عراق را به قصد ارمنستان ترک می‌کنند. بنوشته حریت در پی اعمال فشارهای ترکیه برای خروج نیروهای “پ.ک.ک.” از شمال عراق، لابی ارامنه در خارج از ارمنستان در تماس با این سازمان، زمینه انتقال عناصر “پ.ک.ک.” به منطقه قره‌باغ را فراهم آورده است. حریت به نقل از منابعی که از آن به عنوان “گزارش‌های واحدهای اطلاعاتی” یاد کرده است، افزود: “قرار است عناصر پ.ک.ک. در قره باغ اسکان داده شوند.” این پایگاه اینترنتی نوشت: “اخیرا عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه در سفرهای خود به گرجستان و جمهوری آذربایجان از آن کشورها خواسته است که از نفوذ عناصر پ.ک.ک. به منطقه قفقاز جلوگیری کنند.”
این مطلب روزنامه حریت در شرایطی منتشر می شود که ماه گذشته نیز یکی از چهره‌های سیاسی کرد از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که خواست نامش برده نشود، گفت : حزب کارگران کرد ترکیه از سه کشور یونان، ارمنستان و قبرس حمایتهای مالی و لجستیکی وسیعی دریافت می‌کند و همین امر باعث شده تا مهار فعالیتهای این حزب خارج از توان دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق باشد. این منبع تصریح کرد که یونان، ارمنستان و قبرس به خاطر اختلافهای مرزی و تاریخی که با دولت ترکیه دارند از حزب کارگران کرد به عنوان مهم ترین حزب مخالف ترکیه حمایت می‌کنند. این منبع حجم کمکهای مالی و لجستیکی به این حزب را میلیونها دلار ذکرکرد و گفت:درسایه این حمایتهای گسترده که این سه‌کشور به “پ.ک.ک” ارائه می‌کنند عناصر حزب کارگران آموزشهای نظامی فوق‌العاده‌ای را فرا گرفته‌اند.
بدین ترتیب ارمنستان با اتهام جدی حمایت از پ ک ک مواجه شده است . البته ترکیه پیش از این بسیاری از کشورها از جمله روسیه را به حمایت از پ ک ک متهم ساخته است . اما اکنون از گستردگی این ادعا کم شده است و این اتهام بیشتر متوجه ارمنستان ، یونان و قبرس می باشد . این سوال مطرح است که ترکیه چه اهدافی از طرح این اتهام دارد و تا چه میزان استقرار اعضای پ ک ک در قره باغ می تواند صحت داشته باشد؟ در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد . مخالفان این ادعای ترکیه معتقدند که بخش عمده ای از دلایل طرح این موضوع سیاسی می باشد.از نظر آنها ترکیه از یک سو با طرح اینکه ارمنستان از پ ک ک حمایت کرده و آنها را پناه داده ،تلاش می کند با نوعی فرافکنی بحران، ناتوانی خود در قلع و قمع کامل پ ک ک را توجیه سازد . بویژه اینکه در افکار عمومی انتقادات زیادی در این خصوص به ترکیه وارد است . از سوی دیگر ترکیه تلاش دارد با طرح اینگونه ادعاها از آن به عنوان ابزار فشاربه ارمنستان استفاده کند. در حال حاضر نیز با توجه به مطرح شدن قطعنامه ۱۰۶ مبنی بر شناسایی کشتار ۱۹۱۵ ارامنه در کنگره امریکا ، ترکیه به موازات محدود کردن روند عادی سازی با ارمنستان از جمله جلوگیری از پرواز هواپیماهای ارمنستان به سوریه و لبنان ، تلاش دارد با متهم کردن ایروان به حمایت از پ ک ک ،ایروان را ناچار به عقب نشینی در مساله کشتار ۱۹۱۵ ارامنه بکند .
با وجود این دیدگاه دوم احتمال استقرار اعضای پ ک ک در قره باغ را رد نمی کند . بویژه اینکه این ادعا همسو با مواضع جمهوری آذربایجان مبنی بر حضور گروههای تروریستی در قره باغ و سایر اراضی اشغال شده جمهوری آذربایجان است. جمهوری آذربایجان پیش از این در این خصوص به سازمان ملل مراجعه کرده و تاکید کرده است که در اراضی اشغال شده این کشور تروریست ها مستقر شده اند البته سازمانهای بین المللی این موضوع را تائید نکرده اند . آنچه ترکیه را هر چه بیشتر در این خصوص نگران ساخته است این است که ارمنستان هنوز به طور رسمی به تررویستی بودن گروه پ ک ک اذعان نکرده است.استقرار پ ک ک در قره باغ می تواند تبدیل به اهرم فشاری در دست ارمنستان علیه باکو – آنکارا باشد . در این میان جمهوری آذربایجان و ترکیه معتقدند ارمنستان برای جلوگیری از روند مهاجرت معکوس از قره باغ که تبدیل به معضلی جدی شده است سعی دارند کردها را در این منطقه مستقر کند . این موضوع دو سال پیش نیز در شکایت رسمی جمهوری آذربایجان به سازمان ملل مطرح شد و هیات حقیقت یاب سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز بدون اشاره به کردها و یا تعداد مورد ادعای باکو در مورد افراد اسکان داده شده، اصل مساله اسکان افراد جدید در اراضی اشغال شده جمهوری آذربایجان را تائید کرد. در هر حال آنچه مسلم است اینکه تحربه نشان داده است که حضور گروه تروریستی پ ک در همه کشورهای منطقه بحران آفرین بوده است .