عبدالله گل” معاون نخست وزیر و وزیرخارجه ترکیه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی واقتصادی دیدار دو روزه از بیشکک پایتخت قرقیزستان دیدار کرد . وزیرخارجه ترکیه در این سفر با با “قربان بیک باقی اف “کفیل ریاست جمهوری قرقیزستان ،”عمربیک تاکابایف” رییس مجلس ملی و “دانیال حسین اف” معاون نخست وزیر و خانم “رازا آتونبای اوا” وزیرخارجه قرقیزستان به طور جداگانه دیدار و در مورد مناسبات دوجانبه بویژه گسترش همکاریهای تجاری ، تحولات داخلی قرقیزستان و تحولات منطقه و همکاری دو کشور علیه تروریسم گفتگو کرد .
دیدار وزیر خارجه ترکیه از قرقیزستان به عنوان نخستین سفر یک مقام بلندپایه یک کشور خارجی بعداز تحولات مارس گذشته به قرقیزستان بشمار می‌رود. واقعیت این است که در دروان ریاست جمهوری عسگر آقایف مناسبات بیشکک و آنکارا در سطح عالی قرار داشت و دو کشور در چارچوب اکو ، سازمان کنفرانس اسلامی ، سازمان امنیت و همکاری اروپا و نیز بصورت دوجانیه مناسبات خود را گسترش داده اند . با تحولات مارس گذشته در قرقیزستان که به انقلاب لاله ای موسوم شد ، و روی کارآمدن چهره های جدید ، ترکیه تلاش دارد ، جایگاه قبلی خود در قرقیزستان را حفظ کند .عبدالله گل اوایل مارس گذشته در واکنش به تحولات سیاسی و استعفای آقایف گفته بود: “ترکیه از تحولات در قرقیزستان نگرانی ندارد و رهبران جدید آن کشور از سیاستمدارانی هستند که با ترکیه مناسبات دوستانه‌ای دارند.” ترکیه به دنبال بحران سیاسی در قرقیزستان بلافاصله هیاتی را به قرقیزستان اعزام کرده و آمادگی دولت آنکارا را برای همکاری با رهبران سیاسی جدید قرقیزی اعلام کرد.
“واقعیت این است که ترکیه بر لزوم تامین امنیت و ثبات سیاسی در قرقیزستان تاکید دارد و خواهان تقویت استقلال و ثبات سیاسی و اقتصادی در آن کشور شده است. تجمع و تظاهرات غیرقانونی ، ادامه تملک زمینهای عمومی و کشاورزی، تصرف ساختمانهای دولتی وقضایی ، ربودن مقامات ، ترور و پخش شبنامه درقرقیزستان حکایت از ادامه ناآرامی و بروز هرج ومرج جدید در این کشور دارد. این در شرایطی است که آنکارا در راستای سیاست نزدیک‌سازی ترکیه به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز بر آنست تا به کمکهای خود به قرقیزستان ادامه داده و در روند گذر به دمکراسی و اقتصاد بازار آزاد، نقش بیشتری در آن کشور ایفا کرده و زمینه حضور بیشتر شرکتهای سرمایه‌گذاری و پیمانکاری ترکیه‌ای در آن کشور را فراهم کند. در واقع سفر گل به بیشکک پیامی در تبیین آمادگی آنکارا برای همکاری و بهبود روابط با دولت جدید قرقیزستان بود . این سفر در آٍستانه انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان صورت گرفت و. بنوعی نشاندنده حمایت آنکارا از رهبران انقلاب لاله ای قرقیزستان است .