دکتر احمد کاظمی با بیان اینکه آذریها بیشترین تعداد شهدای ایرانی را در جنگ های قرن شانزدهم و نوزدهم میلادی (برای جلوگیری از جدایی اراضی تاریخی ایران در جنگ چالدران و جنگهای ایران و روسیه) داشته اند، افزود:  آذری‌های ایران در برابر تلاش‌های طولانی‌مدت بیگانگان، برای تحریک به تجزیه‌طلبی مقاومت کرده‌اند.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه و پژوهشگر ارشد اوراسیا در مصاحبه با شمار مارس ۲۰۲۴ مجله نیوزویک گفت: «هرگز یک جنبش جدایی‌طلبی بومی در مناطق آذری‌نشین ایران وجود نداشته است. اما حرکت های تصنعی وابسته و تحت حمایت خارجی که مورد حمایت قدرتهایی مانند مانند تزارهای روسیه، شوروی استالینیستی و عثمانی‌ها بوده ، انجام شده است که همگی آنها به دلیل مقاومت آذری‌ها با شکست مواجه شده‌اند».

دکتر کاظمی به نیوزویک گفت: آذری ها در «شکل دهی» تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی نقش بسزایی (برجسته ای) داشته اند و همواره برای اقتدار و اعتلای ایران ایستاده اند.

استاد حقوق بین المل دانشگاه در خصوص تحولات قفقاز افزود: «قفقاز هزاران سال بخشی از ایران بوده است و از نظر تاریخی، ایران «کشور میزبان» در این منطقه محسوب می‌شود. قفقاز بخشی از حوزه تمدنی، فرهنگی و تاریخی ایران محسوب می شود».

دکتر کاظمی در ادامه گفتگو با ماهنامه آمریکایی نیوزویک، با اشاره به احیای ایدئولوژی پان تورانیسم که (در قرن ۱۸ توسط انگلیس) و توسط امپراتوری عثمانی در قرون ۱۹ و ۲۰ در میان اقوام ترک و تاتار در سراسر اوراسیا ترویج می شد، از کریدور پیشنهادی (موسوم به) زنگزور که از ارمنستان عبور می کند، به عنوان «دالان تورانی ناتو» یاد کرد.

پژوهشگر ارشد اوراسیا در ادامه با اشاره به گرم شدن روزافزون روابط بین جمهوری آذربایجان و رژیم اسرائیل (و خالی شدن قراباغ از سکنه بومی)، افزود این موضوع نگرانی‌هایی را نسبت به استقرار «اسرائیل دوم» در قفقاز برانگیخته است.

تام اوکانر معاون سردبیر سیاست خارجی نیوزویک در پایان مصاحبه با دکتر کاظمی نوشته است: «این اصطلاح به طورسنتی در مورد دیگر منطقه همسایه مورد نگرانی تهران، یعنی منطقه نیمه خودمختار اقلیم کردستان عراق، بکاربرده می شد که گهگاه در معرض حملات موشکی جمهوری اسلامی قرار گرفته است، و در ژانویه نیز مقرهای جاسوسی اسرائیل در اربیل هدف قرار گرفت. کاظمی تاکید کرد که جمهوری آذربایجان با توجه به جمعیت اکثریت شیعه، موقعیت استراتژیک به عنوان حائل بین ایران و روسیه و منابع انرژی فراوان، همواره جذابیت خاصی برای اسرائیل داشته است. وی گفت که مقامات اسرائیل «مکرراً از جمهوری آذربایجان به عنوان «وطن دوم یهودیان» یاد کرده‌اند که البته از نظر تاریخی بی‌اساس است».

لینک : https://www.newsweek.com/iran-azerbaijan-ties-second-israel-1877780

توضیح: سایت «اطلاع رسانی و خبری جماران» که ترجمه فارسی مطلب نیوزویک را در ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ منتشر کرده است؛ در «اشتباهی آشکار در ترجمه به فارسی» ، بخشی از مطلب نویسنده نیوزویک در مورد جنبش حسینیون، را به عنوان بخشی از مصاحبه دکتر کاظمی آورده است.