نگاهی به آثار و تحقیقات تولیدی واحد پژوهش‌های کاربردی برون‌مرزی در سال ۱۳۹۶
در مصاحبه با مدیر واحد پژوهش‌های کاربردی

واحد پژوهش‌های کاربردی معاونت برون‌مرزی ده‌ها پژوهش با محوریت پژوهش‌های معطوف به برنامه‌سازی و پژوهش‌های معطوف به اصلاح (آسیب‌شناسی)، تکمیل و آرایش رسانه‌های برون‌مرزی را در سال ۱۳۹۶ تولید یا در دست انتشار دارد.
دکتر احمد کاظمی مدیر پژوهش‌های کاربردی اعلام کرد این پژوهش‌ها در حوزه‌های مختلف مأموریت‌های برون‌مرزی و در دو قالب «پژوهش‌های برنامه‌ای» و «مجموعه‌ راهبردهای پژوهشی رسانه‌ای و کاربردی» می‌باشند.
به گفته مدیرپژوهش‌های کاربردی، براساس نیازسنجی صورت گرفته ازشبکه‌های تلویزیونی ورادیویی برون‌مرزی، درباره اغلب تحولات مهم جهانی، پژوهش‌های برنامه‌ای با استفاده از پژوهشگران برجسته و اساتید دانشگاه انجام شده یا در دست انتشار است که عناوین تعدادی از آنها عبارتند از: «واکاوی اهداف طرح ناتوی عربی در منطقه غرب آسیا»، «مخاطرات حضور گروه تروریستی در آلبانی و منطقه بالکان»، «نقش الحشدالشعبی در شکست تروریست‌ها در عراق»، «همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق (۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷) و تاثیر آن بر منطقه»، «بررسی ابعاد و تبعات پدیده مهاجرت کاری از آسیای مرکزی به روسیه»، «اهداف و پیامدهای توسعه روابط جمهوری آذربایجان با عربستان سعودی» و «راهبردهای رسانه‌ای گفتمان‌سازی دینی متناسب با بافت فرهنگی در حوزه بالکان»
دکتر کاظمی افزود: در کنار تحلیل و تشریح راهبردی تحولات منطقه‌ای، جهانی و واکاوی نقش بازیگران؛ سناریو‌پردازی با رویکرد آینده پژوهشی و ارائه توصیه‌های متعدد رسانه‌ای در ابعاد ایجابی، ترویجی و سلبی و ایده‌های برنامه‌سازی در قالب یک فصل مستقل؛ محورهای اصلی «پژوهش‌های برنامه‌ای» را تشکیل می‌دهند. بر این اساس نیز تعدادی از پژوهش‌های سال جاری با محوریت چشم‌انداز تحولات بین‌المللی می باشند که می توان به پژوهش های «چشم‌انداز بحران دو کره»، «چشم‌انداز رویارویی چین و آمریکا با تأکید بر هدف‌گذاری چین برای حضور مؤثر در عرصه بین‌الملل»، «راهکارهای رسانه ای برون مرزی برای افزایش توجه به موضوع فلسطین در سطح جهانی(با تاکید برجهان اسلام) » و «تحرکات تکفیری ها و چشم اندازهای معادلات قدرت در لیبی» اشاره کرد.
جانشین مدیر مسئول پژوهشنامه رسانه بین‌الملل با اشاره به جمله ای از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار که فرموده اند: «برای حمایت از مسلمانان میانمار از جایگاه حقوقی وارد شوید»، تاکید کرد در تحلیل تحولات و برای تاثیرگذاری بر مخاطب جهانی نیز باید از مستندات حقوق بین الملل بهره جست،براین اساس نیز تعدادی از پژوهش های سال۹۶ با رویکرد حقوق بین المللی می باشند که عناوین آنها عبارتند از : «نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار (مسئولیت کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی از منظر حقوق بین‌الملل)»، «ابعاد نقض حقوق شیعیان بحرین از منظر حقوق بین‌الملل»، «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت عربستان سعودی در یمن از منظر حقوق بین‌الملل» ، «قطع پخش شبکه های تلویزیونی از ماهواره ها از منظر حقوق بین الملل » و «آسیب شناسی سند آموزش ۲۰۳۰ از منظر حقوق بین‌الملل».
مدیر واحد پژوهش های کاربردی با تاکید بر اینکه برای تقویت هرچه بیشتر ضریب نفوذ رسانه برون مرزی در عرصه بین المللی و نیز رسیدن به اهداف و جایگاه رسانه ای مطابق سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران؛ نیاز به آسیب شناسی، تکمیل و توسعه آرایش رسانه برون مرزی است، افزود بر این اساس پژوهش های تولیدی، تنها معطوف به پژوهش برنامه ای نبوده و پژوهش های معطوف به اصلاح (آسیب شناسی)، تکمیل و آرایش رسانه ای برون مرزی در سال ۱۳۹۶ در دستور کار بوده و در این روند علاوه بر پژوهش، دهها نشست اندیشه ورزی نیز برگزار شده است .
وی با تاکید براینکه موضوع آسیب شناسی، تکمیل و توسعه آرایش رسانه برون مرزی در حکم ابلاغی مقام معظم رهبری به ریاست محترم سازمان تاکید شده است، افزود در این راستا پژوهش و مطالعات تاسیس تعدادی از شبکه ها یا ساختارها، انجام شده است که می توان به «امکان سنجی تاسیس هوسا تی وی»، «امکان‌سنجی توسعه زبان‌های سایت اینترنتی شبکه بین‌المللی العالم»، «امکان‌سنجی توسعه زبان‌های سایت اینترنتی شبکه بین‌المللی پرس تی وی» و «واکاوی فعالیت پارس تودی و ارائه راهکارهایی برای آینده» اشاره کرد.
دکتر کاظمی افزود : با همین رویکرد، پژوهش های « آسیب‌شناسی ترجمه در بخش‌های خبری العالم، الکوثر و شبکه رادیویی عربی در بازه زمانی سه ماه »، « نتایج ادغام رادیوها و تلویزیون های آذری ، کردی ، بوسنی و اردو » و «دستاوردهای رادیوهای برون مرزی در حوزه پخش و فضای مجازی» (با رویکرد آینده پژوهانه و تمرکز بر راهکارهای تقویت انتقال پیام و افزایش ضریب نفوذ رادیوهای برون مرزی) در دست انجام می باشد.
وی با تاکید بر اینکه پیش بینی چالش های آتی برون مرزی در عرصه های ساختاری از منظر پژوهشی در بالندگی رسانه برون مرزی به عنوان قرارگاه مقدم جبهه جنگ نرم اهمیت دارد،افزود بر این اساس پژوهش «چالش‌های تامین نیروی انسانی در معاونت برون‌مرزی و چشم‌انداز آن» به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه تهیه شده است که یافته های آن حاکی از وضعیت حادّ نیروی انسانی در چشم انداز سه سال آینده در صورت تامین نشدن نیروی انسانی مورد نیاز می باشد.
مدیر واحد پژوهش های کاربردی با اشاره به اینکه نگاه ویژه و پژوهش محور ریاست محترم سازمان و معاون محترم برون مرزی ، نقش موثری در توسعه تحقیقات داشته است، افزود: حسب دستور ریاست محترم سازمان مبنی بر تهیه اطلسی بمنظور شناسایی ابزارهای انتقال پیام درکشورهای هدف، بخش اول این اطلس در دست تهیه می باشد که درآن ابزارهای انتقال پیام در بسترهای مختلف از جمله IT، ماهواره، شبکه‌های کابلی، خانگی و فرکانس به صورت نمایه اطلاعاتی در اختیار برنامه‌ریزان برون‌مرزی قرار می گیرد.
دکتر کاظمی با تاکید براینکه رصد و سنجش نقاط قوت و ضعف رقبای رسانه برون مرزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، افزود: پژوهشی با عنوان «بررسی رسانه¬های برون¬مرزی در کشورهای مختلف جهان»، منتشر شد که طی آن رسانه های برون مرزی دوازده کشور از منظر نحوه فعالیت و شیوه های پیام رسانی، ساختار، بودجه، میزان حمایت های دولتی، نیروی انسانی، توسعه زبانی، میزان مخاطبان، اهداف، عوامل اثرگذاری و تجارب آنها برای رسانه های برون مرزی مورد بررسی قرار گرفت ویافته های پژوهش، وضعیت ویژه آنها بویژه از نظر بودجه و ساختار را نشان می دهد.

*نگاهی به محورهای تعدادی از پژوهش‌های انتشاریافته یا در دست انتشار سال ۹۶:

• پژوهش «چشم‌انداز بحران دو کره»
نگارش پژوهش «چشم‌انداز بحران دو کره» توسط بهنام خسروی انجام شده و نظارت علمی آن بر عهده دکتر محسن عبدالهی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و محمدمهدی غفاری کارشناس مسائل شبه جزیره کره بوده است. این پژوهش ۱۶۶ صفحه و شامل ۶ فصل می‌باشد. تشریح تحولات از زمان جدایی دو کره تا سال ۲۰۱۷ میلادی؛ بررسی نقش بدعهدی‌های مستمر آمریکا در تشدید بحران در شبه جزیره کره؛ واکاوی چرایی رویکرد کره شمالی از طریق بازدارندگی اتمی؛ تبیین مواضع، اهداف و منافع بازیگران دخیل در بحران کره؛ چشم‌انداز بحران دو کره و سناریوهای محتمل و متغیرهای تاثیرگذار بر آن از جمله ارکان اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهند.
• پژوهش «چشم‌انداز رویارویی چین و آمریکا»
پژوهش «چشم‌انداز رویارویی چین و آمریکا با تأکید بر هدف‌گذاری چین برای حضور مؤثر در عرصه بین‌الملل» توسط دکتر زهرا محمودی در ۱۳۶ صفحه و مشتمل بر ۶ فصل به رشته تحریر درآمده و دکتر مجتبی مقصودی دانشیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی نظارت علمی آن را بر عهده داشته است.در این پژوهش به موضوعات مختلفی از جمله: واکاوی راهبردهای سیاست خارجی و اقتصادی چین در برابر آمریکا؛ ارزیابی روابط چین و آمریکا در قالب همکاری؛ نگرانی‌های واشنگتن و پکن از درهم تنیدگی روابط تجاری با یکدیگر؛ ابعاد رقابت‌ها و رویارویی‌های استراتژیک چین و آمریکا؛ اَشکال و اهداف آمریکا از مداخله در امور داخلی چین و منظومه امنیتی آن؛ رقابت پکن و واشنگتن در امور نظامی و سایبری؛ اختلافات چین و امریکا در: مسائل حقوق بشری، موضوعات منطقه‌ای و جهانی از جمله کره شمالی، پرونده‌های تحت بررسی شورای امنیت سازمان ملل متحد، مباحث زیست محیطی، حضور در فضا و قطب شمال؛ تحلیل سناریوهای مرتبط با چشم‌انداز رویارویی چین و امریکا و تأثیر آینده روابط چین و امریکا بر ایران پرداخته شده است.
• پژوهش «واکاوی اهداف طرح ناتوی عربی در منطقه غرب آسیا»
پژوهش «واکاوی اهداف طرح ناتوی عربی در منطقه غرب آسیا» در ۱۶۰ صفحه و ۷ فصل تهیه شده است. دکتر نورالدین اکبری کار نویسندگی و دکتر حاکم قاسمی، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، نظارت علمی آن را بر عهده داشته‌اند. نگاهی به پیشینه ایده تشکیل ارتش مشترک عربی و علل شکست آنها؛ تبیین دلایل و اهداف و چگونگی شکل‌گیری ناتوی عربی در منطقه غرب آسیا؛ تبیین اهداف بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بویژه عربستان سعودی و آمریکا از طرح ناتوی عربی؛ تبیین چالش‌ها، موانع و چشم‌انداز طرح ناتوی عربی؛ واکاوی مبانی فکری آمران و عاملان اجرای طرح ناتوی عربی؛ تشریح کارکرد ویژه طرح ناتوی عربی برای رژیم صهیونیستی؛ ارائه بحثی درباره جمهوری اسلامی ایران و طرح ناتوی عربی، محور‌های اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهند.

• پژوهش «مخاطرات حضور گروهک تروریستی در آلبانی و منطقه بالکان»
پژوهش «مخاطرات حضور گروهک تروریستی در آلبانی و منطقه بالکان» در ۸۵ صفحه و ۷ فصل منتشر شده است. مهدی دهرویه کار نویسندگی و دکتر مرتضی اصفهانی نظارت پژوهش «مخاطرات حضور گروهک تروریستی در آلبانی و منطقه بالکان» را بر عهده داشته‌اند. تبیین روند شکل¬گیری، ماهیت و عملکرد گروه تروریستی منافقین؛ واکاوی نقش و اهداف آمریکا در فرایند انتقال اعضای گروه تروریستی منافقین به آلبانی؛ رویکرد دوگانه غرب در قبال تروریسم؛ تشریح آسیب¬های حضور گروه تروریستی منافقین در آلبانی برای این کشور و منطقه بالکان؛ واکاوی راهبردهای گروه تروریستی منافقین برای توجیه حضور خود در آلبانی؛ بررسی مسئله انتقال گروه تروریستی منافقین به آلبانی از منظر رسانه¬¬های کشور آلبانی، منطقه بالکان؛ تبیین مشابهت‌های فکری و رفتاری فرقه‌های تروریستی منافقین و داعش از جمله مهمترین ارکان این پژوهش می‌باشند.
• پژوهش «ابعاد و تبعات پدیده مهاجرت کاری از آسیای مرکزی به روسیه»
«ابعاد و تبعات پدیده مهاجرت کاری از آسیای مرکزی به روسیه» عنوان پژوهش دیگری از واحد پژوهش‌های کاربردی برون‌مرزی است که با قلم ولی کوزه‌گر کالجی و با نظارت علمی دکتر سید اسدالله اطهری استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری پدیده مهاجرت کاری در آسیای مرکزی؛ وضعیت مهاجرت کاری از کشورهای آسیای مرکزی به روسیه؛ رویکرد فدراسیون روسیه در قبال پدیده مهاجرت کاری از آسیای مرکزی؛ نتایج و پیامدهای پدیده مهاجرت کاری از آسیای مرکزی به روسیه در ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی؛ جمهوری اسلامی ایران و پدیده مهاجرت کاری از آسیای مرکزی به روسیه ارکان اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهند.
• پژوهش «ابعاد نقض حقوق شیعیان بحرین از منظر حقوق بین‌الملل»
پژوهش «ابعاد نقض حقوق شیعیان بحرین از منظر حقوق بین‌الملل» توسط دکتر سیدرضی عمادی به رشته تحریر درآمده و دکتر سیدمجید مهاجرانی نظارت علمی آن بر عهده داشته است. بررسی نقض حقوق مردم بحرین از منظر حق تعیین سرنوشت؛ بررسی جنایت‌های آل‌خلیفه از منظر اسناد حقوق بین‌الملل بشر؛ مداخله نظامی عربستان سعودی در بحرین از منظر حقوق بین‌الملل و مسئولیت مجامع بین‌المللی در قبال نقض حقوق مردم بحرین ارکان محوری این پژوهش محسوب می‌شوند.
• پژوهش «نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار از منظر حقوق بین‌الملل»
پژوهشگران «نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار (مسئولیت کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی از منظر حقوق بین‌الملل)» پیرمحمد ملازهی و الهام آخوندان و ناظر علمی آن دکتر محمد‌حسین رمضانی قوام‌آبادی، دانشیار حقوق بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. شناخت تاریخی و جغرافیای انسانی میانمار و مسلمانان روهینگیا؛ تعاریف و مصادیق نسل‌کشی بر اساس اسناد و رویه بین‌المللی و بررسی تطبیقی وضعیت مسلمانان روهینگیا با اسناد مذکور؛ بررسی نقض تعهدات دولت میانمار در قبال وقوع نسل‌کشی؛ پیامدهای جنایات ارتکابی بودائیان علیه قوم روهینگیا؛ ریشه‌یابی علل سکوت برخی از کشورها و رسانه‌ها در قبال نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا؛ علل رویکرد انفعالی سازمان‌های بین‌المللی در قبال نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا؛ مسئولیت دولت میانمار، شورای امنیت سازمان ملل، سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای اسلامی در قبال نسل‌کشی در میانمار بخش‌های اصلی این پژوهش می‌باشند.
• پژوهش «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت عربستان سعودی در یمن از منظر حقوق بین‌الملل»
پژوهش «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت عربستان سعودی در یمن از منظر حقوق بین‌الملل» با نویسندگی مجتبی ابراهیمی و نظارت علمی دکتر رضا موسی‌زاده، دانشیار حقوق بین‌الملل دانشکده روابط بین‌الملل وزرات امور خارجه و احمد کاظم‌زاده کارشناس ارشد مسائل عربستان سعودی تهیه شده است. اهداف حمله عربستان سعودی به یمن، روند مداخله نظامی نامشروع و غیر قانونی عربستان سعودی و ائتلاف به رهبری ریاض در یمن از منظر حقوق بین‌الملل؛ تعاریف و مصادیق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در اسناد بین‌المللی و تطبیق آنها با مصادیق وقوع این جنایات در یمن؛ مسئولیت بین‌المللی دولت‌های عربستان سعودی و هم پیمانانش در حمله به یمن و مسئولیت فروشندگان و دولت‌های حامی فروش سلاح به عربستان سعودی؛ مسئولیت کیفری بین‌المللی سران عربستان سعودی در تهاجم به یمن از منظر حقوق بین‌الملل‌؛ مسئولیت نهادهای بین‌المللی و در رأس آنها شورای امنیت در قبال جنایات انجام گرفته در یمن؛ مجازات و محکومیت جنایات مشابه در دادگاه‌های بین‌المللی فصول اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهند.
• پژوهش «نقش الحشدالشعبی در شکست تروریست‌ها در عراق»
نگارش پژوهش «نقش الحشدالشعبی در شکست تروریست‌ها در عراق» توسط محمد‌رضا عرب انجام شده است. نظارت علمی این پژوهش بر عهده دکتر حسن عابدینی و ویرایش ادبی و محتوایی آن بر عهده سهراب قربانی حصاری بوده است. تبیین نقش الحشدالشعبی در شکست تروریست‌های تکفیری در عراق؛ واکاوی زمینه‌های تشکیل الحشدالشعبی و ترکیب نیروهای آن؛ تشریح موفقیت‌ها و دستاوردهای الحشدالشعبی در حوزه‌های مختلف؛ تبیین پیروزی‌های الحشدالشعبی بر تروریسم تکفیری و نقش آن در وحدت شیعه و سنی در عراق؛ محوریابی ادعاهای بی‌اساس رسانه‌های جبهه مرتجع عربی و غربی علیه الحشدالشعبی از جمله ارکان اصلی این پژوهش است.
• پژوهش «همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق (۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷) و تاثیر آن بر منطقه»
پژوهش «همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق (۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷) و تاثیر آن بر منطقه» توسط محمد‌علی دستمالی به رشته تحریر در آمده و حسن بهشتی‌پور نظارت علمی آن را بر عهده داشته است.
تبیین پیشینه تجزیه‌طلبی و نقش قدرت‌های استعماری؛ بهانه‌های بی‌اساس اقلیم کردستان عراق برای جدایی‌طلبی؛ تبیین اختیارات و امتیازات گسترده اقلیم در قالب قانون اساسی عراق؛ مواضع و رویکرد بازیگران؛ چشم‌انداز و سناریوهای محتمل؛ مخالفت‌های داخلی در اقلیم کردستان عراق با جدایی‌طلبی؛ نقش مرجعیت دینی در حل بحران؛ اهمیت عراق یکپارچه در تضمین امنیت و رفاه ساکنان آن از جمله کُردهای عراق؛ تاکید منشور سازمان ملل و قواعد آمره حقوق بین‌الملل بر حفظ تمامیت ارضی کشورها؛ شکست تروریست‌های تکفیری و توطئه واشنگتن در شعله‌ور کردن بحران جدید منطقه‌ای برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی؛ هماهنگی عراق – ایران – ترکیه و سوریه برای مقابله با جدایی‌طلبی از جمله ارکان این پژوهش را تشکیل می‌دهند.
• پژوهش « راهکارهای رسانه ای برون مرزی برای افزایش توجه به موضوع فلسطین در سطح جهانی»
پژوهش راهکارهای رسانه ای برون مرزی برای افزایش توجه به موضوع فلسطین در سطح جهانی (با تاکید برجهان اسلام) توسط سلمان رضوی نگاشته شده است و احمد سروش‌نژاد کارشناس ارشد مسائل فلسطین و دکتر محمدقلی میناوند استادیار دانشگاه صدا و سیما نظارت علمی آن را بر عهده داشته‌اند.
فلسطین در صدر تحولات (۲۰۰۷-۱۹۸۷)؛ علل و عوامل سقوط رسانه‌ای فلسطین (سطح فلسطینی، سطح اسرائیلی ،سطح منطقه ای، سطح فرا منطقه ای)؛ سناریو های محتمل درباره افزایش یا کاهش توجه به موضوع فلسطین، راهکارها و محور های رسانه ای- پیشنهادی برای برجسته سازی موضوع فلسطین (با تاکید بر کشورها و سازمان ها جهانی و منطقه ای) از جمله بخش‌های اصلی این پژوهش می‌باشند.
• پژوهش «تحرکات تکفیری‌ها و چشم‌انداز معادلات قدرت در لیبی»
پژوهش «تحرکات تکفیری‌ها و چشم‌انداز معادلات قدرت در لیبی» به نویسندگی توسط دکتر مهدی محمدنیا استادیار دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی و با نظارت علمی دکتر جعفر قنادباشی کارشناس ارشد مسائل آفریقا و سفیر سابق ایران در لیبی در دست انتشار می باشد. نظریه ی دولت ورشکسته و مصادیق آن در لیبی ، معادلات قدرت در لیبی و جایگاه گروه های تکفیری نظیر داعش در آن ؛ چرایی رقابت و جنگ قدرت میان گروه‌های سلفی تکفیری و نوع نگاه آنها به دولت لیبی؛ پیامدهای منطقه‌ای و جهانی حضور گروه‌های تکفیری در لیبی؛ چشم‌انداز گروه‌های تکفیری در لیبی با توجه به شکست آنها در عراق و سوریه مباحثی کانونی‌ای است که پژوهش مذکور آنها را پوشش می‌دهد.
• پژوهش «راهبردهای رسانه‌ای گفتمان‌سازی دینی متناسب با بافت فرهنگی در حوزه بالکان»
پژوهش «راهبردهای رسانه‌ای گفتمان‌سازی دینی متناسب با بافت فرهنگی در حوزه بالکان» توسط محسن سوهانی در دست نگارش است و نظارت علمی آن بر عهده دکتر محمدقلی میناوند استادیار دانشگاه صدا و سیما می‌باشد.
بررسی ویژگی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه بالکان؛ راهبردهای گفتمان‌سازی شبکه‌های رقیب در منطقه بالکان و مصادیق برنامه‌ ای آنها؛ راهبردها و تکنیک‌های رسانه‌ای گفتمان‌سازی دینی؛ محورها و مصادیق تولید برنامه‌ها بر مبنای گفتمان دینی متناسب با بافت فرهنگی منطقه بالکان بخش‌های اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهند.• پژوهش «قطع یکجانبه پخش شبکه‌های تلویزیونی مستقل از ماهواره‌ها از منظر حقوق بین‌الملل»
«قطع یکجانبه پخش شبکه‌های تلویزیونی مستقل از ماهواره‌ها از منظر حقوق بین‌الملل» عنوان پژوهشی است که توسط مجتبی ابراهیمی و با نظارت علمی دکتر سیدبشیر حسینی استادیار دانشگاه صدا و سیما در دست تهیه است. اصول و قواعد بین‌المللی حاکم بر ماهواره‌ها با تأکید بر سازمان ارتباطات راه دور و حقوق ارتباطات؛ دلایل غیرقانونی قطع پخش شبکه‌ها از منظر حقوق بین‌الملل عمومی و عرفی با تأکید بر قطع شبکه‌های ایران؛ مسئولیت بین‌المللی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در قبال قطع پخش شبکه‌های تلویزیونی؛ چشم‌انداز قطع احتمالی پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی صداوسیما؛ ارائه راهکارهای رسانه‌ای و حقوقی ارکان اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهند.
• پژوهش «اهداف و پیامدهای توسعه مناسبات جمهوری آذربایجان با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی»
پژوهش «اهداف و پیامدهای توسعه مناسبات جمهوری آذربایجان با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی» توسط برهان حشمتی و با نظارت علمی دکتر احمد کاظمی در دست انجام است. واکاوی چارچوب نظری حاکم بر مناسبات باکو – ریاض؛ ابعاد، اهداف و دستاوردهای جمهوری آذربایجان از توسعه مناسبات با عربستان سعودی؛ ابعاد، اهداف و دستاوردهای عربستان سعودی از توسعه مناسبات با جمهوری آذربایجان، پیامدهای گسترش مناسبات باکو و ریاض بر قفقاز، جمهوری آذربایجان و مردم این کشور از جمله بخش‌های اصلی پژوهش مناسبات جمهوری آذربایجان و عربستان سعودی می‌باشد.

*عناوین تعدادی از پژوهش های معطوف به آسیب شناسی، تکمیل و توسعه آرایش رسانه ای برون مرزی
• «امکان سنجی تاسیس هوسا تی وی»
• «امکان سنجی تاسیس العالم سوریه »
• «امکان سنجی توسعه زبان‌های سایت اینترنتی شبکه بین‌المللی پرس تی وی»
• «امکان‌سنجی توسعه زبان‌های سایت اینترنتی شبکه بین‌المللی العالم»
• «واکاوی فعالیت پارس تودی و ارائه راهکارهایی برای آینده »
• «نتایج ادغام رادیوها و تلویزیون های آذری ، کردی ، بوسنی و اردو »
• «چالش‌های تامین نیروی انسانی در معاونت برون مرزی و چشم انداز آن چشم‌انداز آن در سه سال آینده»
• پژوهش «دستاوردهای رادیوهای برون‌مرزی در حوزه پخش و فضای مجازی» (با رویکرد آینده پژوهانه و تمرکز بر راهکارهای تقویت انتقال پیام و افزایش ضریب نفوذ رادیوهای برون‌مرزی)
• «تهیه نمایه و شناسایی ابزارهای انتقال پیام در کشورهای قفقاز، آسیای مرکزی و ترکیه»
• «آسیب‌شناسی ترجمه در بخش‌های خبری العالم، الکوثر و شبکه رادیویی عربی در بازه زمانی سه ماه »
• «امکان سنجی پخش کانال کردی سحر از ستاپ باکس و FM و در داخل کشور»