دکتر احمد کاظمی استاد حقوق بین الملل دانشگاه در مصاحبه با نشریه امریکایی وایومینگ استار گفت : تهدیدات دونالد ترامپ در جریان مذاکرات نتیجه معکوس خواهد داد، به دلیل اینکه در داخل ایران نیز مخالفت جدی مردمی با مذاکرات با امریکا به دلیل بدعهدی ها و تهدیدات مکرر ترامپ وجود دارد؛ مردم ایران حاضر نیستند امتیازاتی که ترامپ با تجاوز نظامی به دست نیاورده است، را در مذاکرات، به وی تقدیم کنند.

دکتر کاظمی تاکید کرد: ترامپ اگر کوچکترین شناختی از تمدن غنی هفت هزار ساله ایران داشت، هیچ گاه با زبان تهدید و تحقیر با ملت ایران سخن نمی گفت، اینها همان ملتی هستند که هشت سال با رژیم بعث عراق جنگیدند و علیرغم حمایت همه جانبه امریکا و دهها کشور از عراق، صدام حسین را شکست دادند؛ یا همان ملتی هستند که ۶ می سال ۵۳ قبل از میلاد (حدود دو هزار سال پیش) به فرماندهی سُورِنا در «نبرد حرّان» با ده هزار نیرو، ارتش چهل هزار نفره روم را شکست دادند و همواره پیام آور صلح و عدالت بوده اند که در کتیبه کورش کبیر منعکس است.

وی افزود: مذاکرات سوئیس به دلیل تهدیدهای همزمان دونالد ترامپ علیه ایران که با واکنش صریح طرف ایرانی مواجه گردید، در شرایط ملتهبی برگزار شد. با وجود این، بنظر می رسد هیات مذاکره کننده ایرانی موسوم به «میناب ۱۶۸» ، به پشتوانه دستاوردهای نظامی، حمایت مردمی و کارت تنگه هرمز تلاش کرد اراده خود را برای پیشبرد مذاکرات نشان دهد. این عاملی است که منجر به توافق برای تاسیس سه کارگروه هسته ای، نظارت و فنی در مذاکرات بورگن اشتوک سوئیس گردید، اما این کارگروه ها تنها پس از اجرای بند ۱۳ تفاهمنامه، شروع به فعالیت خواهند کرد.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه تاکید کرد: بنظرم من ادامه مذاکرات و موفقیت آن منوط به اجرایی شدن بند ۱۳ تفاهمنامه دو کشور می باشد. بر اساس بند ۱۳ باید بندهای اوّل (خاتمه جنگ در همه جبهه‌ها از جمله لبنان)، بند چهارم (رفع محاصره دریایی)، بند پنجم (آغاز بازگشایی تنگه هرمز)، بند دهم (صدور اسقاطیه‌های تحریم فروش نفت، پتروشیمی و مشتقات ایران) و بند یازدهم (آغاز آزادسازی اموال) اتفاق بیفتد تا مذاکرات بعدی برای توافق نهایی آغاز شود.

 دکتر کاظمی افزود: علیرغم امضای تفاهمنامه، تجاوزات اسرائیل در لبنان همچنان ادامه دارد و طرف اسرائیلی تنها به عقب نشینی جزئی از جنوب لبنان اکتفاء کرده است. بنظرم من، نتانیاهو با تاکید بر اینکه «وی نماینده منافع اسرائیل است نه منافع امریکا»، نشان داده است که اهمیتی برای تبعات گسترده جنگ برای مردم امریکا و همچنین سرنوشت سیاسی ترامپ قائل نیست؛ چرا که نتانیاهو، حیات سیاسی خود را منوط به ادامه نسل کشی و بحران آفرینی در قالب راهبرد «اسرائیل بزرگ» می داند. این در شرایطی است که در صورت عدم آتش بس کامل در لبنان و عدم خروج کامل ارتش اسرائیل از جنوب لبنان، عملا مذاکرات به بن بست خواهد رسید و تهدیدات ترامپ هم نتیجه معکوس خواهد داد، به دلیل اینکه در داخل ایران نیز مخالفت جدی مردمی با مذاکرات با امریکا به دلیل بدعهدی ها و تهدیدات مکرر ترامپ وجود دارد؛ مردم ایران حاضر نیستند امیتازاتی که ترامپ با تجاوز نظامی به دست نیاورده است، را در مذاکرات، به وی تقدیم کنند.

وی افزود : بنظرم، راهکار ایجاد صلح پایدار میان ایران و امریکا، مهار اسرائیل در منطقه، شناسایی حقوق حاکمه ایران در تنگه هرمز، رفع تحریم ها و شناسایی حق غنی سازی اورانیوم (لینک به : https://ahmadkazemi.com/?p=11186&lang=en) است. بر اساس توافقات سوئیس، «واحد رفع منازعه» با حضور ایران، آمریکا، لبنان و با تسهیل‌گری قطر و پاکستان تشکیل می شود تا به اجرای بند یک تفاهم نامه نظارت کند. این بدان معناست که تحرکات رژیم اسرائیل در جنوب لبنان، زیر ذره بین بین المللی است؛ در صورت نقض بند یک تفاهم نامه، شکست مذاکرات و ازسرگیری جنگ، قطعی است. اینکه سناریو غزه سازی در جنوب لبنان اجرا شود، یک توهّم است، کمین نظامی حزب الله علیه ارتش اسرائیل و کشته شدن بیش از صد نظامی نشان داد که علیرغم ادعاهای مقامات تل آویو، حزب الله در آمادگی قرار دارد، از همین رو،  بنظرم همه چیز به قاطعیت ترامپ بستگی دارد، وی در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره، باید با مهار نتانیاهو نشان دهد که برای وی «اول امریکا» اهمیت دارد نه «اول اسرائیل»، در غیر این صورت، شکست مذاکرات، منجر به جنگی خواهد شد که تبعات آن از منطقه فراتر رفته و بسیار متفاوت از جنگ چهل روزه خواهد بود.

در این مصاحبه که روز چهارشنبه ۳ تیر و در قالب گزارش «عملیات خشم اپستین، قسمت ۱۴ – آیا سرانجام راهی برای خروج وجود دارد؟» منتشر شد، دیدگاه های تعدادی از صاحبنظران از جمله گرگوری آفتاندیلیان، استاد ارشد در دانشکده خدمات بین‌المللی دانشگاه امریکن و عضو هیئت علمی دانشگاه بوستون؛ یاسمین ماتر، ویراستار مجله آکادمیک «نقد» و محقق ارشد در دانشگاه آکسفورد؛ سید حسین موسویان، محقق مدعو در برنامه علوم و امنیت جهانی در دانشگاه پرینستون و مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای؛ راندا سلیم، عضو ارشد و مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز استیمسون؛ استفان زونز، استاد علوم سیاسی و مطالعات بین‌المللی در دانشگاه سانفرانسیسکو منعکس شده است .

لینک مصاحبه:

  https://wyomingstarnews.org/2026/06/24/exclusive-operation-epstein-fury-part-14-is-there-finally-an-off-ramp