معاون برون مرزی صداوسیما با تاکید بر اینکه «نظام فناورانه رسانه» از منظر توزیع و تولید همواره پویاست، افزود: یکی از ماموریتهای «پژوهشنامه رسانه بین الملل» بررسی آینده نگرانه این نظام فناورانه است تا رسانه های برون مرزی ضمن بهره برداری از این ظرفیت های فناورانه، از روند جهانی عقب نمانند.

دکتر احمد نوروزی در دیدار با اعضای هیات تحریریه، مشاوران علمی و داوران دوفصلنامه عملی «پژوهشنامه رسانه بین الملل» ضمن ابراز خرسندی از کارکرد موثر این پژوهشنامه در پیوند معاونت برون مرزی با جامعه علمی و دانشگاهی کشور، افزود: با توجه به تنوع نیازهای علمی برون مرزی، اولویت بندی موضوعات در این خصوص اهمیت دارد.

معاون برون مرزی با استقبال از پیشنهاد هیات علمی پژوهشنامه برای تبدیل آن از دوفصلنامه به فصلنامه و همچنین امکان سنجی تاسیس یک فصلنامه علمی به زبان انگلیسی یا عربی در یک فرایند زمانبندی شده، افزود: شناخت ذائقه و مصرف رسانه ای مخاطبان در اقصی نقاط جهان، بررسی مقایسه ای عملکرد رسانه های برون مرزی با رقبا، تحلیل بازار رقابتی رسانه ای ازجمله اولویت­های برون مرزی است که پژوهشنامه رسانه بین الملل در این خصوص می تواند، نقش مهمی ایفاء کند.

مدیر مسئول پژوهشنامه رسانه بین الملل با ابراز خرسندی از تعدد مقالات دریافتی در این پژوهشنامه و ارتباط آنها با ماموریت و نیازهای رسانه های برون مرزی افزود: در راستای توسعه نظام مند دیپلماسی رسانه ای، چهار پژوهش برای ترسیم نقشه راه همکاری رسانه ای با کشورهایی که نقش مهمی در گذار به نظم نوین جهانی دارند، توسط پژوهش های کاربردی در دست اقدام است.

دکتر نوروزی با تاکید بر اهمیت بهره گیری از ظرفیت دانشگاهی «پژوهشنامه رسانه بین الملل» در برگزاری دوره آتی جشنواره «صبح» برون مرزی از طریق راهبری نشست های علمی افزود: این موضوع از منظر روایت سازی رسانه ای، ایجاد و تقویت شبکه ارتباطی نخبگان رسانه ای در داخل و خارج، پویاسازی رسانه ای برون مرزی از جمله از منظر تحول در محتوا و زیبایی شناسی تولیدات، موثر است.

دکتر احمد کاظمی جانشین مدیر مسئول پژوهشنامه رسانه بین الملل نیز در این نشست با اشاره به فرایند تاسیس این پژوهشنامه از سال ۱۳۹۵ و دستاوردهای آن بویژه در بسیج ظرفیت های دانشگاهی و علمی برای پاسخ به مسایل و نیازهای متنوع برون مرزی افزود: با همکاری دانشگاه صداوسیما، هدایت علمی پایان نامه ها و رساله ها به موضوعات مورد نیاز برون مرزی آغاز شده و تقویت این فرایند در دستور کار قرار دارد.

مدیر پژوهش های کاربردی برون مرزی با تاکید بر اینکه طیفی از اساتید برجسته دانشگاهها در سه حوزه موضوعی این نشریه یعنی «ارتباطات و رسانه های بین المللی»، «حقوق بین الملل» و «روابط بین الملل» با این دوفصلنامه میان رشته ای، همکاری دارند، افزود: تولید محتوا در راستای دیپلماسی رسانه ای، توسعه مطالعات علمی و مساله محور درخصوص رسانه های برون مرزی با نگاه آینده پژوهانه در محور فعالیت های این نشریه است.

دکتر محمدقلی میناوند سردبیر پژوهشنامه رسانه بین الملل نیز در این نشست با تاکید بر اینکه، فعالیت این نشریه از ابتدا با رویکرد جهادی پیش رفته است، علمی و کاربردی بودن توامان مقالات این پژوهشنامه را ویژگی منحصر بفرد آن خواند.

سردبیر پژوهشنامه رسانه بین الملل در ادامه بر لزوم تبدیل دوفصلنامه به فصلنامه، اضافه شدن بخش انگلیسی و عربی به آن برای دادن اعتبار بین المللی به نشریه و همچنین تاسیس انجمن علمی مطالعات برون مرزی تاکید کرد.

دکتر محمود ترابی اقدم، مدیر داخلی نشریه «پژوهشنامه رسانه بین‌الملل» نیز وضعیت مقالات دریافتی به لحاظ کمّی را مناسب قلمداد کرد و افزود: «درصد پذیرش مقالات ۲۲ درصد است. مقالات دریافتی، قبل از ارسال به داوری توسط نشریه ارزیابی و در چند مرحله به نویسندگان مقالات کمک می‌شود تا کیفیت مقاله‌شان متناسب با محورهای موضوعی نشریه تقویت شود».

وی این نشریه را سرمایه اجتماعی برای معاونت برون مرزی دانست و عنوان کرد: «میان‌رشته‌ای و کاربردی بودن نشریه، دو عامل اصلی هویت‌بخش و تمایز‌بخش به آن در مقایسه با سایر نشریات حوزه رسانه است. برگزاری همایش علمی با محوریت دیپلماسی (عمومی، فرهنگی، رسانه ای، سایبری، هنری و حقوقی) راهکار مناسبی برای بیشتر شناخته شدن نشریه در مراکز علمی و جذب مقالات میان رشته ای و کاربردی است».

اعضای هیات تحریریه نشریه و دیگر شرکت کنندگان در این نشست نیز، محورها و پیشنهادهایی را مطرح ساختند که مهمترین آنها عبارتند از : لزوم برگزاری همایش علمی با استفاده از ظرفیت­های نشریه بهمراه انتشار ویژه نامه، تجلیل از ریل گذاری علمی نشریه از ابتدای انتشار آن، تبلیغ بیشتر نشریه در مراکز دانشگاهی، تجلیل از انتشار مقالات بروز از منظر حقوق بین الملل، استخراج الگوی مفهومی موضوعات بر اساس مسایل برون مرزی، استفاده از قلم نخبگان و اساتید بین المللی در نشریه، تقویت تولید محتوای علمی برای رد مبانی تحریم رسانه ای، حمایت مالی از پژوهشنامه و توسعه نیروی انسانی آن، تقویت روابط نشریه با انجمن علمی روابط بین الملل، بهره برداری آموزش سازمان از مقالات کاربردی نشریه، نقش پژوهشنامه در شکل­گیری مکتب زیبایی شناسی در حوزه رسانه ای برون مرزی، تقویت نگاه علمی انتقادی در حوزه رسانه، تقویت مرجعیت علمی پژوهشنامه در تولید محتوا در حوزه ارتباطات و روابط بین الملل.

پژوهشنامه رسانه بین‌الملل، نشریه علمی معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که توسط واحد پژوهش‌های کاربردی از سال ۱۳۹۵ منتشر می شود. بر اساس گواهی صادره از «کمیسیون بررسی نشریات علمی» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «پژوهشنامه رسانه بین‌الملل» از شماره چهار (سال ۱۳۹۸) دارای رتبه علمی «ب» است.

شایان ذکر است آرشیو مقالات این نشریه علمی در پایگاه اختصاصی آن به نشانی imrl.arc.irib.ir و همچنین سایت پژوهش‌های کاربردی به نشانی arc.irib.ir و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، سیویلیکا، نورمگز، مگیران، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) و پرتال جامع علوم انسانی در دسترس است.