سخن ناشر

به‌غیراز فلسطین اشغالی، هیچ پهنه‌ای در این کره خاکی را نمی‌توان پیدا کرد که به مدت طولانی، هدفمند و سیستماتیک تمامی وجوه لازم‌الاجرای حقوق بین‌الملل بشر و بشردوستانه در آنجا به‌صورت جدی و فاحش نقض می‌شود. رژیم صهیونیستی از یوم النکبه و تأسیس نامشروعش به‌صورت مستمر به انواعی از جنایات بین‌المللی از جمله تجاوز نظامی، جنایت جنگی، نسل‌کشی و شکنجه دست‌زده است. در طول نزدیک به هشت دهه‌ای که از عمر این رژیم می‌گذرد، ده‌ها کتاب و مقاله به زبان‌های مختلف درباره نسل‌کشی این رژیم ازجمله کشتار کودکان و زنان منتشر شده است؛ باوجود این یکی از وجوه نسل‌کشی، نسل‌کشی فرهنگی است که طی آن به‌منظور هویت‌زدایی، آثار و میراث تاریخی، فرهنگی و دینی یک ملت نابود می‌شود. از زمان اشغال فلسطین، صدها سایت و اثر باستانی، فرهنگی و دینی مسلمانان و مسیحیان در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی عامدانه تخریب شده‌اند. تلاش‌های رژیم تل‌آویو برای تخریب قبه‌الصخره و مسجدالاقصی در این راستا صورت می‌گیرد. توحش رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی فرهنگی در کنار نسل‌کشی انسانی، در جریان جنایات این رژیم پس از عملیات طوفان الاقصی در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ (۷ اکتبر ۲۰۲۳) هرچه بیشتر آشکار شد.

از منظر حقوق بین‌الملل، نسل‌کشی فرهنگی نیز در اسناد مختلفی از جمله پروتکل‌های الحاقی کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو (۱۹۷۷) جرم‌انگاری شده است؛ بنابراین پرداختن حقوقی به ابعاد نسل‌کشی فرهنگی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی نه‌تنها هرچه بیشتر ماهیت ضدانسانی و ضد حقوقی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد؛ بلکه مبنای مناسبی را برای رسانه‌های بین‌المللی و برون‌مرزی جهت تنویر افکار عمومی جهانیان فراهم می‌سازد. به‌ویژه اینکه رژیم صهیونیستی با خروج از سازمان یونسکو از سال ۲۰۱۹ نشان داد که دور جدیدی از نسل‌کشی فرهنگی در فلسطین اشغالی را دنبال می‌کند که ابعاد آن در جنایات این رژیم پس از عملیات طوفان الاقصی نمایان‌تر شد. موضوعی که با سانسور و وارونه‌سازی در رسانه‌های غربی همراه است.

در کنار این موضوع، بحث وضعیت اسرا و زندانیان فلسطینی در شکنجه‌گاه‌های صهیونیستی نیز موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. این در شرایطی است که چنانچه رهبران حماس اعلام کردند یکی از دلایل عملیات طوفان الاقصی، وضعیت اسفناک غیرانسانی اسرای فلسطینی است. رژیم صهیونیستی با تبدیل‌کردن فلسطین به یک زندان بزرگ و رفتار غیرانسانی با اسرای فلسطینی، تمامی هنجارهای بشری و قواعد انسانی و حقوقی را به سخره گرفته است.

به دلیل اهمیت این دو موضوع (تخریب آثار تاریخی فلسطینیان و وضعیت اسرا و زندانیان فلسطینی) در سال ۱۴۰۲ دو پژوهش دراین‌خصوص با رویکرد حقوقی و رسانه‌ای انجام شد. کتاب حاضر برگرفته از پژوهش‌های مذکور است.

انتشارات پژوهش‌های کاربردی به نشانی http://arc.irib.ir در کنار تبدیل پژوهش‌های فاخر به کتاب، آمادگی دارد که برای کمک به تولید محتوای علمی در حوزه‌های برون‌مرزی با محوریت دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و مطالعات روابط، سیاست، ارتباطات و حقوق بین‌الملل و همۀ آثار مرتبط با این زمینه‌ها را به چاپ برساند که با مأموریت‌های موضوعی رسانه‌های برون‌مرزی ارتباط داشته باشند و هزینه‌های مالی آن نیز از سوی متقاضیان تأمین گردد.

دکتر احمد کاظمی

نشر پژوهش‌های کاربردی

اسفند ۱۴۰۲