تاریخ‌سازی قومی در ایران با شکل گیری فرقه مساوات در باکو آغاز شد.

پیش همایش «نقد و بررسی تاریخ‎سازی قومی در ایران، بررسی موردی آذربایجان» توسط «موسسه تاریخ و فرهنگ دیار کهن» در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۹ بصورت مجازی برگزار شد.

این همایش در راستای نقد و بررسی تاریخ سازی قومی در ایران برگزار شد. با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار مردم تبریز بصورت مجازی در روز ۲۹ بهمن توجه به تاریخ آذربایجان و تلاشهایی که برای تحریف می­ کوشد نیازمند توجه مضاعف است. مقام معظم رهبری فرموده ­­اند: « منطقه تبریز و آذربایجان دو ویژگی هویتی ثابت و همیشگی داشتند یکی عبارت است از دلبستگی عمیق به اسلام به دیانت اسلامی و دومی غیرت و حمیت شدید نسبت به ایران. این همیشه در دوران های مختلف در آذربایجان وجود داشته اسلام را و ایران را آنچنان اهمیت دادند و آنچنان درباره‌اش حمیت نشان دادند که واقعا یک برجستگی مهمی است که اینها مکرر در برابر توطئه‌های بیگانگان برای تجزیه ایران، در مقابل این تجزیه‌طلبی‌ها ایستادند و یکپارچگی کشور را حفظ کردند.»

ریشه این تاریخ‎سازی‎ها به سرزمین‎های آن سوی رود ارس باز می‌گردد که به مرور زمان در ایران راه پیدا کرد و خود را به شکل تاریخ نگاری مجازی نشان داد، درحالی که این نه تاریخ نگاری، بلکه تاریخ‎سازی بود. تاریخ محلی بخشی از تاریخ نگاری ایران است و مهمترین نمونه‎های آن تاریخ سیستان و تاریخ رویان و تاریخ یزد و تاریخ بیهق و… هستند. اما تاریخ‎سازی قومی نه بر مبنای شهر و مکان، بلکه بر مبنای زبان و طایفه است و سعی دارد، موجودیتی مبهم را حقیقت جلوه دهد و تاریخی ساختگی برای آن ارائه کنند.

در ادامه گزارش کوتاهی از سخنرانی دکتر احمد کاظمی تقدیم حضور محترم عموم علاقمندان و محققان می ­گردد. در ضمن متن کامل سخنرانی­ ها در صفحه آپارات موسسه دیار کهن منتشر شده است:

دکتر احمد کاظمی دانش آموخته دکترای روابط بین الملل در سخنان خود به پیشینه جعل و تحریف در حوزه تاریخ ایران پرداخت و عنوان کرد نخستین جعل صورت گرفت جعل مفاهیم بود و آن هم با اغراض مطرح شد. این جعل مفاهیم نخست در اطلاق نام آذربایجان برای منطقه جنوبی قفقاز آغاز شد و رفته رفته دامنه آن گسترده شد.

این کارشناس برجسته حوزه قفقاز در سخنان خود با کانونهای حامی و هدایت جعل تاریخ اشاره و افزود در کشورهای همسایه به شدت به دنبال وارونه نویسی تاریخ با اغراض سیاسی هستند و در این تلاش محافل صهیونیستی نقش اصلی را بازی می کنند.