ادامه تظاهرات گسترده ضد صهیوینستی درترکیه ، مخالفت ترکیه با درخواست تزیپی لیونی وزیر خارجه رژیم صهیوینستی برای سفر به آنکارا ومنوط کردن آن به آتش بس ، خودداری اردوغان از گفتگوی تلفنی با ایهودا اولمرت نخست وزیر مستعفی ر‍ژیم صهیونیستی ، تاکید نخست وزیر ترکیه بر حمایت این کشور از مردم مظلوم فلسطین در پاسخ به انتقادات لیونی که گفته ترکیه باید مشخص کند که در کدام طرف دعوی قرار گرفته و نیز برنامه ریزی سفر هیاتی از پارلمان ترکیه به غزه از جمله اخبار یکی و دو روز اخیر است که به مواضع ترکیه در قبال بحران غزه مربوط می شود .واکنش ها به تحولات غزه در ترکیه را می توان به سه بخش تقسیم کرد . بخش اول شامل واکنش و تظاهرات مردمی بود که بعد از ایران بیشترین تظاهرات ضد صهیونیستی در ترکیه می باشد. این تظاهرات ها بعد از آغاز حملات زمینی به غزه به اوج خود رسید و کنسولگری رژیم صهیونیستی در استانبول و سفارت این رژیم درآنکارا همچنان در محاصره تظاهرکنندگان می باشد. بخش دوم شامل واکنش های احزاب و گروههای غیردولتی می شود که در این خصوص می توان به برگزاری تظاهرات صدها هزار نفری در استانبول با فراخوانی حزب سعادت و حمایت دهها سندیکا اشاره کرد . بخش سوم واکنش ها نیز به تحرکات و مواضع مقامات دولتی و پارلمان ترکیه مربوط می شود که در نوع خود بی سابقه بوده است . رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با اشاره به انگیزه های انتخاباتی مقامات تل آویو از نسل کشی در غزه ، این جنایت را نقطه سیاهی در تاریخ انسانیت خوانده و تاکید کرده است که آه کودکان غزه در زمین نخواهد ماند. اردوغان همچنین با سفر به سوریه ، اردن مصر و عربستان درباره راهکارهای پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه رایزنی کرد.تحرکات اردوغان در خصوص غزه در شرایطی است که در اغلب شهرهای ترکیه از جمله آنکارا ، استانبول ، آنتالیا ، بیتلیس ، هاتای ، ترابوزان وآدانا تظاهرکنندگان از عملکرد دولت اردوغان در قبال رژیم صهیونیستی را انتقاد کردند.بویژه برغم اینکه از ۱۷ ماه قبل غزه در محاصره رژیم صهیونیستی بود و برخی از قراین حاکی از آمادگی این رژیم برای حمله به غزه بود، دولت آنکارا چهار و پنج روز قبل از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه ، بدون توجه به اعتراضهای مردمی میزبان اولمرت نخست وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی بود.
بنظر می رسد تحرکات ترکیه در خصوص غزه ناشی شش عامل است. اول : تمایل ترکیه به ایفای نقش میانجی درتحولات منطقه ای نظیر میانجی میان سوریه و رژیم صهیونیستی ، فتح و حماس ، فلسطین و رژم اسرائیل ، ایران و امریکا . دوم عضویت در جمع اعضای غیر دائم شورای امنیت از ابتدای سال ۲۰۰۹. سوم : در دست داشتن دبیرکلی سازمان کنفرانس اسلامی. چهارم سکوت و انفعال کشورهای عربی و تلاش ترکیه برای استفاده از این خلا برای افزایش محبوبیت خود در جهان اسلام . پنجم موقعیت خاص چند وجهی ترکیه به عنوان طرف مورد قبول در میان غرب، رژیم صهیونیستی و جهان اسلام و ششم فشار افکار عمومی ترکیه. بویژه اینکه انتخابات شهرداری ها در ترکیه نزدیک است و با توجه به تبعات بحران اقتصادی، حزب عدالت وتوسعه برای پیروزی در این انتخابات نیاز به دستاورد چشمگیری در عرصه های مورد توجه مردم دارد. این در شرایطی است که چنانچه از شعارهای مردم ترکیه در تظاهرات ضد صهیونیستی بر می آید، آنها انتظار دارند که دولت شان بجای اقدامات صرفا سیاسی و شعاری ، به اقدامات عملی برای وادار ساختن رژیم تل آویو به توقف نسل کشی در غزه دست بزند. اقدام شنبه گذشته دانشجویان ایرانی در تظاهرات در مقابل سفارت ترکیه در تهران نیز نشان داد که افکار عمومی ایران نیز بمانند مردم ترکیه اقدامات آنکارا در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی را قانع کننده نمی دانند. تا روز چهاردهم حمله که قطعنامه ۱۸۶۰ مبنی بر لزوم آتش بس فوری و لغومحاصره غذایی و دارویی غزه در شورای امنیت با ۱۴ رای مثبت و رای ممتنع امریکا تصویب شد ، ترکیه اقدام عملی نظیر احضار سفیر رژیم صهیونیستی یا دادن یادداشت اعتراض برای تحت فشار گذاشتن رژیم تل آویو انجام نداده است. همین موضوع با توجه به سفر مشکوک اولمرت به ترکیه در چهار پنج روز قبل از حملات به غزه ، حرف و حدیث های فراوانی ایجاد کرده است.برخی از کارشناسان معتقدند ترکیه سیاست حساب شده ای در مورد غزه در پیش گرفته که ضمن جلب رضایت مردم، سایر اهداف ترکیه در روابط با امریکا و رژیم صهیونیستی را برآورده سازد . این در شرایطی است که چنانچه از شعارهای تظاهرات مردمی و بیانیه های احزاب این کشور بر می آید خواسته های مردم ترکیه از دولت آنکارا کاملا روشن و شامل فسخ هرگونه قرارداد نظامی با رژیم صهیونیستی ، لغو اجازه پروازهای آموزشی جنگنده های اسرائیلی بر فراز قونیه ، انصراف از نقش میانجی میان سوریه و رژیم صهیونیستی ، اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از آنکارا و تعطیلی سفارت و فراخواندن سفیر ترکیه از تل آویو و تحریم کالاهای صهیونیستی و طرح مواضع حماس در شورای امنیت است. در همین راستا نیز استعفای دسته جمعی تمامی نمایندگان عضو انجمن باصطلاح دوستی پارلمانی ترکیه و رژیم صهیونیستی با استقبال مردم مواجه شد.
ترکیه بویژه در صورت همکاری با دیگر کشورهای اسلامی از جمله ایران پتانسیل های خوبی در سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش غیرمتعهدها ، اتحادیه عرب و نهادهای غربی برای طرح مساله غزه و فشار به رژیم صهیونیستی دارد .