کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری آذربایجان اخیرا اعلام کرد: انتخابات ریاست جمهوری در این کشور روز ‪۱۵‬اکتبر سال جاری انجام خواهد شد. کمیسیون مرکزی انتخابات ج. آذربایجان همچنین اعلام کرد که مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از اول اوت آغاز می‌شود. طبق قانون انتخابات جمهوری آذربایجان ، انجام مقدمات انتخابات ‪ ۷۵‬روز و شامل جمع آوری امضا توسط نامزدهای بالقوه و تبلیغات انتخاباتی می‌باشد. اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در شرایطی است که رقابت های غیررسمی انتخاباتی در جمهوری آذربایجان از ماهها پیش آغاز شده است. نگاهی به سابقه انتخابات دراین کشور نشان می دهد که این انتخابات همواره با جنجال برگزار شده است. بویژه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۳ در جمهوری آذربایجان از یک سو بخاطر تلاش برخی از کشورهای غربی بویژه امریکا برای ایجاد انقلاب رنگین از طریق احزاب غربگرا و از سوی دیگر بخاطر درگذشت حیدر علی اف و در نتیجه شرکت الهام علی اف فرزند وی در انتخابات که از سوی مخالفان به ناپختگی متهم بود، با خشونت همراه بود. بطوریکه بر اساس گزارشهای رسمی در جریان اغتشاشات پس از اعلام نتایج انتخابات دهها نفر از معترضین زخمی و ۱۹۶ نفر از آنان دستگیر و دو نفر نیز در جریان اعتراضات کشته شدند.‏
انتخابات ۱۵ اکتبر آتی در جمهوری آذربایجان در شرایطی برگزار خواهد شد که همچنان امریکا و برخی از کشورهای غربی تلاش دارند با دامن زدن به اختلافات احزاب مخالف با دولت، از دولت الهام علی اف امتیاز گیری کنند. در این راستا آوریل گذشته سفیر آمریکا در باکو اعلام نمود آمریکا سه میلیون و دویست هزار دلار برای برگزاری انتخابات‏ریاست جمهوری آذربایجان به شیوه دمکراسی اختصاص داده است. ناظران سیاسی معتقدند امریکا با ارایه این کمک ها به احزاب غربگرا تلاش دارد آنها را به پیشبرد اهداف خود دراین انتخابات سوق دهد.پیش از این حزب حاکم جمهوری آذربایجان نامزدی الهام علی اف را برای انتخابات آتی اعلام کرده است. این در شرایطی است که در جبهه احزاب مخالف همچنان اختلاف نظر و دو دستگی حاکم است . برخی از احزاب نظیر جبهه خلق، همبستگی وتوسعه و لیبرال از تحریم انتخابات سخن می گویند و برخی دیگر خواهان ائتلاف و معرفی نامزد مشترک در انتخابات هستند. همین دو دستگی کار را برای حزب حاکم ینی آذربایجان آسان می کند . گفته می شود عیسی قنبر، رهبر حزب مساوات، سردار جلال اوغلو رهبر حزب دموکرات، مائیس گلعلی اف رهبر حزب سبزها، قدرت حسن قلی اف رهبر حزب جبهه خلق واحد، حافظ حاجی اف رهبر حزب مساوات معاصر، الدار نمازاف رهبر اتحادیه اجتماعی به خاطر آذربایجان از نامردهای احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری آذربایجان خواهند بود . اقدام کمیسیون مرکزی انتخابات در اعلام تاریخ برگزاری انتخابات در این کشور در شرایطی است که با توجه به تجارب انتخابات گذشته مردم جمهوری آذربایجان انتظارات متعددی از دولت دارند . اجازه ندادن به دخالت قدرتهای بیگانه درانتخابات، شفاف کردن روند برگزاری انتخابات و اجازه دادن به تبلیغات برابر همه نامزدها در انتخابات از جمله خواسته های مردم است. در انتخابات گذشته نهادهای دولتی جمهوری آذربایجان با بهانه تراشی هایی مانع حضور نامزدهای گروههای مستقل از جمله گروههای اسلامگرا شدندکه مردم ج. آذربایجان انتظار دارند در این دوره به نامزدهای گروههای مستقل نیز اجازه شرکت در انتخابات داده شود .همچنین انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در ۱۵ اکتبر در شرایطی برگزار خواهد شد که در صورت عدم تغییر قوانین، دهها هزار بانوی محجبه جمهوری آذربایجان تنها به خاطر داشتن حجاب و خودداری محافل دولتی از صدور کارتهای شناسایی برای آنها نخواهند توانست در این انتخابات شرکت کنند. از اینرو انتظار میرود که دولت باکو این مشکل را تا زمان برگزاری انتخابات رفع کند .
در هر حال ناظران سیاسی معتقدند انتخابات ریاست جمهوری آتی آذربایجان آزمون مهمی برای سنجش جایگاه الهام علی اف خواهد بود. وی در انتخابات ۱۵ اکتبر سال گذشته توانست ۷۷ درصد آرا به دست آورد ، اما این سوال مهم مطرح است که آیا با توجه به کارنامه پنج ساله سیاسی و اقتصادی وی ، آیا این پیروزی در انتخابات آتی نیز تکرار خواهدشد؟