الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان اخیرا با شالوم سیمهون Simhen وزیر کشاورزی رژیم اشغالگر قدس در باکو دیدار کرد. الهام علی اف در دیدار با شالوم سیمهون، درباره چشم انداز توسعه روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در بخش های کشاورزی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت .  شالوم سیمهون همچنین به اتفاق عصمت عباس اف وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان در مراسم  گشایش چهاردهمین نمایشگاه بین المللی لوازم آلات و ادوات تولیدات کشاورزی در مجتمع هنری – ورزشی  حیدر علی اف باکو شرکت کرد .
بجرات می توان گفت که پوشش فعالیتهای اقتصادی و کشاورزی به یکی از ابزارهای فعالیت های امنیتی و جاسوسانه رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف بویژه در برخی از کشورهای اسلامی تبدیل شده است. با توجه به حساسیت های افکار عمومی رژیم صهیونیستی کوشیده است محور حضور خود در قفقاز را مسایل اقتصادی و کشاورزی و یا همکاریهای علمی وفنی  مطرح کند. از اینرو طی سالهای گذشته کمتر پیش آمده که حداقل آشکارا رژیم صهیونیستی بر خلاف امریکا  توافقنامه همکاری نظامی با جمهوریهای قفقاز جنوبی امضاء کند. رژیم صهیونیستی  می کوشد که اهداف امنیتی و نظامی خود در قفقاز را از طرق بسیار پنهان و در پوشش فعالیتهای کشاورزی به پیش ببرد . نفوذ اقتصادی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان طی سالهای گذشته از دو طریق صورت گرفته است ۰ یا اینکه خود دولت نامشروع اسرائیل اقدام به عقد قرارداد با جمهوریهای قفقاز جنوبی نظیر جمهوری آذربایجان کرده است ۰ بمانند قرار داد اجاره صدها هکتار از زمینهای کشاورزی جمهوری آذربایجان. دوم از طریق عقد قراردادهای ظاهراً اقتصادی میان شرکتهای صهیونیستی  با شرکتهای جمهوری آذربایجان .
از همان ابتدا رژیم صهیونیستی با دادن وعده های دروغین  در زمینه های اقتصادی وکشاورزی کوشید وارد جمهوری آذربایجان شود . رژیم صهیونیستی با وعده صدور فن آوریهای نوین کشاورزی، کمک به خودکفایی جمهوری آذربایجان در زمینه تولید محصولات استراتژیک کشاورزی و غذایی نظیر گندم ، آماد کردن زمینهای بلا استفاده کشاورزی ج. آذربایجان وارد عرصه کشاورزی جمهوری آذربایجان شد و در حالیکه بسیاری از کشورها برای فعالیت کشاورزی در ج. آذربایجان اعلام آمادگی کرده بودند، باکو صدها  هکتار زمین حاصلخیز کشاورزی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد و رژیم صهیونیستی نیز در پوشش افراد کشاورز ، نیروهای امنیتی خود را به جمهوری آذربایجان گسیل داشت . اکنون که سالها می گذرد نه از صدور فن آوری های جدید کشاورزی به جمهوری آذربایجان خبر است و نه از خودکفایی کشاورزی ج. آذربایجان . تنها چیزی که مشخص است اینکه رژیم صهیونیستی تاکستان های انگور را بمنظور توسعه صنعت حرام شراب سازی در ج. آذربایجان گسترش داده تا بتواند با عرضه ارزان و حتی رایگان آن درجمهوری آذربایجان نسل جوان این کشور را هر چه بیشتر به تباهی بکشاند . ضمن اینکه برخی از مطبوعات جمهوری آذربایجان از نصب تجیهیزات جاسوسی و شنود در زمینهای کشاورزی تحت اجاره رژیم صهیونیستی خبردادند. گفته می شود بخشی از این اطلاعات جاسوسی از طریق لابی صهیونیستی در اختیارلابی ارمنی قرار می گیرد که طی یکی از آنها در فوریه گذشته  عملیات مخفی شناسایی ارتش جمهوری آذربایجان در خط تماس در نزدیکی منطقه ترتر لو رفته و ارامنه با اطلاعات قبلی که از طریق لابی صهیونیستی داشتند چند سرباز آذری را شهید و زخمی کردند که البته این موضوع در رسانه های دو طرف به عنوان  نقض آتش بس از سوی طرفین مطرح شد .
در چنین شرایطی نیز میزبانی وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان توسط باکو موجب تعجب و ناخرسندی مردم این کشور شده است.بویژه اینکه جمهوری آذربایجان تصمیم دارد مقدار دیگری از زمینهای کشاورزی خود را به اجاره دهد و در این راستا برخی از کشورها از جمله چین اعلام آمادگی کرده اند و رژیم صهیونیستی تلاش دارد این زمینها را نیز به چنگ خود در آورد و یکی از اهداف اصلی سفر وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان نیز این موضوع بود. با وجود این مردم جمهوری آذربایجان اخیرا  با اعتراض های گسترده خود به تلاش رژیم صهیونیستی برای گشایش باصطلاح گلستان دوستی انزجار خود را به این رژیم نشان دادند و اعلام کردند که خواهان قطع مناسبات بارژیم صهیونیستی هستند. از نظر مردم جمهوری آذربایجان در شرایطی که جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی به اوج خود رسیده است و در شرایطی که اقدامات ضد آذری رژیم صهیونیستی بویژه در مناقشه قره باغ مشخص است هیچ توجیهی برای وجود مناسبات با رژیم اشغالگر قدس وجود ندارد.