دولت جمهوری آذربایجان در اقدامی که بمثابه عناد با ارزشهای ملی و اسلامی این کشور است، پخش فیلم ها و سریالهای ایرانی را از شبکه های تلویزیونی ج. آذربایجان تا زمان نامحدودی ممنوع کرده است.به گزارش خبرگزاری البرز یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، با اعلام این خبر گفت: این دستور دولت جمهوری آذربایجان از چند ماه قبل ، در قالب بخشنامه ای کاملا محرمانه به مدیران ارشد شبکه های تلویزیونی این کشور ابلاغ شده و هم اکنون در حال اجراست. هر چند این خبر از منابع رسمی ج. آذربایجان اعلام نشده است ، اما قطع ناگهانی پخش فیلمها و سریالهای ایرانی از شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان صحت این خبر را تایید می کند . این اقدام در شرایطی است که سال گذشته نیز دولت باکو در بخشنامه ای پخش های برنامه های اصیل مذهبی از شبکه های تلویزیونی این کشور را ممنوع کرد.
به باور کارشناسان سیاسی اقدام دولت باکو در ممنوعیت پخش سریالها و فیلم های ایرانی از دو بعد قابل ارزیابی است. اول اینکه طی سالهای اخیر محافل مردمی در جمهوری آذربایجان بارها از پخش سریالها و فیلم های غیر اخلاقی کشورهای غربی در شبکه های تلویزیونی این کشور انتقاد کرده و حتی با انتشار بیانیه هایی خواهان قطع پخش این برنامه ها شدند . اما نه تنها دولت باکو به این درخواست عمومی توجه نکرد، بلکه در ایام مذهبی از جمله در ماه رمضان پخش برنامه های مستهجن غربی از شبکه های تلویزیونی ج. آذربایجان افزایش یافت. در چنین شرایطی ممنوعیت پخش سریالها و فبلم های ایرانی از شبکه های تلویزیونی ج. آذربایجان توهینی بی سابقه به مردم این کشور محسوب می شود. چه اینکه سریالها و فیلم های ایرانی بخاطر توجه به ارزشهای معنوی و انسانی ، رعایت حریم خانواده و همچنین مبرا بودن از هرگونه ابتذال نه تنها در ج. آذربایجان بلکه در بیشتر کشورهای جهان طرفداران فراوانی دارد. در این راستا نظرسنجی شبکه تلویزیونی آینس ج. آذربایجان نشان دهنده استقبال بی نظیر مردم این کشور از سریال های ایرانی نظیر امام علی (ع)، اصحاب کهف، تنها ترین سردار، حضرت ابراهیم (ع)، ولایت عشق ، شب دهم، زیر تیغ و باجناقها است . اما این موضوع موجب نگرانی محافلی شده است که برای ترویج ابتذال فرهنگی غرب در جمهوری آذربایجان سراز پا نمی شناسند.
دوم اینکه ممنوعیت پخش فیلم ها و سریالهای ایرانی در ج. آذربایجان مغایر با توافقات فرهنگی دو کشور است. مقامات فرهنگی ج. آذربایجان بارها در دیدار با مقامات ایرانی خواهان تسهیلات در ارایه سریال های ایرانی برای پخش در ج. آذربایجان شده اند. از اینرو نیز ممنوعیت یکباره پخش سریالها و فیلم های ایرانی درج. آذربایجان این نظر را تقویت کرده است که فشارخارجی از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی نیز در این روند دخیل بوده است.
در هرحال شکی نیست که اینگونه اقدامات در چارچوب سیاست ایران ستیزی در جمهوری آذربایجان صورت می گیرد. سیاستی که حدود دو قرن در قفقاز سابقه دارد. ابتدا تزارهای روس پس از جدا کردن قفقاز از ایران درچارچوب قراردادهای ننگین گلستان (۱۸۱۳) و ترکمنچای (۱۸۲۸) ، برای جلوگیری از همگرایی مجدد مردم این منطقه با ایران، به انحای مختلف به تخریب ایران پرداخته و آثار اسلامی و ایرانی در منطقه را از بین بردند . این سیاست پس از فروپاشی شوروی توسط مزدوران امریکا و صهیونیسم بین اللمل بمنظور مقابله با روند احیای ارزشهای ملی و اسلامی در ج. آذربایجان پیگیری شد. از اینرو در شرایطی که برنامه های چندین شبکه خارجی در جمهوری آذربایجان رله می شود از رله برنامه های شبکه سحر ایران در ج. آذربایجان جلوگیری شد. اما اکنون برای مردم ج. آذربایجان مشخص شده است که محافلی که مخالف احیای ارزشهای ملی و اسلامی در این کشور هستند به اقتدار ، استقلال ، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ج. آذربایجان اعتقاد ندارند. آنها برای مسخ کردن جوانان جمهوری آذربایجان و درنتیجه فراهم کردن زمینه برای چپاول آسان ثروت های ملی این کشور توسط غربی ها ، از یکی از کثیف ترین حریه ها یعنی “ترویج ابتذال” و محدودیا قطع کردن برنامه های سالم فرهنگی استفاده می کنند، اما تجربه نشان داده است که این گونه روشها نتیجه عکس خواهد داد.