انتشار چهار پژوهش جدید در واحد پژوهش های کاربردی برون مرزی صدا و سیما

چهار پژوهش در بهمن ماه سال جاری توسط واحد پژوهش‌های کاربردی در حوزه تحولات سوریه، کردستان عراق، حقوق بشر غربی و تحرکات وهابی‌ها منتشر و در اختیار شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون مرزی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، عناوین این چهار پژوهش شامل” آینده سیاسی سوریه و جریان مقاومت پس از انتخابات ۲۰۱۴″، فروش نفت کردستان عراق به ترکیه و تأثیر آن در تجزیه عراق”، “ارزیابی راهکارهای مقابله با گسترش وهابیت در جمهوری آذربایجان (با تأکید بر مناطق تالش‌نشین)” و “وضعیت حقوق بشر در کشورهای مدعی آمریکا، انگلستان، فرانسه و کانادا” می باشند.
پژوهش ” آینده سیاسی سوریه و جریان مقاومت پس از انتخابات ۲۰۱۴″ با نویسندگی مهدی رحمتی و نظارت دکتر هادی محمدی در پنج فصل تهیه شده است.
بحران سوریه از آغاز تا انتخابات ریاست جمهوری، آینده سوریه پس از انتخابات ریاست جمهوری، جایگاه جریان مقاومت در هر یک از سناریوهای محتمل در آینده سوریه و دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه از جمله فصول این پژوهش می باشد.
پژوهش “فروش نفت کردستان عراق به ترکیه و تأثیر آن در تجزیه عراق” نیز در چهار فصل تهیه شده است. فریدون رازیانی کار نویسندگی و سیامک کاکایی نظارت بر پژوهش مذکور را بر عهده داشته‌اند.
در این پژوهش به موضوعات مختلفی از جمله علل اختلافات نفتی دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان، جایگاه مباحث انرژی در قانون اساسی عراق ، میادین و پالایشگاههای نفتی کردستان عراق، قراردادهای نفتی کردستان عراق با ترکیه و شرکت‌های بین‌المللی و اعتراض بغداد، غارت بخشی از منابع نفتی عراق توسط داعش، اهمیت نفتی کرکوک، مناسبات ترکیه با کردستان عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون، توافقنامه نفتی ۲ دسامبر ۲۰۱۴ بغداد و اربیل پرداخته شده است.
پژوهش “ارزیابی راهکارهای مقابله با گسترش وهابیت در جمهوری آذربایجان (با تأکید بر مناطق تالش‌نشین)” با نویسندگی الیاس واحدی و نظارت بیژن محمد‌علی‌پور در ۶ فصل تهیه شده است.
این پژوهش شامل عناوینی چون وضعیت فرهنگی – دینی تالشان در جنوب جمهوری آذربایجان، زمینه‌ها و بسترهای گسترش وهابیت در جمهوری آذربایجان، نقش عوامل خارجی در گسترش وهابیت در جمهوری آذربایجان و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل موجود در جمهوری آذربایجان برای مقابله با نفوذ وهابیت می باشد.
پژوهش “وضعیت حقوق بشر در کشورهای مدعی آمریکا، انگلستان، فرانسه و کانادا” دیگر پژوهش منتشر شده توسط واحد پژوهش های کاربردی برون مرزی در بهمن ماه ۹۳ می باشد.
این پژوهش با نویسندگی حسن رضایی و نظارت دکتر حسن عابدینی در ۵ فصل تهیه شده است.
پژوهش مذکور شامل فصولی چون حقوق بشر و مبانی نظری آن، وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده امریکا، وضعیت حقوق بشر در انگلستان، وضعیت حقوق بشر در فرانسه و وضعیت حقوق بشر در کانادا است.
تبیین موارد نقض اصول دهگانه حقوق بشر در کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و کانادا محور اصلی مباحث پژوهش “وضعیت حقوق بشر در کشورهای مدعی” می باشد.
ارائه توصیه‌ها، محورها و راهکارهای رسانه‌ای و همچنین پیشنهادهای برنامه‌سازی فصل مشترک همه پژوهش‌های مذکور را تشکیل می دهد.
واحد پژوهش های کاربردی برون مرزی از سال ۱۳۷۶ فعالیت می کند و تاکنون بیش از دویست عنوان پژوهش در مسائل مربوط به تحولات بین المللی منتشر کرده است.
احمد کاظمی مدیر پژوهش‌های کاربردی برون مرزی با اشاره به این موضوع گفت: علاوه بر پژوهش‌های سالانه، از آبان ماه سال جاری مجموعه راهبردهای پژوهشی رسانه‌ای و کاربردی توسط این واحد نیز منتشر می‌شود که تاکنون به موضوعات متعددی از جمله داعش، تحولات یمن، چشم انداز مذاکرات هسته‌ای، توطئه یهودی سازی قدس شریف و عملکرد ایساف در افغانستان پرداخته است.
وی افزود: تا پایان امسال چهار عنوان دیگر از مجموعه راهبردهای پژوهشی رسانه‌ای و کاربردی با موضوعات تحولات بازار نفت، رسانه و واژگان دیپلماسی هسته‌ای، چشم انداز تحولات یونان و تحرکات تکفیری‌ها در لیبی منتشر خواهد شد.
تحلیل راهبردی تحولات با رویکرد آینده پژوهی و ارائه توصیه‌های رسانه‌ای و برنامه‌سازی محور اصلی مجموعه راهبردهای پژوهشی رسانه‌ای و کاربردی را تشکیل می‌دهند.
آدرس سایت اینترنتی واحد پژوهش‌های کاربردی معاونت برون مرزیarc.irib.ir می باشد.

آذر ۱۳۹۳