سخن ناشر

ایالات متحده آمریکا در مقایسه با بسیاری از کشورها از قدمت تاریخی برخوردار نیست اما تاریخ آن از زمان شروع حضور توسعه طلبانه مهاجران اروپایی و متعاقب آن از زمان تاسیس این کشور در سال ۱۷۷۶ میلادی، تاکنون با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. از منظر علمی، آموزشی، صنعتی و اقتصادی تاریخ ایالات متحده آمریکا مملو از موفقیت‌ها و دستاوردهاست اما از منظراجتماعی، حقوق بشری، دموکراسی، نظامی و سیاسی؛ تاریخ آمریکا آکنده از تبعیض نژادی، بی‌عدالتی، نسل‌کشی بومیان، خشونت، جنگ داخلی، تجاوز، کودتا و مداخله در امور دیگر کشورهاست.

مقام معظم رهبری معتقدند: «امروز هیچ دولتی در دنیا به قدر دولت آمریکا منفور نیست. اگر امروز دولت‌های منطقه‌ی ما و دولت‌های دیگر جرأت کنند و یک روزی را به عنوان روز برائت و نفرت از دولت آمریکا معین کنند و به مردم بگویند در این روز بیایید راهپیمایی کنید، بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ در دنیا اتفاق خواهد افتاد». بی‌تردید یکی از دلایل این بحث، خوی استکباری و برتر-پنداری آمریکا در تاریخ می‌باشد. این قوه ذهنی پلید آمریکا حتی خود را در برده‌داری، تبعیض نژادی نظام‌مند علیه سیاه پوستان و دیگر اقلیت‌ها، غصب اراضی مردمان بومی و کشتار آنها نشان داده است. در خارج از آمریکا نیز به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، این خوی استکباری چهره خود را در کودتاها، جنگ افروزی‌ها، ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی تکفیری، اعمال تحریم‌های نابرابر و کاربرد تروریسم دولتی علیه دیگر کشورها نشان داده است.

با وجود این، در بازنمایی رسمی و رسانه‌ای که توسط رسانه‌های بین‌المللی آمریکا از تاریخ این کشور می‌شود، اعماق تاریک تاریخ آمریکا و همچنین بی‌بنیگی این کشور مستور می‌گردد و تنها دستاوردها و باصطلاح ارزش‌های آمریکایی که امروز دروغ بودن آنها بر همگان مشهود است، تبلیغ می‌شود. در چنین شرایطی، نگاه کرونولوژیک به رویدادهای تاریخی آمریکا از منظر معرفی این کشور که «نوآم چامسکی» اندیشمند شهیر آمریکایی آن را «امپراتوری در حال سقوط» می‌نامد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کتاب حاضر از پردازش تحلیلی به تحولات تاریخی آمریکا خودداری و با طرح رویدادهای تاریخ این کشور تلاش کرده است تا مخاطبان بر اساس برداشت‌های خود درباره تاریخ آمریکا به قضاوت بپردازند و پاسخ دهند که چرا برخی از اندیشمندان آمریکایی نظیر «آلفرد مک‌کوی» مورخ و استاد دانشگاه ویسکانسین معتقدند افول و مرگ ایالات متحده آمریکا به‌عنوان ابرقدرت جهانی می‌تواند به مراتب سریع‌تر از آن باشد که هرکسی تصور می‌کند؟

نویسنده اثر حاضر که از کارشناسان برجسته حوزه مطالعات آمریکا در کشورمان می‌باشد، در این اثر ارزشمند با ارایه اطلاعات دقیق و روز شمار درباره تحولات آمریکا از سال ۱۵۰۸ تا پایان ۲۰۲۱ تلاش کرده است از سویی رسانه‌های داخلی و برون مرزی جمهوری اسلامی ایران و از سویی دیگر نیز علاقه‌مندان و پژوهشگران مطالعات آمریکا به یک منبع جامع فارسی در حوزه رویدادهای تاریخ آمریکا دسترسی داشته باشند.

«پژوهش‌های کاربردی برون مرزی صداوسیما» از دو سال پیش متناسب با نیاز شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، همچنین تهیه اطلس متناسب با مناسبت‌های کشورها و جوامع هدف رسانه‌های برون مرزی را در دستور کار قرار داده است و کتاب «روز شمار تاریخ ایالات متحده آمریکا» نیز در این چارچوب منتشر می‌گردد.

انتشارات پژوهش‌های کاربردی به آدرس http://arc.irib.ir آمادگی دارد که برای کمک به تولید محتوای علمی در حوزه‌های برون‌مرزی با محوریت دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و مطالعات روابط، سیاست، ارتباطات و حقوق بین‌الملل و همه‌ی آثار مرتبط با این زمینه‌ها را به چاپ برساند که با مأموریت‌‌های موضوعی رسانه‌های برون‌مرزی ارتباط داشته باشند و هزینه‌های مالی آن نیز از سوی متقاضیان تأمین گردد.


دکتر احمد کاظمی

نشر پژوهش‌های کاربردی معاونت برون مرزی صدا و سیما

اسفند ۱۴۰۰